Het einde van benzinemotoren is dichterbij dan je denkt

Twee berichten die me al de hele dag bezighouden: op de autosalon in Parijs presenteren zo’n beetje alle grote merken de ene na het andere elektrische model; en de olieprijs is weer aan het stijgen. Experts durven nu hardop te zeggen dat elektrisch rijden mogelijk begin jaren 20 al goedkoper zal zijn dan rijden op benzine. Diesel hebben ze het al niet eens meer over; dat tijdperk lijkt voorbij. En wat moeten wij gewone stervelingen dan?! Zijn mijn V70 en 9-5 echt bezig aan hun laatste decennium? Toen ik gisteravond na twee weken mooi weer mijn Saab 900 Turbo cabrio voor de regenbuien uit naar z’n verwarmde stalling reed, was er nog niks aan de hand. Ik trok mijn leren jack van de kapstok – voor het eerst sinds mei – deed het dak naar beneden en draaide de Saab de oprit af. Overbodig te vermelden dat ik niet rechtstreeks naar de garage reed. In plaats daarvan reed ik de bebouwde kom uit richting kronkelende plattelandswegen, met de lampjes van het dashboard als enige verlichting. De geblazen tweeliter klonk zoals hij moet klinken, met de diepe roffel waaraan je een Saab Turbo met je ogen dicht herkent.

“Hoe krijg je een leven lang benzinegeur uit je systeem?”

Het is een weemoedige gedachte dat de soundtrack van een verbrandingsmotor binnen afzienbare tijd tot ons cultureel erfgoed gaat behoren. Na ruim 100 jaar hebben de heren ingenieurs een duurzamer alternatief gevonden. Maar hoe krijg je een leven lang benzinegeur uit je systeem? Realiseren politici, beleidsmakers en milieulobbyisten zich wel wat de overgang naar batterijen betekent voor autoliefhebbers? Daar hoor ik in de hele discussie over elektrisch rijden niemand over. En heb je wel eens een elektrische auto van nul naar honderd horen accelereren? Ik ook niet, je hoort namelijk niks. Op het geluid van banden op asfalt na dan. Van de positieve kant: die sprint naar 100 km/u gaat dankzij het enorme koppel wel gepaard met een g-kracht waar gewone personenauto’s een puntje aan kunnen zuigen. De Tesla Model S kent naast een sportstand ook de optie ‘Insane’. En dat ziet er zo uit (als je tenminste niet teveel wordt afgeleid door de volstrekt onnodige autohandschoenen): Het ergste vind ik nog de brandende onzekerheid die het benzinedampvrije tijdperk met zich meebrengt. Op dit moment bepaalt Tesla’s Model S zo’n beetje het complete landschap van 100% elektrische auto’s, maar tenzij je een managementfunctie hebt en de baas je een leaseauto in het 60K+ segment gunt, is dat geen optie. Natuurlijk zijn er alternatieven, zoals de Mercedes B-Klasse Electric Drive, Nissan Leaf, BMW i3, Volkswagen e-Golf en Renault Zoe, maar met een actieradius van maximaal 240 kilometer en net voldoende ruimte voor een paar koffers kun je dat met alle wil van de wereld nog geen alternatief noemen voor een gezinsauto waarmee je plezierig naar Zuid-Frankrijk koerst. Het zal allemaal wel gaan veranderen de komende jaren, nu alle grote autoproducenten de autobeurs in Parijs aangrijpen om hun elektrische visie voor de toekomst te ontvouwen (de foto boven dit artikel is Volkswagens ‘ID’, die in 2020 op de weg moet verschijnen.) Tot die tijd blijf ik genieten van het roffelen van mijn Saab. ----- Wil je een elektrische auto kopen? Bekijk hier het gehele aanbod op Marktplaats.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam