Pechstatistiek 2015: de meest betrouwbare tweedehands auto’s (deel II)

In de compacte middenklasse is de Toyota Auris de winnaar: in alle bouwjaren presteert de Japanner uitstekend.
In deel I van Pechstatistiek 2015 passeerden de beste stadsauto's en de compacte modellen met de minste pechgevallen de revue. In deel II bespreken we de beste modellen uit vier andere grote autosegmenten.

Toyota flikt het nog steeds

Toyota doet zich in de compacte middenklasse gelden. Het merk kan al tientallen jaren bogen op een geweldige reputatie als het gaat om de betrouwbaarheid van zijn auto's en overtuigt opnieuw met de opvolger van de Toyota Corolla. In alle bouwjaren scoort de Toyota Auris uitstekend, een prestatie die geen van zijn segmentgenoten hem nadoet. Wel zijn er nog veel meer modellen die over de hele linie goed en in enkele bouwjaren uitstekend presteren. Zo staan ook auto's als de Audi Q3, BMW 1-serie en X1, Mazda 3, Mercedes A- en B-klasse, de Volkswagen Caddy en de Golf slechts weinig met pech langs de kant van de weg.

Duits domineert

In de middenklasse maken de Duitse premium fabrikanten de dienst uit. De Audi A4, A5 en Q5, de BMW 3-serie en X3 en de Mercedessen GLK en SLK staan op eenzame hoogte. De fabrieksarbeiders van de bouwjaren 2008 en 2009 waren bij de Mercedes C-klasse waarschijnlijk iets minder gemotiveerd, de andere bouwjaren doen het wel bovengemiddeld tot goed. De Skoda Octavia is bovendien een goede middenmoter met alleen een middelmatige aantekening voor exemplaren van bouwjaar 2010.

Audi A6 en BMW 5-serie

In de hogere middenklasse heeft de Duitse wegenwacht helaas alleen van de Duitse merken genoeg gegevens verzameld om data te kunnen presenteren. De Audi A6 en de BMW 5-serie presteren alleen in de bouwjaren vanaf 2010 uitstekend. Oudere modellen hebben een gemiddelde of zelfs hoger dan gemiddelde kans op uitval. Van de Mercedes ML presteert alleen bouwjaar 2012 uitstekend.

Bestelauto's

De Volkswagen Transporter staat tussen de concurrentie, waaronder de Ford Transit, de Mercedes Vito en Vaneo en de Fiat Ducato, op eenzame hoogte. Opvallend genoeg doen vooral de oudere bouwjaren, 2006 en 2007, het uitstekend. Nieuwere versies staan bovengemiddeld weinig langs de kant van de weg.

De grootste oorzaken van pech onderweg

Tot slot halen we nog de onderdelen aan die voor de grootste kans op stilstand zorgen. Als je het risico hierop zo klein mogelijk wilt houden, is het aan te raden voor de koop van een tweedehands auto deze onderdelen door een technicus op betrouwbaarheid te laten nakijken. We noemden in deel I al de accu als algemene achilleshiel. Maar liefst 35,7% van alle pechgevallen is hieraan te wijten. Op grote afstand volgen het motormanagement (15,7%: inspuiting, ontsteking, sensoren), de elektronica (11,9%: dynamo, startmotor, verlichting, bekabeling), de motor (6,7%), de banden (6,5%), het brandstofsysteem (5%), het koelsysteem (3,5%: koeling, verwarming, klimaatcontrole) en het uitlaatsysteem (1,4%: uitlaat, roetfilter, katalysator). Dan blijft er 14,1% over voor overige pechgevallen, waaronder onderdelen vallen zoals de carrosserie, de besturing, de remmen en het onderstel.
Met minder dan één pechgeval per jaar staat de BMW 3-serie van bouwjaar 2013 het minst langs de kant van de weg.

Met minder dan één pechgeval per jaar staat de BMW 3-serie van bouwjaar 2013 het minst langs de kant van de weg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam