Te koop: gebruikte Citroën C4, wegenbelastingvrij

Een Citroën C4 die permanent wegenbelastingvrij is en die bovendien geen apk-plicht heeft. Dat klinkt te mooi om waar te zijn. Maar toch kan het. Voor zo’n € 10.000 neemt u hem mee naar huis. Stel je de jaloerse blikken van je vrienden voor als je met zo’n financieel buitenkansje arriveert. Het addertje? Over veertien jaar is-ie antiek. Antiek in de letterlijke zin van het woord: honderd jaar oud dus. De C4 in kwestie kwam in 1929 uit de fabriek van Citroën rollen. Een jaar eerder, tijdens de autosalon van Parijs, was hij het stralende middelpunt van de Citroën-stand. Nou ja, bijna dan. Het echte paradepaardje was z’n grote broer, de met een zescilinder uitgeruste C6 - een auto die het net als de moderne C6 stukken minder deed dan z’n kleinere seriegenoot.
Geen airbag, wel tijdgebonden toeter

Geen airbag, wel tijdgebonden toeter

Hij staat op Marktplaats omdat de aanbieder geen tijd heeft zijn hobby nog langer te beoefenen. De C4 (of AC4) Berline Commerciale is al een tijdje in de familie, dus gelukzoekers zullen er een harde dobber aan hebben de Franse occasion voor een prikkie van z’n huidige eigenaar los te weken. Het openingsbod van €6.450 is dan ook niet serieus te noemen. Vermoedelijk van iemand die heeft meegekregen dat de prijzen van vooroorlogse auto’s onder druk staan (al laten de resultaten van de Baillon-collectie door het Franse veilinghuis Artcurial een ander beeld zien, maar die veiling was dan ook zorgvuldig gehyped). c4oldtimer Enfin, de voordelen van een 29’er C4 heb ik al genoemd. Maar er kleven ook wat praktische nadelen aan een dagelijks vervoermiddel dat al op de weg reed toen onze grootouders nog met hoepels speelden. Een compleet gebrek aan veiligheidstoepassingen bijvoorbeeld, zoals daar zijn autogordels en hoofdsteunen. Maar ook het comfort is des twintiger jaren. Goed zicht in een stortbui? Nope. Warme billen bij -5 graden? Vergeet het maar. Haalt het niet bij de dagrijverlichting met LED-geleiders voor en achterlichten met 3D-effect van de nieuwste C4. De klassieke C4 moet het tevens stellen zonder ‘geluidscomfort van het hoogste niveau’ (bron: citroen.nl). Gelukkig heeft de aanbieder naast de C4 ook een Traction Avant te koop. Die is van 1955, leert snel kentekenonderzoek op de site van de RDW. Tja, dan heb je al bijna een nieuwe auto.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Protected by WP Anti Spam