Sommige modellen zijn eigenlijk al heel lang en ononderbroken te koop in Nederland zonder naamswijziging. Welke het langst? Dat wilden wij wel eens weten. We doken de autoboeken in en maakten een toplijst. En wat blijkt? Twee begeerlijke Duitse sportbolides mogen zich de oudsten op de markt noemen.
Is het toch de 911?
Op de vraag ‘welk automodel is er het langst?’ zouden velen antwoorden: de
Porsche 911. Al die mensen hebben bíj-na gelijk. Dit is namelijk de tweede op de lijst. De Porsche is altijd heel dichtbij het originele concept (geïntroduceerd in 1963) gebleven. Qua design, dat steeds weer iets moderner evolueert, maar ook qua techniek: de Porsche 911 heeft de motor bijvoorbeeld altijd achterin geplaatst gehad. En toch is deze Duitser dus niet de oudste. Het langst lopende model kwam namelijk in 1954: de
Mercedes-Benz SL. Het was een revolutionaire sportwagen met de, inmiddels wereldberoemde, vleugeldeuren. Tot nu toe is er altijd een Mercedes SL nieuw leverbaar geweest, al gingen de letters in de jaren ’90 voor de getallen staan (een 300 SL heet nu SL 300).
Mercedes staat met twee modellen in de top 10: ook de S-Klasse hebben we al heel lang. Om precies te zijn spreekt Mercedes sinds 1972 over ’S-Klasse’, maar in eerdere typeaanduidingen kwam de letter S al wel voor.
Qua concept sowieso de grootste volhouder: Porsche 911
Volop luxe
De grote concurrent van Mercedes, BMW, komen we ook twee keer tegen in deze top 10. De 5-serie hebben we al sinds 1972 en ook de 3-serie is er al een tijdje: die kwam in 1975. Staat er dan ook een Audi in deze lijst? Nee. Audi is pas in de jaren ’90 begonnen met het plaatsen van de letter A voor elk model. Daarvoor hadden we onder meer de (relatief veel minder populaire) Audi 80, 100 en 200.
In de top 10 vinden we ook twee luxe Britten. Dat zijn de Range Rover en de Jaguar XJ. En ook al is de nieuwste XJ een totaal andere auto dan alle generaties daarvoor (waar er toch sprake was van een natuurlijke evolutie): de modelnaam bleef ongewijzigd. De Range Rover is ook altijd hetzelfde gebleven: een dure, begeerlijke SUV met een ongekend luxeniveau. Japan is met één auto vertegenwoordigd, want al sinds 1972 kun je bij de Honda-dealer een splinternieuwe
Civic bestellen.
Volkswagen ‘wint’
Als er een bokaal zou zijn voor het merk met de meest consequente naamgevingen zou die naar Volkswagen gaan. In 1974 maakte de kever plaats voor de
Volkswagen Golf en dat model is 41 jaar later nog steeds mateloos populair. Ook de Polo hebben we al een tijd: al veertig jaar kun je ervoor terecht bij de VW-dealer. Net niet in de top 10 staat de Volkswagen Passat. Die kwam in 1980. De Volkswagen die er al het langst is, heet Transporter. Dit is meer een busje dan een personenauto, maar hij is er al sinds 1950. En daarom is-ie een eervolle vermelding in dit lijstje zeker waard. Verandert Volkswagen dan nooit de naam van een model? Oh jawel hoor. De kleinste Volkswagens wisselen bij elke generatie steevast van naam. We konden al kennismaken met de Volkswagen Derby (1977-1981), de Lupo, (’98 - ’05) de Fox (’05 - ’11) en nu hebben we de Up. Die laatste is mateloos populair sinds zijn introductie in 2011. Zou de volgende generatie dezelfde naam houden? We zullen het zien…
Het langst zonder naamswijziging in productie: nummer 1 tot en met 10:
1. Mercedes-Benz SL-klasse, sinds 1954
2. Porsche 911, sinds 1963
3. Jaguar XJ: 1968
4. Land Rover Range Rover: 1970
5. BMW 5-serie: sinds 1972
6. Mercedes S-Klasse: sinds 1972
7. Honda Civic: sinds 1972
8. VW Golf: sinds 1974
9. BMW 3-serie: sinds 1975
10. VW Polo, sinds 1975