Wat delen de Ford Fiesta en BMW 7-serie?

Sommige modellen zijn eigenlijk al heel lang, zonder naamswijziging en zonder onderbreking nieuw in Nederland te koop. Welke hebben we het langst? Dat wilden wij wel eens weten. We doken de autoboeken in en maakten een toplijst. Vandaag deel 1: nummer 11 (Ford Fiesta) tot en met 20 (Toyota Land Cruiser).

Twee Duitsers in 1976

De modelnaam die al het langst leverbaar is, kwam in 1954. Daarover vertellen we je meer in deel 2. Vandaag gaan we ‘slechts’ 39 jaar terug in de tijd. In 1976 werden er namelijk twee nieuwe typenamen door Duitse fabrikanten geïntroduceerd die vandaag nog steeds nieuw te koop zijn: de Ford Fiesta en de BMW 7-serie (dit delen de twee dus met elkaar). Van de compacte Ford hebben we inmiddels mogen kennismaken met zeven modelgeneraties, BMW introduceerde in het afgelopen jaar de zesde 7-serie. Ford-modellen komen in deze lijst verder niet voor, wel zijn er twee BMW-modellen op de markt die nóg ouder zijn dan de Siebener…

“Doe mij maar een nieuwe Micra”

Wat ook een goed jaar was om een nieuw model te introduceren was 1982, blijkbaar. Sindsdien kun je namelijk, afhankelijk van je smaak en budget, tegen autoverkopers zeggen: “Doe mij maar een nieuwe Nissan Micra, Mitsubishi Pajero, Opel Corsa of Mercedes-Benz G-Klasse.” En dan weet de man in de showroom gewoon waar je het over hebt. We mochten in de jaren ’80 ook nog kennismaken met de Toyota Land Cruiser. Er staan dus maar liefst drie terreinauto’s in dit gedeelte van de toplijst. Ook tussen de nummer 1 tot en met 10 komen we nog een grote vierwielaandrijver tegen. Het zijn allemaal authentieke, stevige terreinauto’s die langzaam zijn uitgegroeid tot iconen. Ook uit de 80’s: de nieuwe Seat Ibiza (met een aantal door Porsche ontwikkelde benzinemotoren) en de Lancia Ypsilon. Het laatstgenoemde model verdwijnt binnenkort echter van het toneel. Het merk Lancia gaat van de markt en ook de laatste telg, die Ypsilon dus, zal uiteindelijk de showroom uit gaan.
Lancia

Hoe lang zou de Lancia Ypsilon nog in dit lijstje blijven staan?

 

Veel B-segmenters

Wat in dit gedeelte van de ranglijst duidelijk naar voren komt en nog meer gedaante krijgt in de top 10: de modellen in het B-segment houden lang dezelfde naam. De Opel Corsa, de Ford Fiesta, de Lancia Ypsilon en de Seat Ibiza: ze heten allemaal hetzelfde sinds de introductie van een auto in het B-segment van het desbetreffende merk. In het C-segment zijn de genoemde merken duidelijk minder eenduidig. Ford ging van Escort naar Focus en Opel switchte van Kadett naar Astra. Is het omdat er relatief meer vrouwen in B-segmenters rondrijden? Voor deze doelgroep zijn auto’s van oudsher toch minder ‘top of mind’ dan voor mannen, dus het zal wellicht lastig zijn om de dames steeds weer aan een nieuwe modelnaam te laten wennen. Het is maar een gedachtenspinsel… De auto in het B-segment die er overigens het langste is, heet Volkswagen Polo. Die kwam in 1975 en staat op nummer 10 in de lijst. Meer over de top 10 in het volgende blog. Tipje van de sluier: daar vinden we vooral veel luxere auto’s… Het langst zonder naamswijziging in productie: nummer 11 tot en met 20: 11. Ford Fiesta: sinds 1976 12. BMW 7-serie: sinds 1976 13. Volkswagen Passat, 1980 14. Mitsubishi Pajero, sinds 1982 15. Nissan Micra, sinds 1982 16. Opel Corsa, sinds 1982 17. Mercedes-Benz G-Klasse: sinds 1982 18. SEAT Ibiza, 1984 19. Lancia Ypsilon, 1985 20. Toyota Land Cruiser, 1985
Fiesta

Een feestje dat lang voortduurt: de Ford Fiesta is er al zo’n veertig jaar.