De eerste twee dagen van de autosalon in Genève zijn traditioneel gereserveerd voor de pers. Dinsdag en woensdag zijn daar enkele modellen onthuld die in aanloop naar de show nog niet volledig waren 'gelekt'. We presenteren de nieuwe Aston Martin DB11, de Audi Q2 en de Fiat Tipo hatchback en stationwagon.
Aston Martin DB11
De Aston Martin DB11 volgt na twaalf (!) jaar de
DB9 op en dat is niet het enige vermeldenswaardige aan dit model. De kersverse Aston krijgt tevens de beschikking over een nieuw ontwikkelde 5,2-liter bi-turbo V12. Dit machtige motorblok levert een vermogen van 608 pk en 700 Nm trekkracht, tegenover de 510 pk en 620 Nm van de ongeblazen (zonder turbo) twaalf jaar oude 6.0 V12. Door toevoeging van elektronica en veiligheidsmaatregelen wegen nieuwe modellen vaak meer dan hun voorgangers, maar de Britten hebben dit bij de DB11 weten te voorkomen door de toepassing van veel aluminium. Met 1.770 kg is hij zelfs een luttele vijftien kilogram lichter dan de Aston Martin DB9. De grille en de en profil-belijning van de DB11 maken hem onmiskenbaar een Aston Martin. De herkenbaarheid van dit nieuwe model zit hem vooral in de in een contrasterende kleur uitgevoerde daklijn, de luchtuitlaat in beide voorspatborden en de knik in de kont die is voorzien van led-achterlichten. De DB11 is in vergelijking met zijn voorganger ook iets gegroeid: hij is 28 mm breder en 50 mm langer.
Audi Q2
De Audi Q2 is de nieuwste en kleinste loot aan de stam van Audi Q-modellen, de SUV's van het merk. Met de Q2 gaat Audi de concurrentie aan met de Mini Countryman, de
Nissan Juke en de Mazda CX-3. De grote grille en de schuin omhoog lopende koplampen met led-streep zijn uitgesproken Audi. Achter wijkt hij door de grote, meer vierkant georiënteerde achterlichten wat af van de andere Q-modellen die daar horizontale lichtunits hebben. Een grappig designdetail is de c-stijl die de koper in een afwijkende kleur kan laten spuiten. De Q2 is dan wel de kleinste van de Q-familie, maar de bagageruimte heeft nog altijd een inhoud van 405 liter en met neergeklapte achterbank zelfs 1.050 liter. Het basismodel is met een gewicht van 1.205 kg niet te zwaar. Kopers kunnen in aanvang kiezen uit een 1.0 driecilinder TFSI benzinemotor met 110 pk. Twee andere varianten die beschikbaar komen zijn een 1.4 TFSI met 150 pk en een 2.0 TFSI met 190 pk. Voor dieselaars is er keuze uit een 1.6 TDI (116 pk) en twee 2.0 TDI's (150 en 190 pk). Standaard zijn de motoren van de Audi Q2 gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, een zeventraps automaat met dubbele koppeling is optioneel evenals vierwielaandrijving. In de herfst staat hij bij de dealers.
Fiat Tipo hatchback en stationwagon
In de jaren 80 en 90 was er al een Fiat Tipo, die werd opgevolgd door de
Fiat Bravo en nu is er weer een Tipo. Nadat de Italianen in november de Tipo sedan hebben onthuld, was het in Genève de beurt aan de Fiat Tipo hatchback en stationwagon. Die laatste twee zijn de modelvarianten die het bij ons goed gaan doen, naar sedans is bij ons in het segment van de Volkswagen Golf, Opel Astra en Renault Mégane nauwelijks vraag. Naast de drie carrosserievarianten biedt Fiat kopers keuze uit drie uitvoeringen – Pop, Easy en Lounge – en drie versnellingsbakken (hand, automaat met dubbele koppeling en conventionele automaat) en drie soorten brandstof (benzine, benzine/LPG en diesel). Fiat zet met de Tipo in op nuchtere, praktisch ingestelde kopers. De inhoud van de bagageruimte van de hatchback bedraagt dan ook een forse 420 liter (tegenover 380 liter voor bijvoorbeeld de VW Golf). De Fiat Tipo SW kan boven zijn vlakke laadvloer zelfs 520 liter kwijt. Het aanbod benzinemotoren bestaat uit een 1.4 met 95 pk en een 1.4 T-Jet turbomotor met 120 pk. Deze laatste is er ook als Dual Fuel (met LPG), maar levert dan 10 pk minder. Dieselrijders kunnen kiezen uit een 1.3 Multijet met 95 pk en een 1.6 Multijet II met 120 pk. De Fiat Tipo sedan komt deze maand al op de markt, gevolgd door de hatchback in de zomer en de stationwagon enkele maanden daarna. Prijzen zijn nog niet bekend, maar starten naar verwachting rond de 20.000 euro.