Pechstatistiek 2015: de meest betrouwbare tweedehands auto’s (deel 1)

De Duitse wegenwacht verwerkt ieder jaar miljoenen pechgevallen. Dat levert jaarlijks de zogenaamde Pannenstatistiek op, een waardevolle bron van informatie voor kopers van tweedehands auto's. Het Duitse wagenpark is met 40 miljoen voertuigen 5,5 keer zo groot als bij ons. De 2,4 miljoen pechgevallen van vorig jaar zijn verwerkt in de pechstatistiek 2015. Uiteraard komen er goede en minder goede auto's uit naar voren, maar er zijn ook enkele algemene weetjes te melden over occasions.

Steeds betere auto's

Uit de jaarlijkse analyse valt bijvoorbeeld op te maken dat auto's steeds wat beter worden, want het aantal pechgevallen per jaar is in 2015 opnieuw licht gedaald. Verder neemt de kans op pech met de leeftijd van de auto ieder jaar ongeveer evenveel toe, om bij veertien jaar de piek te bereiken. Daarna neemt het aantal pechgevallen af, vermoedelijk omdat auto's vanaf deze leeftijd minder aan het verkeer deelnemen waardoor de wegenwacht ze minder vaak tegenkomt.

Accu en motormanagement

De belangrijkste oorzaak van pechgevallen blijft de accu, nota bene een onderdeel dat weinig met de kwaliteit van de auto zelf van doen heeft. Dit probleem slaat het vaakst toe in het zesde à zevende levensjaar van een auto, het moment dat de accu gemiddeld aan het einde van zijn leven zit. Na de accu vormen problemen met het motormanagement het grootste risico op pech.

BMW 3-serie het best

De wegenwacht registreert het aantal pechgevallen per 1.000 auto's van een model in een jaar. De best presterende auto's – met minder dan 1 pechgeval per 1.000 toegelaten voertuigen per jaar – zijn de BMW 3-serie en de BMW X3 van 2013. In deel I en deel II van dit artikel laten we de best presterende modellen van de zes grootste voertuigcategorieën de revue passeren.

Stadsauto's

In de kleinste autoklasse komen veel modellen voor die met zogenaamde badge-engineering tot zijn gekomen: auto's met onderhuids grotendeels dezelfde techniek, maar van een ander merk. Zo horen de Citroën C1, de Peugeot 107 en de Toyota Aygo bij elkaar evenals de Volkswagen Up, de Seat Mii en de Skoda Citigo. Modellen die op zichzelf staan zijn de Opel Agila, de Renault Twingo, de Volkswagen Fox en de Hyundai i10. Alle voornoemde auto's presteren goed met positieve uitschieters voor de 107 en de Agila. Van de Hyundai i10 presteren vooral de oudere modellen bovengemiddeld (de bouwjaren 2008 en 2009) en de bij de Toyota Aygo vooral nieuwe exemplaren van 2011 tot en met 2013.

Compacte auto's

In deze klasse presteren de Audi A1, de Ford Fusion, de Hyundai ix20, de Mazda 2, de Mini, de Mitsubishi Colt, de Toyota Yaris en de Volkswagen Polo in alle bouwjaren goed. Van de Suzuki Swift de, Ford Fusion, de Honda Jazz en de Hyundai Getz vallen vooral de oudere bouwjaren (2006 en 2007) positief op.
De Audi is nog maar enkele jaren op de markt, maar behoort voor wat betreft het aantal pechgevallen tot de top in zijn segment.

De Audi A1 is nog maar enkele jaren op de markt, maar behoort voor wat betreft het aantal pechgevallen tot de top in zijn segment.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam