Opel of Peugeot? Nog even ouderwets Frans/Duits

Uit Auto Review

Tekst: Gert Wegman

De kogel is door de kerk: PSA, het moederbedrijf van Peugeot Citroën, neemt Opel over. Blijven Opels in de toekomst nog wel echt Duits? En behouden Peugeots hun Franse karakter? Wie zich hierover zorgen maakt, moet misschien nog even een leuke occasion scoren …

—–
Bekijk alle tweedehands Opels en Peugeots op Marktplaats.
—–

De eerste berichten over de overnameplannen van PSA sloegen in als een bom. En ook waren er vraagtekens. Wat moesten de Fransen nu met Opel, een merk dat al zeventien jaar op rij de verliezen aan elkaar rijgt? En moesten de Duitsers wel blij zijn met een dominante Franse partner? En zullen de auto’s van beide merken niet hun eigen karakter gaan verliezen?

Belangrijkste reden voor de Franse overname is ongetwijfeld het schaalvoordeel dat deze met zich meebrengt. Maar ook aan de ontwikkelingskant valt veel te halen. Want ongetwijfeld zal het nieuwe concern ervoor kiezen gezamenlijk motoren, platforms en andere belangrijke componenten te ontwikkelen. Dat scheelt per nieuw model al gauw honderden miljoenen.

Een ander veelgehoord argument dat een rol zouden hebben gespeeld, is Opels kennis op het gebied van elektrische auto’s en elektronica. Inderdaad heeft Opel met de betaalbare Ampera-e een auto in huis die wel eens een grote rol kan gaan spelen bij de acceptatie van de elektrische auto door het grote publiek. Daarnaast loopt Opel behoorlijk voorop met zijn OnStar-systeem, waarmee je 24 uur per dag een beroep kunt doen op allerlei vormen van persoonlijke hulpverlening. Nu maar hopen dat General Motors geen onmogelijke voorwaarden stelt voor het gebruik van deze technologieën in toekomstige Peugeopels.

De zes

Opel- en Peugeot-fans willen natuurlijk vooral weten of hun favoriete merk erin slaagt het eigen karakter te behouden. Hoe het ook zal lopen, op dit moment zijn er nog meer dan genoeg ‘echte’ Opels en Peugeots te koop, zowel nieuw als gebruikt.

Uit de 11.575 Opels en 12.037 Peugeots die op Marktplaats te vinden zijn, kiezen we drie min of meer vergelijkbare koppels. We beginnen in een grijs verleden, waar we twee leuke youngtimers opsnorren, maar kijken ook naar actuelere modellen. Wie weet raken Opel-liefhebbers wel geïnteresseerd in de Peugeot-alternatieven die we aandragen, en vice versa…

Opel Omega 2.6i Automaat

Hoewel Opel decennialang grossierde in bestsellers, zijn er weinig mooi bewaarde youngtimers te vinden. Gelukkig zijn er uitzonderingen, zoals deze prachtige witte Omega. Hij behoort tot de laatste generatie van écht succesvolle grote Opels. De meeste Omega’s die destijds de Opel-showrooms verlieten, hadden een bescheiden viercilinder onder de motorkap, maar deze oorspronkelijk Zwitserse auto heeft een zes-in-lijn aan boord. Die 2,6-liter motor levert een relatief bescheiden 150 pk, maar tevens een aangenaam koppel van 220 Nm. Ondanks de vermogen verslindende automaat zijn de prestaties heel fatsoenlijk. Dat geldt in veel mindere mate voor de ouderwetse benzinedorst. Die wekt associaties met de Beierse Oktoberfeesten. Aan de andere kant verrast de grote Opel met moderne gemakken als airconditioning, ABS en een elektrisch bediend schuifdak. De Duitstalige boordcomputer schotelt je een heerlijk tijdsbeeld voor en achter het stuur waan je jezelf de directeur van Opel Nederland in de nineties. Toen het merk in Nederland jaarlijks nog zo’n 65.000 auto’s verkocht. Wat een tijden …


Merk: Opel
Type: Omega
Bouwjaar: 1993
Prijs: 3.950 euro
Nieuwprijs toen: 28.484 euro
Kilometerstand: 185.000 km
Motor: zes-in-lijn, 2.594 cm3, 150 pk, 220 Nm
Topsnelheid: 210 km/h
0-100 km/h: 10,8 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: –
Belasting (3 mnd.): 204 euro
Apk tot: 22 november 2017

Plus en min
+ Grote Opel zoals ze niet meer worden gemaakt in unieke uitvoering
– Eigenlijk te mooi om dagelijks te gebruiken, dorstig

Peugeot 405 MI-16 X4

Een fraaie Peugeot 405 is minstens even zeldzaam als een mooie Opel Omega. Van deze origineel Nederlandse Mi-16 X4 worden we dan ook behoorlijk enthousiast. Hij beschikt over vierwielaandrijving én een zestienkleps motor met 148 pk. Dat is vrijwel evenveel als de Omega aan boord heeft, maar de Franse viercilinder heeft een geheel ander karakter. Dat zie je ook aan het maximumkoppel van 166 Nm, dat pas bij 5.000 tpm beschikbaar is. In 1988 werd de 405 uitgeroepen tot Auto van het Jaar en samen met de 205 was het model de stuwende kracht achter de opleving van Peugeot. Alle 405’s beschikken over een directe besturing en in de Mi-versie wordt die gecombineerd met een strak onderstel. Ondanks die sportieve inborst en zijn ranke, door Pininfarina ontworpen lijnen, is de 405 een gezinsvriendelijke sedan, met voldoende ruimte op de achterbank en in de kofferbak.


Merk: Peugeot
Type: 405 MI-16 X4
Bouwjaar: 1990
Prijs: 6.950 euro
Nieuwprijs toen: 30.560 euro
Kilometerstand: 161.000 km
Motor: vier-in-lijn, 1.905 cm3, 148 pk, 166 Nm
Topsnelheid: 205 km/h
0-100 km/h: 9,8 sec.
Aanbieder: particulier
Garantie: –
Belasting (3 mnd.): 153 euro
Apk tot: 17 augustus 2017

Plus en min
+ Zeldzaam mooie Dakar-held
– Onderhoudsgevoelig, schaarse onderdelen

Opel Ampera 1.4 E

De nieuwe Ampera-e is een belangrijke doorbraak, maar het elektro-avontuur begon voor Opel al in 2011, met de eerste generatie Ampera (zie ook openingsfoto). Hoewel die was aangekondigd als ‘elektrische auto’, was het een plug-in hybride. Puur elektrisch kom je er in de praktijk tussen de 35 en 50 kilometer ver mee, vervolgens moet de 1,4-liter viercilinder aan de bak. Vanwege de destijds fiscale vetpot voor semi-elektrische auto’s was de Ampera een populaire leaseauto; toch is het aanbod op Marktplaats niet groot. Maar de prijzen vallen mee en in potentie is de Ampera heel zuinig. Voorwaarde is dat je dagelijks niet meer dan zo’n 50 km rijdt en trouw stekkert. Zeker nog tot en met 2020, want tot die tijd betaal je ook maar het halftarief aan wegenbelasting. Mocht er onverhoopt een derde kind bij komen, dan heb je wel een probleem, want achterin heeft de auto maar twee zitplaatsen.

Merk: Opel
Type: Ampera 1.4 E
Bouwjaar: 2012
Prijs: 14.399 euro
Nieuwprijs toen: 34.900 euro
Kilometerstand: 121.654 km
Motor: benzine 1.398 cm3 + elektromotor, 150 pk, 390 Nm
Topsnelheid: 161 km/h
0-100 km/h: 9,0 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: Bovag
Belasting (3 mnd.): 124 euro
Apk: 17 mei 2018

Plus en min
+ Kan heel zuinig zijn, complete uitrusting
– Vereist ijzeren oplaaddiscipline, slechts vierpersoons

Peugeot 508 Hybrid4

Peugeot had met de 508 Hybrid4 ook een hybride in het gamma, zij het een stekkerloos exemplaar. Ook deze auto was kortstondig aantrekkelijk voor leaserijders. Het interieur van deze witte auto is uitgevoerd in zwart leer. De 508 is comfortabel, heeft mede dankzij de vierwielaandrijving een uitstekende wegligging en de wisselwerking tussen de elektromotor en de viercilinder diesel verloopt soepel. Over de semi-automaat zijn we minder te spreken; die reageert naar onze zin veel te traag op de bewegingen van je gasvoet. Als je die in bedwang houdt, verbruik je in de praktijk ongeveer 1 op 21. Zeker omdat we te maken hebben met een dieselhybride, zijn we daarvan niet vreselijk onder de indruk. Dat zijn we wél van het wegenbelastingtarief: 152 euro per maand, goedemorgen! De prestaties zijn weliswaar dik in orde maar zet eerst even alle kosten goed op een rijtje voordat je je laat verleiden door dat prachtige interieur en de gunstige aanschafprijs.


Merk: Peugeot
Type: 508 Hybrid4 HDi Premium
Bouwjaar: 2012
Prijs: 14.950 euro
Nieuwprijs toen: 41.340 euro
Kilometerstand: 155.787 km
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.997 cc + elektromotor, 200 pk, 500 Nm
Topsnelheid: 210 km/h
0-100 km/h: 8,6 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: Bovag
Belasting (3 mnd.): 429 euro
Apk tot: bij aflevering

Plus en min
+ Comfortabel, complete uitrusting, mooi interieur
– Nauwelijks zuiniger dan gewone diesel, hoge wegenbelasting

Opel Astra 1.8 16V Stationwagon

Wie voor niet al te veel geld een degelijke, ruime gezinsauto zoekt, kan eigenlijk niet om deze Astra heen. De zogenaamde H-generatie is bij lange na niet Opels succesvolste compacte middenklasser, maar het is best een fijne kar. De wegligging is verrassend sportief en de besturing stelt evenmin teleur. Normaliter kun je bij de aanblik van deze auto maar nauwelijks een geeuw onderdrukken, maar gelukkig heeft de eerste eigenaar van dit exemplaar een aantal leuke opties aangevinkt. Zo zit er een setje nette lichtmetalen wielen onder, bovendien zijn er klimaatregeling en cruisecontrol aan boord. Door de zwarte lak krijgt het saaie uiterlijk een stoer tintje en binnenin probeert de halfleren bekleding de boel wat cachet te geven. Zonder ingewikkelde turbotechniek levert de 1,8-liter motor 140 pk, wat voldoende is voor vlotte prestaties. Door matige stekkerverbindingen doen zich af en toe wel storingen aan de boordelektronica voor. Gelukkig wordt deze auto aangeboden met Bovag-garantie.


Merk: Opel
Type: Astra 1.8 16V Stationwagon Cosmo OPC-line
Bouwjaar: 2008
Prijs: 7.485 euro
Nieuwprijs toen: 22.995 euro
Kilometerstand: 152.464 km
Motor: vier-in-lijn, 1.796 cc, 140 pk, 175 Nm
Topsnelheid: 207 km/h
0-100 km/h: 10,5 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: Bovag
Belasting (3 mnd.): 153 euro
Apk tot: bij aflevering

Plus en min
+ Ruime, vlotte no-nonsense-Opel met krachtige motor
– Geen zuinigheidswonder, saai uiterlijk

Peugeot 308 SW 1.6 VTi

Peugeots alternatief voor de Astra heette zeven jaar geleden ook al 308, maar dat was een geheel andere auto dan de huidige generatie. Over het uiterlijk van deze 308 kun je veel zeggen, maar niet dat het saai is. De vooruitgestoken zwarte voorbumper in de grote haaienbekgrille is niet onze smaak en de wel erg sterk afgeronde kont vinden we er totaal niet bij passen. De ‘omgekeerde’ C-stijl is evenmin het toonbeeld van elegantie. De binnenkant oogt een stuk beter, met fraaie klokken, ventilatieroosters met chique chroomrandjes, mooie stoelen, overvloedige ruimte en een giga-panoramadak. Achterin kunnen de kids naar hartenlust tekenen op de klaptafeltjes en als ze desondanks gaan zeuren, kun je hen met uitneembare stoel en al uit de auto zetten. De prestaties houden helaas niet over en het benzineverbruik is aan de hoge kant. Het veercomfort is daarentegen dik in orde. Net als de Astra kent de 308 een aantal typische elektronische storingen, zoals een niet-functionerende aansturing van de waterpomp en een kapotte dashboardzekering.


Merk: Peugeot
Type: 308 SW 1.6 VTi XS Première
Bouwjaar: 2008
Prijs: 6.999 euro
Nieuwprijs toen: 25.000 euro
Kilometerstand: 149.869 km
Motor: vier-in-lijn, 1.598 cc, 120 pk, 160 Nm
Topsnelheid: 189 km/h
0-100 km/h: 12,0 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: tegen meerprijs
Belasting (3 mnd.): 201 euro
Apk tot: 1 juni 2017

Plus en min
+ Mooi, ruim, multifunctioneel interieur met veel licht
– Omstreden uiterlijk, zwaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam