De Hyundai Ioniq komt naar Nederland

De Hyundai Motor Corporation blijft maar groeien. Krap twintig jaar geleden opereerde het concern nog in de krochten van de budgetmarkt, tegenwoordig maken ze keurige auto's in de middenklasse. De laatste toevoeging van het Zuid-Koreaanse merk is de Ioniq. Als we kijken naar de lijnen van de Ioniq valt de druppelvorm op zoals we deze ook kennen van de Toyota Prius. Toyota's hybride pionier heeft overduidelijk model gestaan voor de Ioniq. Dit wil niet zeggen dat het een schaamteloze kopie is. De druppelvorm is immers zeer aerodynamisch, wat ten goede komt aan het verbruik. De Ioniq heeft een bijzonder lage luchtweerstandcoëfficiënt van 0,24.

Ioniq Hybrid

De Hyundai Ioniq komt er in drie varianten. De eerste is de Ioniq Hybrid. Deze versie heeft een 1.6 'Kappa' benzinemotor (105 pk) én een 45 pk sterke elektromotor. De elektromotor levert tevens 170 Nm vanaf 0 toeren: erg prettig bij het gebruik in de stad. In tegenstelling tot de Prius heeft de Ioniq een automaat met dubbele koppeling in plaats van een continue variabele transmissie. Voor de rest is de technische blauwdruk grotendeels gelijk. hyundai-ioniq-interior-black

Ioniq Plug-in Hybrid

De Ioniq komt er later ook als plug-in hybrid. Eigenlijk hetzelfde principe als bovenstaande Ioniq, maar dan met de mogelijkheid om de auto bij te laden en het verbruik van de verbrandingsmotor nog verder terug te dringen. De elektromotor is groter en sterker waardoor de eerste 50 km op de accu gereden kan worden. De CO2-uitstoot bedraagt 32 gram per kilometer.

Ioniq Electric

De derde mogelijkheid is misschien wel de meest opmerkelijke, want dat betreft een geheel elektrische aandrijflijn, met een 28 kWh lithium-ion-polymeerbatterij. Dit houdt in dat de geheel elektrische Ioniq 125 pk mobiliseert en de trekkracht maar liefst 295 Nm bedraagt. De topsnelheid is 165 km/h en misschien wel belangrijker: op een volle batterij moet je ongeveer 280 kilometer ver kunnen komen. hyundai-ioniq-interieur-android-auto

Omvangrijke standaarduitrusting

Alle Ioniqs worden compleet afgeleverd: navigatiesysteem, Apple Car Play/Android Auto en je kan je smartphone draadloos opladen. Ook op het gebied van veiligheid kom je er niet bekaaid vanaf, want naast de standaard zeven airbags helpen Autonomous Emergency Braking (remassistent), Lane Keeping Assist System (spoorassistent), Blind Spot Detection en Rear Cross Traffic Alert en Smart Cruise Control je de auto op de weg te houden zonder te crashen. Indien dit toch gebeurt: Ioniq haalt vijf sterren in de Euro NCAP crashtest. hyundai-ioniq-white-rear-side

Levering

De eerste Hyundai Ioniq zet in september 2016 de eerste voet aan wal. In eerste instantie komen er twee van de drie uitvoeringen: de Ioniq Hybrid en de Ioniq Electric. De laatste profiteert nog van een lage bijtelling dit jaar (4%) waardoor deze versie zakelijk nog wel eens populair kan gaan worden. De Ioniq Hybrid heeft een andere troef, namelijk zijn prijs. Vanaf 21.995 euro zet de dealer een exemplaar op gele platen. Vergeleken met de andere hybrideaanbiedingen in dit segment is deze prijs buitengewoon scherp te noemen. De meest directe concurrent lijkt de Toyota Prius te zijn, maar deze is aanzienlijk duurder met 29.995 euro. De Toyota Auris Hybrid Business komt er nog het dichtste bij; deze kost 23.695 euro. Kijk hier voor het aanbod van de grote concurrent van de Hyundai Ioniq, de Toyota Prius.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam