Voordelige tweedehands Renault Mégane Estate en andere stationwagons

Uit Auto Review

Tekst: Gert Wegman

In ons magazine hebben we onlangs de nieuwe Renault Mégane Estate 1.6 dCi getest. Handig, zo’n ruime stationwagon, maar als kostenbewuste particulier ga je liever voor een gebruikt exemplaar met benzinemotor. Met een budget van negen tot tien mille speuren we naar de beste Mégane Estate én een paar mooie alternatieven.
—–
Klik hier voor alle tweedehands stationwagons op Marktplaats
—–

Nog steeds een station

Ooit was de stationwagon de ideale gezinsauto, maar in 1996 was daar ineens de Renault Mégane Scénic. In de jaren daarna volgden bijna alle fabrikanten met soortgelijke modellen, want elk gezin met meer dan 1,4 kind moest aan de midi-MPV. Als gevolg van de fixatie op een zo laag mogelijke CO2-uitstoot moest de hoge, relatief dorstige MPV een aantal jaren geleden weer terrein prijsgeven. De good, old stationwagon begon aan een comeback (die op dit moment wordt weer tot staan wordt gebracht door de enorme opmars van de crossover en de compacte SUV). Want wie ‘gewoon’ een praktische auto wil, komt al gauw bij een station uit. Dat blijft een uitstekende optie voor gezinnen met kinderen.

De vijf

Oké, het budget hadden we al bepaald, maar we hebben meer eisen. Omdat we per jaar maximaal zo’n 18.000 kilometer rijden, is een dieselmotor niet aantrekkelijk. En aangezien er geen hybride stationwagons binnen ons budget vallen, beperken we ons tot de kandidaten met een benzinemotor. Daarnaast willen we minimaal zes maanden garantie en het liefst ook airconditioning aan boord. Tijdens de zomermaanden natuurlijk onmisbaar maar ook ’s winters heb je er veel gemak van, bij het wasemvrij krijgen van de ruiten. Verder maken we met een stationwagon regelmatig langere ritten en dan doen we graag een beroep op de cruise control. Dit eisenpakket levert op Marktplaats 164 hits op, waaruit we een mooie selectie kunnen maken.

Renault Mégane Estate

Het blijkt nog een hele opgave om met ons budget een mooie Mégane Estate mét garantie te vinden. Dit exemplaar met de 130 pk sterke 1,4-liter turbomotor kost 9.650 euro, plus een redelijke 395 euro aan afleveringskosten, inclusief zes maanden Bovag-garantie. Behalve deze Mégane kwamen we ook een paar exemplaren met ongeblazen 1,6-liter motor tegen, maar die is minder krachtig en een stuk dorstiger dan de 1.4 TCe.

Heel spannend is zo’n Mégane niet, zeker niet in de veelvoorkomende kleuren zwart en grijs. Bovendien kom je hem wel héél vaak tegen. Voor de Mégane pleiten zijn ruimte, comfort, veiligheid en zijn vaak behoorlijk complete uitrusting. Mogelijke pijnpuntjes zijn de luchtmassameter en de airco, diverse lekkages aan het panoramadak en in de kofferbak (vaak door een verkeerd gemonteerde trekhaak). De remschijven slijten sneller dan gemiddeld.


Merk: Renault
Type: Mégane Estate 130 TCe Dynamique
Bouwjaar: 2009
Prijs: 10.045 euro
Nieuwprijs toen: 23.990 euro
Kilometerstand: 100.045 km
Motor: 1.397 cc, viercilinder met turbo, 130 pk
Topsnelheid: 200 km/h
0-100 km/h: 9,9 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: Bovag (6 maanden)
Belasting (3 mnd.): 179 euro
Apk tot: bij aflevering

Plus en min
+ Relatief weinig kilometers, fijne turbomotor, vrij compleet
– Allesbehalve spannend, beperkt aanbod onder 10.000 euro

Skoda Octavia Combi

Als er één autofabrikant is waaraan je de uitvinding van de no-nonsense-auto zou kunnen toeschrijven, is het Skoda. Deze Octavia Combi is daar het schoolvoorbeeld van. Alles aan de auto oogt stevig en degelijk. Het nette, maar niet al te vrolijk vormgegeven interieur verrast met een ingebouwd navigatiesysteem. En als je achteruitrijdt, laat het scherm in de middenconsole zien hoever je nog van eventuele obstakels verwijderd bent.

Het belangrijkste aankoopargument voor de Octavia is de enorme laadruimte: met de achterbank omhoog kun je daar ruim 600 liter bagage in kwijt. Deze Skoda staat bekend om zijn comfortabele en degelijke rijeigenschappen. Rammels vanuit de voortrein duiden op versleten draagarmrubbers. Let op of er bij de achterportieren geen waterlekkage optreedt.

Merk: Skoda
Type: Octavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline
Bouwjaar: 2011
Prijs: 9.695 euro
Nieuwprijs toen: 23.890 euro
Kilometerstand: 157.610 km
Motor: 1.197 cc, viercilinder met turbo, 106 pk
Topsnelheid: 191 km/h
0-100 km/h: 10,9 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: Bovag (6 maanden)
Belasting (3 mnd.): 155 euro
Apk tot: bij aflevering

Plus en min
+ Enorme laadruimte, complete uitrusting, zuinige motor
– Ook al is-ie rood, hij blijft een beetje grijs ….

Volvo V50

Deze Volvo V50 beantwoordt met zijn kleur perfect aan het saaie leasebakkenimago van grijze stationwagons. Maar onder de kap heeft deze Zweed namelijk geen doordeweekse 1,6- of 1,8-liter viercilinder, maar een 2,5-liter vijfpitter. Niet de luie instapper met 140 pk, maar de 220 pk sterke T5! We vinden deze 12 jaar oude V50 niet goedkoop, maar het is een net exemplaar, met een redelijke kilometerstand. Het grootste pluspunt is de heerlijk roffelende motor. Die helpt je met speels gemak van je rijbewijs af.

Met een inhoud van 417 liter is de laadruimte niet riant, zodat de V50 meer een lifestyle-wagon is dan een pure pakezel. Volvo’s staan bekend om hun goede stoelen en ook voor in de V50 zit je als een vorst. Achterin zijn de hoofd- en beenruimte echter allesbehalve royaal. Veel V50’s kampen met aircoproblemen, maar ook het contactslot en de brandstofmodule worden als zwakke plekken genoemd.

Merk: Volvo
Type: V50 T5 Momentum
Bouwjaar: 2004
Prijs: 9.950 euro
Nieuwprijs toen: 45.963 euro
Kilometerstand: 155.355 km
Motor: 2.521 cc, vijfcilinder met turbo, benzine, 220 pk
Topsnelheid: 240 km/h
0-100 km/h: 6,9 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: Bovag (6 maanden)
Belasting (3 mnd.): 204 euro
Apk tot: 23 oktober 2017

Plus en min
+ Wolf in schaapskleren, vijfcilindergeluid, tijdloos uiterlijk
– Dorstig, aan de krappe kant, lust graag voorbanden

Ford Focus Wagon

Een voorwielaangedreven, grijze stationwagon met een 125 pk sterke, ongeblazen viercilinder. Klinkt niet spannend, en de Focus Wagon ziet er ook allesbehalve spectaculair uit. Binnenin is alles keurig voor elkaar en dit exemplaar heeft zelfs een navigatiesysteem aan boord. Superhandig is de voorruitverwarming, vooral wanneer de auto je ’s morgens onder een ijzige laag staat op te wachten. De Focus is zeer koersvast, en de besturing vertelt je in geuren en kleuren wat er zich onder de voorwielen afspeelt. In dit opzicht zijn er weinig klassegenoten die bij de Ford in de buurt komen.

Voor de praktisch ingestelde huisvader en -moeder kunnen we melden dat de Focus Wagon een zeer verdienstelijke kofferruimte biedt. Dankzij het rechttoe-rechtaanontwerp laat de auto zich bovendien gemakkelijk beladen en is hij aangenaam overzichtelijk. Behalve een aantal vrij onschuldige elektrische storingen, af en toe een defect wiellager en knakkende aandrijfassen kent de Focus weinig problemen.

Merk: Ford
Type: Focus Wagon 1.8 Titanium
Bouwjaar: 2009
Prijs: 9.395 euro
Nieuwprijs toen: 23.175 euro
Kilometerstand: 120.312 km
Motor: 1.798 cc, viercilinder, benzine, 125 pk
Topsnelheid: 198 km/h
0-100 km/h: 10,5 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: Bovag (6 maanden)
Belasting (3 mnd.): 155 euro
Apk tot: 31 juli 2017

Plus en min
+ Heerlijke rijeigenschappen, betrouwbaar, overzichtelijke carrosserie
– Bedaagd uiterlijk, blinkt niet uit in zuinigheid

Mini Clubman

Als het thuisfront je eropuit stuurt om een compacte stationwagon te kopen, en je komt met een Mini Clubman aan, laat je zien dat je buiten de geijkte paden durft te treden én van sportief autorijden houdt. Maarreh, argument nummer één om een stationwagon aan te schaffen – veel laadruimte – gaat voor deze kekke kar niet op. Met de achterbank in functie kun je zegge en schrijve 260 liter bagage kwijt – dat is minder dan in een Opel Corsa. Gelukkig kun je met neergeklapte achterbank flink wat meer (930 liter) verstouwen, daarnaast zijn de klapdeurtjes achter en dat ‘verkeerd om’ scharnierende rechterachterportier ontzéttend handig tijdens het inladen van grote spullen.

Maar de grootste attractie is het rijden, tenminste, als je van haarscherp sturen en kartachtig weggedrag houdt. Helaas kent de Clubman wel de nodige aandachtspunten. Check bij een exemplaar van vóór 2010 of deze een aangepaste (niet-rekkende) distributieketting heeft gekregen. Zo niet, dan bestaat het risico op ernstige motorschade. Verder kunnen zich allerlei elektronische storingen voordoen, onder meer aan het dashboard, de stuurbekrachtiging en de waterpomp.


Merk: Mini
Type: Clubman 1.6 Cooper
Bouwjaar: 2007
Prijs: 9.645 euro
Nieuwprijs toen: 28.845 euro
Kilometerstand: 88.976 km
Motor: 1.598 cc, viercilinder, benzine, 120 pk
Topsnelheid: 201 km/h
0-100 km/h: 10,1 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: Bovag (6 maanden)
Belasting (3 mnd.): 130 euro
Apk tot: bij aflevering

Plus en min
+ Onderscheidend design, kartachtige rijeigenschappen
– Comfort? Ruimte?

Om de toptien compleet te maken:

Peugeot 308 SW
Deze generatie 308 SW vertoont MPV-achtige trekjes. Zo zijn er klaptafeltjes aan boord en is de hoofdruimte giga. Met de 1.6 THP-motor levert hij mooi 156 pk! Maar die neus …

Kia Cee’d SW
Compleet uitgerust, behoorlijk ruim en lekker betrouwbaar. Gewoon een prima auto. Oogt in de juiste kleur nog aardig ook. Prestaties van de 1.4 zijn zozo.

BMW 3-serie Touring
Heb je fijne rijeigenschappen hoog op je prioriteitenlijst staan, maar wil je meer ruimte en comfort dan in de Mini? Dan is dit jouw stationwagon.

Opel Astra Sports Tourer
Grote, volwassen stationwagon. De ruimte valt gezien de buitenmaten tegen, maar de rijeigenschappen zijn prima. Zonder turbo niet vooruit te branden.

Seat Altea XL
Kruising tussen een MPV en een stationwagon. Rijdt beter dan hij eruitziet en is lekker ruim. Veel hard plastic binnenin. Volop keus op motorengebied.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam