Ford Focus RS is de investering waard
Hij zorgde in 2002 bij z’n introductie voor een kleine sensatie en dertien jaar later is de magie er alleen maar groter op geworden: de derde generatie van de RS is een feit. Dit keer geen nadruk op de overtreffende trap in paardenkrachten, maar op rijbeleving: de Focus RS heeft (eindelijk) vierwielaandrijving. De nieuwe RS staat vanaf 2016 op de showroomtegels. Moet je alvast gaan sparen?
Wij vinden van wel. De belangrijkste reden daarvoor is natuurlijk het DNA van deze kriebelmachine. De Ford Focus RS is een pure rijdersauto. Het ultieme speelgoed voor op de openbare weg. Vergelijk ‘m met de Subaru Impreza WRX STI, de Mitsubishi Lancer EVO en de Golf R. De handgeschakelde zesbak van de Focus RS moet 320 pk in goede banen leiden, maar veel belangrijker voor de prestaties is dus die all wheel drive. Dat betekent onder meer een verbetering van de tractie, waardoor je hem nog sneller door bochten kunt trekken. De achterwielaandrijving komt overigens pas tot leven als de omstandigheden hierom vragen.
Pretpet Ken Block doet het even voor in de toen nog gecamoufleerde RS AWD
Dan kunnen wij het ondertussen even hebben over die andere reden om een RS aan te schaffen: de kekke restwaarde. Het heeft er namelijk alle schijn van dat de potente Ford een blijvertje is onder bewonderaars. Het is daarbij overigens wel de vraag of je de Focus RS splinternieuw uit de brochure moet halen. Van de RS-en die in 2010 op de openbare weg verschenen tegen een nieuwprijs van 50.000 euro, doet het merendeel op dit moment tussen 25.000- en 30.000 euro. Oftewel een afschrijving van zo’n 4.000-5.000 euro per jaar. Maar daarna vertraagt de waardevermindering snel: een exemplaar uit 2003, van de allereerste generatie, doet na twaalf jaar nog altijd rond de 12.000 euro. Wie nu een (schaarse) tweedehands RS koopt van vier of vijf jaar oud, kan daar vermoedelijk de komende tien jaar in rondrijden voor nog geen 1.500 euro afschrijving per jaar. Overigens is de catalogusprijs van de nieuwe Focus RS nog niet bekend.