400 klassiekers te koop tijdens Antwerp Classic Salon

Wie deze voorjaarsvakantie niet in de Alpen vertoeft, kan zich komend weekend in Antwerpen vergapen aan bijzondere tweedehands auto’s. Van vrijdag 2 maart tot en met zondag 4 maart zijn op de Antwerp Classic Salon zo’n 600 klassiekers te bekijken, waarvan de meeste te koop.

———
Bekijk alle klassiekers en oldtimers op Marktplaats.
———

Niet aan alle tentoongestelde oldtimers hangt een prijs, omdat een aantal is verdeeld over de drie hoofdthema’s van dit jaar: de 24 Uur van Le Mans, 70 jaar Citroën 2CV en 70 jaar Porsche 356. De auto’s rond deze onderwerpen zijn bijeengebracht door clubs en de organisatie. Die laatste zorgt in één van de vier hallen van de Antwerp Expo voor een tentoonstelling over de minder bekende raceauto’s die Le Mans hebben gewonnen. In plaats van de Ford GT40 of Porsches die in dit verband zo vaak de revue passeren, staan hier winnende auto’s van bijvoorbeeld Peugeot, Mazda, BMW, Jaguar, Matra-Simca, Talbot-Lago en Delahaye in de schijnwerpers. Naast dit raceautogeweld is er een interactieve display met beeldmateriaal van de 24-uurs race die samen met de Formule 1 Grand Prix van Monaco en de Indy 500 zo legendarisch is.

Iconen als de Kever en de Snoek

Wie helemaal niets met auto’s heeft, denkt bij oldtimers al snel aan iconen als de Kever, de Fiat 500 of de Snoek. En de Eend oftewel de Citroën 2CV. Het Franse merk stelde dit nieuwe model in 1948 voor op de autosalon van Parijs. De Franse volkswagen werd een groot succes vanwege de volgende combinatie aan eigenschappen: hij kon twee (wijn)boeren met een flinke voorraad aardappelen, eieren, vaten wijn of zelfs een schaap vervoeren. Maar dat niet alleen. De 2CV was dankzij zijn vering zo comfortabel dat de eieren bij een dergelijke exercitie heel bleven, zelfs als de bestuurder over een stuk omgeploegd land moest rijden. Daarbij was de 2CV goedkoop, betrouwbaar, eenvoudig – ook in zijn bediening – en zuinig dankzij de slechts 375 cc kleine tweecilindermotor.

Kitcars van Burton en Lomax

Zijn veelzijdigheid maakte de Eend niet alleen populair bij boeren, maar bij vele lagen van de bevolking; van huisartsen tot kunstenaars. Het uiterlijk stond op de tweede plaats, maar de brede waardering zorgde in combinatie met het onderscheidende ontwerp voor een cultstatus die tot op de dag van vandaag voortduurt. Het is dan ook vreemd dat Citroën niet zoals Volkswagen (met de New Beetle), Fiat (met de nieuwe 500) en BMW (met de Mini) een retro-model op de markt heeft gebracht. Wel heeft Citroën door de eenvoudige techniek op basis van de 2CV veel carrosserievarianten ontwikkeld, waaronder de Mehari, de Dyane, de Acadiane en de Ami 6 en 8. Daarnaast hebben ook andere fabrikanten om deze reden van de basis van de 2CV gebruik gemaakt om eigen versies, zogenaamde kitcars, te ontwikkelen. Voorbeelden hiervan zijn het Nederlandse Burton, de Lomax en de Vanclee. De Eend is tot 1990 gebouwd. Nadat de 2CV, zoals zo veel auto’s, eerst de afschrijvingscurve heeft doorlopen, hebben het model en veel van zijn afgeleiden inmiddels klassiekerstatus bereikt. Op Marktplaats staan dan ook tientallen tweedehands Eenden te koop voor bedragen waarvan je een kleine nieuwe auto kunt aanschaffen.

De eerste Porsche

Een ander automobiel icoon dat in 1948 het levenslicht zag, was de Porsche 356. Dit was de eerste auto met de merknaam Porsche. De 356 is van 1948 tot 1965 in vier varianten geproduceerd: de Porsche 356 Pre A, de 356A, de 356B en de 356C. Bijzonder aan de eerste 50 exemplaren die Porsche tot 1950 bouwde was de aluminium carrosserie. Ook de 356 Pre A had enkele onderscheidende kernmerken die deze modellen tegenwoordig bij verzamelaars zeer gewild maken, zoals de zogenaamde ‘split-window’ (versies met twee kleine voorruiten gescheiden door een stijl) en de van 1953 tot 1955 gebouwde 356 met een gebogen voorruit. In 1963 volgde de Porsche 911 de oer-Porsche op. Op Marktplaats staan slechts enkele Porsche 356 occasions te koop. Een gevolg van het, afgezet tegen de bijna vier miljoen stuks van de Eend, lage productieaantal van 76.000 exemplaren.

Oldtimers welkom

Wie na de winterstop zijn klassieker weer eens wil uitlaten, hoeft zich niet door de per 1 februari 2017 in werking gestelde milieuzone van Antwerpen te laten afschrikken. De Antwerp Expo bevindt zich daarbuiten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam