Latijnse limo’s voor weinig, deel 2

In deel 1 van Latijnse Limo's vertelden we waarom je spekkoper bent als je nu gaat voor een Peugeot 607 of een Citroën C6. Ook de Renault Vel Satis en de Lancia Thesis zijn ondergewaardeerde rariteiten.

Renault Vel Satis (2002-2009)

Meest eigenzinnige vormgeving
wk 06 Renault Vel Satis

Met vanafprijzen van rond de 1.000 euro (die exemplaren hebben weliswaar hoge kilometerstanden, maar dit geeft een positieve indruk over de betrouwbaarheid) is de Renault Vel Satis het koopje van de Latijnse Limo's.

Laat ik beginnen met zeggen dat ik het geweldig vind als een fabrikant van de gebaande paden durft af te wijken. Maar zorg er dan ook voor dat je iets móóis maakt. Bij een auto als de Renault Vel Satis (een acroniem van het Franse VELocité – snelheid – en SATISfaction – tevredenheid) vraag je je af hoe het ontwerp in hemelsnaam voorbij de tekentafel is gekomen. De vorm van de opvolger van de Renault Safrane houdt het midden tussen een station en een MPV, maar is eigenlijk net niks en met een sausje van onooglijkheid bovendien; een beetje zoals de Mercedes R-klasse. Maar goed, als je anders wil zijn, heb je aan de Vel Satis in ieder geval een goeie. De slechte verkopen waren niet te wijten aan de techniek of de uitrusting. Kopers konden kiezen uit een keur aan dikke benzine- en dieselmotoren met als topversies een 3.5 V6 benzine en een 3.0 V6 diesel. Die laatste is bovendien bijna net zo stil als zijn benzinebroer. Met actieve cruise control (houdt automatisch afstand), gescheiden klimaatcontrole, ESP en een hele reeks airbags is de standaarduitrusting van de Vel Satis dik voor elkaar. Rest nog te vermelden dat De Vel Satis facelift in 2005 verscheen. Deze modellen waren minder storingsgevoelig dan de vroege bouwjaren.

Lancia Thesis (2002-2008)

Traditionele sedanvorm in een gewaagd jasje
wk 06 Lancia Thesis blauw

Vanaf zo'n 2.000 euro rijd je met de Lancia Thesis al eerste rang.

De Lancia Thesis heeft dan wel een traditionele sedanvorm, maar ook het zien van dit model vergt enige gewenning. Het front, met koplampen in een soort ruitvorm, veel ruimte daartussen en een klassiek vormgegeven grille, is ronduit apart. Achter vallen de om de hoeken van de kofferbak lopende achterlichten op, waar Citroën voor de lichten van de C6 wel eens inspiratie uit op zou hebben kunnen gedaan. De plaatsvervanger van de Lancia Kappa was leverbaar met vijf- en zescilinder benzinemotoren en vijfcilinder diesels. Kopers konden kiezen uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of een vijftraps automaat. Ook hier een luxe uitrusting met standaard onder meer klimaatcontrole met drie zones, cruise control, ESP, een serie airbags en bi-xenon-koplampen. Het interieur was weldadig met leer of alcantara en hout bekleed. Voor het niet kopen van de Thesis kreeg de Europese autokoper (zelfs de Italianen moesten hem nauwelijks) een gepaste straf. De opvolger van de Thesis was de Lancia Thema, een gerebadgete Chrysler 300.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam