Oud vs. Nieuw: Volkswagen Transporter

Het busje met de meeste fans in Nederland is toch wel de Volkswagen Transporter. Stel nu eens dat je mocht kiezen: ga je dan voor de alleroudste versie, de nieuwste of iets er tussenin? De eerste Volkswagen-bus noemen we ook wel T1, wat staat voor Transporter versie 1. De auto is mede bedacht door een Nederlander. De voormalige Volkswagen-importeur Ben Pon tekende het eerste idee voor een bus met de motor achterin. Deze auto kwam naast de Kever op de markt en heette in eerste instantie Typ 2. In 1950 kwam het busje op de markt. Hij is vooral herkenbaar aan de grote V-vorm op de neus.

Liefkozende blikken

De eerste VW-bus trekt liefkozende blikken en opgestoken duimen. Hij ziet er gewoon te gek uit. Door de jaren heen is dit model uitgegroeid tot een waar stijlicoon. Hij wordt veelal ‘surfers-busje’ genoemd en doet omgebouwd als camper regelmatig dienst op vakanties. Op het legendarische festival Woodstock stonden veel T1’tjes met vrolijke beschilderingen. Sindsdien staat het model ook nog eens als hippiebusje te boek.

T2 pas jaar uit productie

VWT2

Minder oud, even aaibaar: T2.

In 1967 nam een nieuwe versie het stokje over van de eerste generatie. De Transporter T2 had eveneens een hoog aaibaarheidsgehalte en was technisch een flinke stap vooruit. Tot eind 2013 is de tweede Transporter in productie gebleven bij Volkswagen Brazilië. De in 1979 geïntroduceerde T3 had de motor nog steeds achterin, maar was behoudender van uiterlijk. Ook dit model krijgt steeds meer een cultstatus. Misschien wel omdat hij net zo leuk als lelijk is?
VWT3

Mooi of niet? Dit is de T3.

Caravelle-neus

VWT4

Nummer vier. Inclusief de populaire Caravelle-neus.

De eerste Volkswagen Transporter met de motor voorin: dat is de T4. Qua ontwerp en techniek is hij nauwelijks vergelijkbaar met de eerste drie versies. De bus (1990 - 2003) werd geleverd met sterke motoren en deed tijdens het rijden al een stuk minder aan een busje denken. Vooral de iets stoerdere Caravelle-neus vond gretig aftrek onder T4-kopers. Ook de California (sinds jaren de officiële camper van VW) deed het onwaarschijnlijk goed.

Uitgebreide make-over

VWT5

Doet qua rijden niet onder voor een personenauto: de T5.

Inmiddels zijn we aanbeland bij de vijfde generatie. En die kreeg in 2009 ook nog eens een uitgebreide make-over. De nieuwste bus biedt de rijeigenschappen van een personenauto, heeft de ruimte van een verhuisauto en de krachtige, zuinige motoren van een volwaardige middenklasser. Het model bewijst dat Volkswagen de kunst van het produceren van busjes na meer dan 65 jaar 100% beheerst.

Welke T is jouw T?

De vraag is simpel: stel dat je mocht kiezen: neem je een mooie T1 (kosten toch al snel 10.000 euro) of ga je voor het nieuwste van het nieuwste (vanaf ca 30.000 euro)? Natuurlijk kun je ook kiezen voor een kekke T2, een sympathieke T3 of een doordachte T4. Ja, of je wacht nog even op de T6. Die wordt in 2015 verwacht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Protected by WP Anti Spam