Uit het januarinummer 2016 van Auto Review
Tekst: Niels Reuver
In de Auto Review van januari was een grote vergelijkende test met de nieuwe Opel Astra te lezen. De goedkoopste dieselversie van dat model kost zo'n 25 mille. Voor datzelfde bedrag zijn er ongetwijfeld leukere gebruikte auto's te koop, met een sterke dieselmotor en een rijkere uitrusting. We gaan snel op zoek.
Wij zoeken een niet-alledaagse auto, eentje die opzien baart in de straat of op de parkeerplaats bij de supermarkt en tegelijkertijd voldoet aan alle eisen van een gemiddeld gezin. Dat betekent dat hij ruim moet zijn, met als het even kan een grote bagageruimte. Daarnaast is een luxe auto met krachtige dieselmotor niet compleet zonder een riante uitrusting, zoals navigatie of leren bekleding.
Onderschat
We komen vooral uit bij auto's die je kunt betitelen als 'onderschat'. De Citroën C6 was geen succes, maar heeft een vormgeving om door een ringetje te halen. Het is een Citroën waarvan je spontaan nostalgisch wordt, omdat hij alles vertegenwoordigt wat het merk niet meer heeft. De Lancia Thema, de Saab 9-5 en de Jaguar XF hadden het ook moeilijk tegen de Duitse concurrenten, maar dat is voor de prijs van tweedehands exemplaren een voordeel. Uiteindelijk verwachten we voor de Saab 9-5 toch een herwaardering, dus is het zaak om vroeg je slag te slaan. We hebben ook twee auto's uit de absolute topklasse uitgekozen: de Mercedes S-klasse als norm der dingen en de Volkswagen Phaeton als onderschatte reiswagen.
1. De Citroën C6 was commercieel een flop. Hij was te duur en te ouderwets voor wat hij bood. Als occasion is het een ander verhaal. Voor de prijs van een middenklasser krijg je alle luxe die je maar kunt wensen: een V6 diesel met automaat, luchtvering, leer en navigatie. De luchtvering maakt de auto ongeëvenaard op comfortgebied, waardoor hij de ultieme auto is voor lange afstanden. Deze C6 heeft op het moment nog geen nieuwe apk, omdat hij geïmporteerd is uit Frankrijk. Kijk goed na of de auto alle onderhoudsbeurten heeft gehad, en of de kilometerstand klopt.
Merk: Citroën
Type: C6 3.0 V6 HDi
Bouwjaar: 2010
Prijs: 23.900 euro
Nieuwprijs toen: 71.100 euro
Kilometerstand: 116.987 km
Motor: 2.993 cc, V6, diesel, 240 pk
Topsnelheid: 235 km/h
0-100 km/h: 8,5 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: BOVAG garantie
Belasting (3 mnd.): 529 euro
Apk tot: bij aflevering
Plus en min
+ Luchtvering, complete uitrusting
– Hoog gewicht, (nog) geen apk
2. De prijzen voor een Jaguar XF met dieselmotor beginnen rond de vijftienduizend euro. Die exemplaren hebben vaak een kilometerstand van 250.000 km of meer, en zijn voorzien van de minder krachtige 2.7 V6 diesel. De auto's zijn veelal goed onderhouden en rijk uitgerust. De XF die wij uitkozen, heeft een sterkere 3.0 V6 diesel. Het is dezelfde motor als in de C6, met evenveel vermogen. Doordat de Jaguar net iets lichter is, is de auto wel een stuk sneller. Hij is compleet uitgerust, met navigatie, leer, parkeersensoren en cruise control. Er zit ook een set winterbanden bij.
Merk: Jaguar
Type: XF 3.0 D V6
Bouwjaar: 2010
Prijs: 24.995 euro
Nieuwprijs toen: 81.510 euro
Kilometerstand: 124.815 km
Motor: 2.993 cc, V6, diesel, 240 pk
Topsnelheid: 240 km/h
0-100 km/h: 7,1 sec.
Aanbieder: particulier
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 529 euro
Apk tot: 6 november 2016
Plus en min
+ Complete uitrusting, lage kilometerstand
– Prijsschommelingen, geen garantie
3. De Thema was een van de laatste pogingen van Lancia om de Europese koper te verleiden, maar dat lukte niet. Geen wonder, de auto is net zo Italiaans als het Vrijheidsbeeld. De Chrysler 300C vormde de basis voor de Thema. Het enige wat beide auto's echt van elkaar onderscheidt zijn de logo's en de naam. Mocht dat je niet uitmaken, dan heb je een heerlijke auto voor het geld. De Thema biedt bakken met ruimte en heeft een rijke standaarduitrusting: hij beschikt over cruise control, een automaat, airconditioning en navigatie. Dit jonge exemplaar heeft weinig kilometers gelopen, dus de 3.0 V6-dieselmotor kan nog lang mee.
Merk: Lancia
Type: Thema 3.0 V6 Multijet II
Bouwjaar: 2012
Prijs: 24.950 euro
Nieuwprijs toen: 62.890 euro
Kilometerstand: 125.895 km
Motor: 2.987 cc, V6, diesel, 239 pk
Topsnelheid: 232 km/h
0-100 km/h: 7,9 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: BOVAG garantie
Belasting (3 mnd.): 603 euro
Apk tot: 13 april 2016
Plus en min
+ Complete uitrusting, relatief jonge auto
– Merk verdwenen uit Nederland, zwaargewicht
4. Bij een luxe sedan denken we meteen aan de Mercedes S-klasse. Nieuw zijn deze auto's niet te betalen, maar tweedehands is het een aantrekkelijk alternatief voor een middenklasser. De S-klasse biedt ongekend veel comfort en wordt geleverd met grote motoren en rijke uitrusting. Daarnaast biedt het model meer dan genoeg ruimte voor alle passagiers en hun bagage. Onze auto is van de voorlaatste generatie, komt van de eerste eigenaar en is altijd door de dealer onderhouden. De S-klasse heeft alle mogelijke luxe aan boord, waaronder een navigatiesysteem, lichtmetalen wielen, leren bekleding en veel elektronische snufjes. Deze auto's hebben veel elektronica, dus let er bij aanschaf goed op dat alles functioneert.
Merk: Mercedes
Type: S 320 CDI
Bouwjaar: 2008
Prijs: 24.950 euro
Nieuwprijs toen: 111.554 euro
Kilometerstand: 143.719 km
Motor: 2.987 cc, V6, diesel, 235 pk
Topsnelheid: 250 km/h
0-100 km/h: 7,5 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 556 euro
Apk tot: 20 november 2016
Plus en min
+ Geweldig comfort, lage km-stand (voor een Mercedes)
– Veel elektronica, zwaar
5. De 9-5 was de laatste nieuwe Saab die uit de fabriek in Trollhättan reed. Helaas kreeg het model, dat technisch gebaseerd is op de Opel Insignia, nooit de kans om zich te bewijzen, omdat het merk vrij kort na zijn introductie ter ziele ging. Dat neemt niet weg dat de 9-5 een prachtige auto is, die veel ruimte en waar biedt voor zijn geld. De dieselmotor heeft niet extreem veel vermogen, maar is gekoppeld aan een automaat en heeft voldoende trekkracht. De 9-5 is erg compleet uitgerust, met navigatie, cruise control, stoelverwarming en lichtmetalen wielen. Hoewel het merk niet meer bestaat, vormen onderhoud en reparaties over het algemeen geen probleem. Er zijn nog veel oude Saab-dealers die het onderhoud kunnen verrichten.
Merk: Saab
Type: 9-5 2.0 TiD
Bouwjaar: 2011
Prijs: 24.500 euro
Nieuwprijs toen: 50.565 euro
Kilometerstand: 75.755 km
Motor: 1.956 cc, vier-in-lijn, diesel, 160 pk
Topsnelheid: 210 km/h
0-100 km/h: 10,1 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 455 euro
Apk tot: bij aflevering
Plus en min
+ zeldzame auto, dealer onderhouden
– Verkrijgbaarheid reserveonderdelen, afschrijving
6. De Phaeton lijkt sterk op zijn kleinere broertje, de Passat. En dat is meteen het probleem van deze auto. Als je rijk bent, wil je geen uit de kluiten gewassen Passat. Toch is de Phaeton onderschat. En doordat hij nooit populair werd, is hij tweedehands best betaalbaar. De meeste exemplaren zijn voorzien van de 3.0 TDI met 240 pk. Nog leuker is de 5.0 V10 TDI. Het door ons gekozen exemplaar is geïmporteerd en zit goed in de spullen, met navigatie, leer, luchtvering, 4-zone airconditioning en voorverwarming. Het is een 3.0 TDI, die altijd aan een automaat is gekoppeld.
Merk: Volkswagen
Type: Phaeton 3.0 TDI 4 Motion
Bouwjaar: 2009
Prijs: 24.500 euro
Nieuwprijs toen: 92.590 euro
Kilometerstand: 159.704 km
Motor: 2.967 cc, V6, diesel, 240 pk
Topsnelheid: 237 km/h
0-100 km/h: 8,3 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: Autotrust
Belasting (3 mnd.): 639 euro
Apk tot: 18 oktober 2016
Plus en min
+ rijke uitrusting, onopvallend
– hoge wegenbelasting, duur onderhoud, onopvallend