Is het toch de 911?
Op de vraag ‘welk automodel is er het langst?’ zouden velen antwoorden: de Porsche 911. Al die mensen hebben bíj-na gelijk. Dit is namelijk de tweede op de lijst. De Porsche is altijd heel dichtbij het originele concept (geïntroduceerd in 1963) gebleven. Qua design, dat steeds weer iets moderner evolueert, maar ook qua techniek: de Porsche 911 heeft de motor bijvoorbeeld altijd achterin geplaatst gehad. En toch is deze Duitser dus niet de oudste. Het langst lopende model kwam namelijk in 1954: de Mercedes-Benz SL. Het was een revolutionaire sportwagen met de, inmiddels wereldberoemde, vleugeldeuren. Tot nu toe is er altijd een Mercedes SL nieuw leverbaar geweest, al gingen de letters in de jaren ’90 voor de getallen staan (een 300 SL heet nu SL 300). Mercedes staat met twee modellen in de top 10: ook de S-Klasse hebben we al heel lang. Om precies te zijn spreekt Mercedes sinds 1972 over ’S-Klasse’, maar in eerdere typeaanduidingen kwam de letter S al wel voor.
Qua concept sowieso de grootste volhouder: Porsche 911
Volop luxe
De grote concurrent van Mercedes, BMW, komen we ook twee keer tegen in deze top 10. De 5-serie hebben we al sinds 1972 en ook de 3-serie is er al een tijdje: die kwam in 1975. Staat er dan ook een Audi in deze lijst? Nee. Audi is pas in de jaren ’90 begonnen met het plaatsen van de letter A voor elk model. Daarvoor hadden we onder meer de (relatief veel minder populaire) Audi 80, 100 en 200. In de top 10 vinden we ook twee luxe Britten. Dat zijn de Range Rover en de Jaguar XJ. En ook al is de nieuwste XJ een totaal andere auto dan alle generaties daarvoor (waar er toch sprake was van een natuurlijke evolutie): de modelnaam bleef ongewijzigd. De Range Rover is ook altijd hetzelfde gebleven: een dure, begeerlijke SUV met een ongekend luxeniveau. Japan is met één auto vertegenwoordigd, want al sinds 1972 kun je bij de Honda-dealer een splinternieuwe Civic bestellen.Volkswagen ‘wint’
