Als voorproefje van wat we kunnen verwachten op de Salon van Parijs volgende maand laat Citroën een nieuw studiemodel zien in de vorm van de CXperience.
De salon van Parijs is traditioneel een Frans feestje. Op deze beurs pakken Citroën, Peugeot en Renault altijd net even groter uit. Op de Citroën-stand wordt er al een wereldprimeur verwacht in de vorm van de nieuwe Citroën C3, maar daar komt deze CXperience dus bij.
Styling
De CXperience is ontworpen volgens Citroëns 'Be different, feel good' principe. De Citroën CXperience is 4,85 meter lang en zou daarmee in het E-segment vallen. In deze klasse zijn de sedan en stationwagon verreweg de meest populaire varianten. Zoals vaker zijn de Fransen lekker eigenwijs door met een hatchbackvariant te komen. De CXperience is lang, breed en laag. Verwacht wordt dat veel stylingelementen terugkomen op en in toekomstige Citroëns.
Aandrijflijn
De CXperience heeft een hybride aandrijflijn. De benzinemotor levert tussen de 150 en 200 pk. De elektromotor doet daar nog eens 100 pk bij. Tussen deze twee motoren ligt een achttraps automaat. Citroën geeft geen cijfers qua prestaties, wel qua laadtijden. Met een standaardlader zijn de accu's in 4,5 uur opgeladen, met een speciale 32A lader zijn de accu's vol in minder dan 2,5 uur. Met een volle accu kan de CXperience zo'n 60 kilometer ver komen.
Illustere voorvaders
Citroën neemt graag de tijd met zijn topmodellen. De legendarische Traction Avant was er van 1937 tot 1957. De
DS werd in 1955 geïntroduceerd om vervolgens 20 jaar bijna ongewijzigd in productie te zijn geweest. Ook de opvolger moest er een tijdje tegenaan: de
CX werd maar liefst zestien jaar lang verkocht om in 1991 het stokje over te geven aan de
XM. De XM is zelfs elf jaar in productie geweest. Na de XM duurde het een paar jaar voordat er een opvolger kwam. In Europa was het laatste wapenfeit van Citroën in deze klasse de
C6. Deze was van 2005 tot 2012 in productie, ondanks dat de auto al onthuld was in 1999.
Productiekansen
De kans dat deze auto in deze vorm in de showroom komt te staan is niet zo groot. Maar met andere wielen, lampen en bumpers zou het er zo maar op kunnen lijken. De C6 Lignage concept uit 1999 zag er ook erg futuristisch uit, maar kwam bijna ongewijzigd op de markt. In China levert Citroën overigens wél een C6. Deze auto wordt gemaakt door Dongfeng.
Op zoek naar een Citroen C6? Klik dan hier voor het aanbod op Marktplaats.