Aankooptips occasions: Toyota Auris (2007-2012)

De Toyota Auris loste in 2007 na tientallen jaren de Toyota Corolla af. Hiermee neemt Toyota het met vers 'bloed' op tegen de gevestigde orde in de vorm van de Volkswagen Golf, de Ford Focus, de Opel Astra, de Renault Mégane en de Peugeot 307/308. Toyota staat inmiddels bekend om zijn betrouwbaarheid, maar hoe goed is dit relatief nieuwe model als occasion? Kopers van de Toyota Auris konden kiezen uit een drie- of vijfdeurs hatchback. In hetzelfde segment werd de midi-MPV Toyota Corolla Verso nog tot 2009 werd geproduceerd. Die auto werd vanaf 2010 opgevolgd door de Toyota Verso. In datzelfde jaar kwam er een facelift voor de Toyota Auris en werd het modellenaanbod uitgebreid met de Auris Hybrid. Twee jaar later nam de tweede generatie Auris het stokje over.

Motoren

Toyota heeft een hele reeks benzine- en dieselmotoren in de Auris geleverd. Het vermogen van de benzinevarianten loopt uiteen van 96 tot 147 pk, bij de diesels is dit 90 tot 177 pk. In de tweede helft van zijn levenscyclus kwam daar die hybride met de aandrijflijn van de Toyota Prius nog bij. Die levert met twee elektromotoren en een benzinemotor een gezamenlijk vermogen van 181 pk, waarmee de Auris Hybrid op papier zomaar het topmodel is. De benzinevarianten verbruiken gemiddeld 7,5 l/100 km, de diesels, afhankelijk van hun sterkte, tussen 5,5 en 7,5 l/100 km en de Hybrid 5,5 l/100 km.

Veiligheid

Het veiligheidsniveau van de Toyota Auris is uitstekend. ABS is standaard evenals een hele serie airbags voor- en achterin; er is zelfs een knie-airbag voor de bestuurder. ESP was pas vanaf de facelift standaard en dan alleen op de duurdere uitvoeringen. Bij de botsproeven van EuroNCAP haalde de Auris de hoogste score van vijf sterren.

Let op de lak

Op het gebied van kwaliteit zet de Toyota Auris de goede lijn van zijn voorganger Corolla voort. Uit de apk-statistieken komt de Japanner op alle deelgebieden als bovengemiddeld goed naar voren. Slechts bij de krachtigste dieselvarianten verdient het aanbeveling het onderstel en de remmen voor aanschaf nader onder de loep te nemen voor overdreven slijtage. Deze modellen hebben dan ook vaak hoge kilometerstanden. Niet belangrijk voor de apk, maar wel iets om voor aanschaf even naar te kijken: de lakkwaliteit van de eerste Auris laat wel eens te wensen over. Bij de wegenwacht hetzelfde positieve verhaal. In zijn segment zit de Auris op het gebied van betrouwbaarheid steevast in de voorhoede.

Tweedehands Toyota Auris

Met dik 350 exemplaren is het aanbod Toyota Auris occasions op Marktplaats zeer groot. Opvallend is dat ruim tweederde hiervan uit de Auris Hybrid bestaat. Prijzen van de Toyota Auris, zowel de hybride als de conventionele motoriseringen, starten momenteel bij zo'n 5.000 euro. wk 45 Toyota Auris achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam