Leuke Aziaten: tien bijzondere auto’s uit het Oosten

Uit het mei-nummer van Auto Review

Tekst: Gert Wegman

Auto’s van Japanse en Koreaanse komaf staan bij veel mensen nog steeds op de kaart als grijze muizen. In een aantal gevallen klopt dat wel, maar er zijn op Marktplaats ook genoeg leuke, aparte en een tikje rare Aziaten te vinden.

—–
Bekijk de meest bijzondere Aziatische – en andere – auto’s op Marktplaats Auto’s.
—–

Out-of-the-box

In de afgelopen jaren hebben bijna alle Aziatische fabrikanten wel één of meer ‘out-of-the-box-auto’s’ op de markt gebracht. Die waren niet allemaal even succesvol, maar er zaten zeker enkele pareltjes tussen. We doen ons best om er een aantal te selecteren, en dat blijkt best lastig. Als je even nadenkt, komen er namelijk heel wat meer merken en modellen bovendrijven dan je aanvankelijk had gedacht.

De vijf

Rationele overwegingen laten we nu even voor wat ze zijn. Het criterium voor onze Marktplaats-selectie van deze maand is: ‘anders dan anders’. Toch blijft het een geruststellend idee dat ook de meeste prettig gestoorde Aziaten doorgaans net zo betrouwbaar zijn als een Toyota Corolla. Resteert de vraag waarom jolige Japanners en kekke Koreanen de verkoopverwachtingen van de marketeers meestal niet waarmaken. Laten we het erop houden dat het gevoel voor humor in Azië niet altijd aansluit bij wat de doorsnee Europeaan lollig vindt. Maar wie een beetje van de middelmaat durft af te wijken, moet zeker eens nadenken over het onderstaande tiental.

Daihatsu Copen

Wil je iets geks, dan krijg je iets geks! Een roadster van zakformaat met een roffelend turbomotortje dat in je staafmixer past. Bij 6.000 toeren perst die 0,7-liter driepitter er 68 pk uit, waarmee je in zo’n 11 seconden naar 100 km/h scheurt. Maar in zo’n klein en laag bakkie lijkt het allemaal veel sneller te gaan. De Copen is een ontzettend vermakelijk karretje dat vooral op provinciale wegen en in stadsverkeer tot z’n recht komt. Naar de supermarkt gaan met dit karretje is overigens niet de moeite: immers, je boodschappen kun je nergens kwijt. Vind je de Copen echt heel leuk, maar zit je tegen dat stuur aan de verkeerde kant aan te hikken? Zoek er dan eentje van mei 2006 of later. Toen werd de kleine roadster namelijk geleverd als 1.3. Zonder turbo, maar met één cilinder en 20 pk extra, én het stuur aan de linkerkant. Iets minder gek, maar minstens even lekker.


Merk: Daihatsu
Type: Copen Turbo
Bouwjaar: 2004
Prijs: 6.500 euro
Nieuwprijs toen: 24.195 euro
Kilometerstand: 150.305 km
Motor: driecilinder turbo, 659 cm3, 68 pk, 110 Nm
Topsnelheid: 170 km/h
0-100 km/h: 11,7 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: –
Belasting (3 mnd.): 62 euro
Apk tot: bij aflevering

Plus en min
+ Rijdt als een kart, veel beleving, past overal, vrouwenmagneet
– Rechtsgestuurd is onhandig, waar laat je je spullen?

Hyundai Veloster

Betaalbare coupés zijn nieuw niet meer te koop. Als liefhebber van dit soort auto’s ben je dus aangewezen op het tweedehandscircuit. Daar kun je onder meer deze fraai gelijnde, vierdeurs Hyundai Veloster vinden. Vierdeurs? Jazeker! Maar dan tellen we de grote achterklep even mee. Deze Hyundai heeft namelijk één bestuurdersportier en aan de passagierszijde vind je er twee. Aan de achterkant heb je nog een grote vierde deur, die toegang verschaft tot de bagageruimte. Zo heb je wel de lusten en niet de lasten van het coupéconcept. Kinderen laten instappen is aan de rechterkant een fluitje van een cent, en de allerkleinsten kun je redelijk gemakkelijk in een zitje op de achterbank wurmen. En dat bij zo’n sportieveling! Hoewel… met van die blitse 18-inch wielen oogt de Veloster wel snel, maar dat is-ie niet echt. Het is vooral een rijdend mode-accessoire om relaxed mee te toeren. De uitrusting is mooi compleet. Een ingebouwd navigatiesysteem, usb- en aux-aansluitingen, sportstoelen en klimaatregeling, het zit er allemaal in.


Merk: Hyundai
Type: Veloster 1.6 GDI i-Vision automaat
Bouwjaar: 2012
Prijs: 11.900 euro
Nieuwprijs toen: 29.990 euro
Kilometerstand: 119.113 km
Motor: viercilinder-in-lijn, 1.591 cm3, 141 pk, 167 Nm
Topsnelheid: 200 km/h
0-100 km/h: 10,3 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: –
Belasting (3 mnd.): 135 euro
Apk tot: bij aflevering

Plus en min
+ Fraai, praktisch coupeetje, complete uitrusting
– Rijdt minder vlot dan-ie eruitziet, onevenwichtig onderstel

Nissan Cube

Zes à zeven jaar geleden was de Nissan Cube in Japan niet aan te slepen. Vooral onder grootstedelijke jongeren was deze rijdende chill room populair. Dat was vooral te danken aan zijn kekke, overzichtelijke carrosserie, het gezellige interieur met z’n uitstekende geluidsisolatie en z’n compacte buitenmaten. In Nederland probeerde de importeur ook een hype rondom de Cube te creëren, maar dat lukte helaas niet. Na ruim een jaar werd de auto hier al van de markt gehaald.

Een turbo zou de 1,6-liter goed doen, want nu moet je je suf schakelen om een beetje vlot vooruit te komen. Dus als je je echt ‘zen’ wilt voelen, zoek dan een Cube met een automatische transmissie. Wij hebben wel sympathie voor deze maffe Nissan. Het interieur zit vol geinige details, vooral het panoramadak in Japanse kamerschermstijl is fraai. Ook heeft hij met maximaal 1.563 liter een royale laadruimte voor zo’n relatief kleine auto.

Merk: Nissan
Type: Cube 1.6 Zen
Bouwjaar: 2010
Prijs: 8.900 euro
Nieuwprijs toen: 20.650 euro
Kilometerstand: 89.787 km
Motor: viercilinder-in-lijn, 1.598 cm3, 110 pk, 153 Nm
Topsnelheid: 175 km/h
0-100 km/h: 11,0 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: in overleg
Belasting (3 mnd.): 114 euro
Apk: bij aflevering

Plus en min
+ Lekker hoekig, praktisch en compleet
– Echt zen wordt-ie pas met automaat, onhandige achterdeur

Mazda RX-8

Ben je op zoek naar een auto met een sportief design, een apart concept én exotische techniek? Dan kun je niet om de Mazda RX-8 heen. Hij oogt als een rasechte sportwagen, maar biedt met zijn andersom scharnierende achterportieren en lange wielbasis instapgemak en ruimte voor vier personen. En daarmee zijn we er nog lang niet. Door zijn rotatiemotor – die gretig tot 9.000 tpm door trekt – klinkt hij als een op hol geslagen naaimachine met een sportuitlaat.

Standaard levert die bijzondere krachtbron 192 pk, de HP-versie heeft er 231 in de aanbieding. Uit 1.300 cc! Het interieurdesign staat in het teken van de semi-driehoekige rotors die de rotatiemotor kenmerken, de uitrusting is compleet. De RX-8 is wel een dure benzineklant. Ook lust-ie wat meer olie dan conventioneel gemotoriseerde auto’s. Ga voor het onderhoud naar een specialist, want deze Mazda vraagt een gevoelige en ter zake kundige hand.


Merk: Mazda
Type: RX-8 1.3 Renesis
Bouwjaar: 2006
Prijs: 5.750 euro
Nieuwprijs toen: 46.509 euro
Kilometerstand: 94.937 km
Motor: tweeschijfs rotatiemotor, 1.308 cm3, 192 pk, 220 Nm
Topsnelheid: 223 km/h
0-100 km/h: 7,2 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: –
Belasting (3 mnd.): 177 euro
Apk tot: 29 juli 2017

Plus en min
+ Mooie verschijning, vierpersoons sportwagen, unieke geluidsbeleving
– Dorstig, weinig koppel onderin, onderhoudsgevoelig

Subaru Impreza

Als er één Aziatisch merk is dat consequent alles anders doet, dan is het Subaru wel. Boxermotoren (zelfs diesels!) en vierwielaandrijving zitten in het DNA van deze fabrikant. Terwijl een bescheiden huis-tuin-en-keukenboxer er gezellig op los roffelt, doet het getunede exemplaar in deze Impreza de ruiten in de hele buurt rinkelen. En dat is zeker niet alleen voor de show. Door allerlei technische ingrepen is het vermogen van de 2,0-liter boxer opgekieteld van 225 naar maar liefst 360 pk. Daarmee knal je in 4,2 tellen naar de 100 km/h en geef je menig Porsche- en BMW M-rijder het nakijken. Het leuke van Subaru’s is dat alles – mits je er een béétje normaal mee omspringt – gewoon heel blijft, óók bij getunede exemplaren. Bovendien is deze vierdeurs sportwagen ook prima inzetbaar als gezinsauto, tenminste, zolang papa en mama hun rijbewijs nog hebben. Want beschaafd rijden is een behoorlijke opgave met zo’n uitdagend gevaarte onder je kont.


Merk: Subaru
Type: Impreza 2.0 WRX AWD 360 pk
Bouwjaar: 2003
Prijs: 12.950 euro
Nieuwprijs toen: 30.495 euro
Kilometerstand: 202.590 km
Motor: viercilinder boxer, 1.994 cm3, 360 pk, ca. 500 Nm
Topsnelheid: 250 km/h
0-100 km/h: 4,2 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: –
Belasting (3 mnd.): 156 euro
Apk tot: 2 juli 2017

Plus en min
+ Zag je die Porsche? Welke Porsche!?
– Subtiel is anders, risico voor je rijbewijs

 

Om de top 10 af te maken:

Suzuki Cappuccino



Ondanks zijn op 140 km/h begrensde top is deze dwergroadster geen koopje; voor minder dan 10 mille gaat dit stuk speelgoed niet weg. Alleen rechtsgestuurd. Enige Copen-concurrent.

Toyota iQ



Hij was slimmer en comfortabeler dan de Smart Fortwo, desondanks was de 3+1-zitter van Toyota geen lang leven beschoren. Misschien was de iQ zijn tijd wel te ver vooruit.

Honda Prelude



Wie humor zegt, zegt Bassie & Adriaan. Toch? En laat dit doldwaze duo nu jarenlang Honda Prelude hebben gereden. Dit exemplaar heeft geen oogwimpers, maar wel een gezonde 150 pk.

Daihatsu YRV Turbo



Een bejaarden-mpv’tje met een 130 pk sterke turbomotor en standaard automaat … Wie verzint zoiets? Daihatsu natuurlijk, het merk dat behalve de Copen ook de legendarische Charade GTi bedacht.

SsangYong Rodius



Met de Rodius heb je de lachers altijd op je hand. Wat die geinponems niet weten, is dat er negen mensen in dit spotgoedkope gedrocht-met-dakkapel passen en dat er een echte Mercedes-diesel onder de kap ligt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam