Welke nieuwe of recent vernieuwde auto's zijn het meest gebruiksvriendelijk? Dat heeft WardsAuto, van het Amerikaanse onderzoeksbureau Penton, deze zomer onderzocht.
De beste wegligging en de krachtigste of zuinigste techniek zijn onderdelen die in autotests vaak de meeste aandacht krijgen. Maar de mate van bedieningsgemak en gebruiksvriendelijkheid is eveneens handige info. Want met de vele elektronica, de connectiviteitsmogelijkheden en de digitale technologie waarmee autorijden tegenwoordig gepaard gaat, is dit er het laatste decennium bepaald niet overzichtelijker of makkelijker op geworden.
Veiligheid helpen vergroten
De testers hebben de auto's niet alleen beoordeeld op gebruiksvriendelijkheid van de bediening, maar ook op de mate waarin de verschillende systemen de bestuurder afleiden of zelfs frustreren, ongelukken helpen voorkomen en de veiligheid in de stad en op de snelweg vergroten. “We hebben gekeken naar de bediening van de touchscreens, de navigatiesystemen en de infotainment”, vertelt een senior onderzoeker. “Hoe eenvoudig zijn deze in het gebruik? Werken de systemen makkelijk samen met diensten als Apple Car Play en Android Auto? En is het makkelijk e-mails en tekstberichten op de schermen te krijgen of zelfs te laten voorlezen aan de bestuurder? Ook wilden we weten hoe goed de stembediening werkt en of het verbinden van je smartphone eenvoudig is, de zogenaamde connectiviteit.” Hiernaast hebben de testers ook rij-assistentiesystemen, zoals
adaptive cruise control en
lane keeping assistance, beoordeeld. Er is zelfs gekeken of de in het interieur verwerkte materialen de gebruikerservaring ondersteunen.
Alleen winnaars
Aangezien het een Amerikaans onderzoek betreft, staan er ook modellen in de lijst die hier niet verkocht worden. Wij beperken ons tot de auto's die hier wel verkrijgbaar zijn. In alfabetische volgorde, want WardsAuto heeft er geen rangorde aan verbonden. De lijst bestaat dus alleen uit winnaars.
De tweede generatie van Audi's grootste SUV is sinds juni 2015 leverbaar. Het is een van de twee crossovers in de lijst en hij krijgt goede cijfers voor zijn uitstekende audiosysteem en de opvallend intelligente actieve cruise control. Die is verbonden met het navigatiesysteem en remt de Q7 bijvoorbeeld automatisch af als de auto een bocht nadert. Erg handig als de bestuurder even minder goed oplet. Verder zijn de bedieningssystemen in de Audi Q7 erg prettig in de omgang. Van het hoge resolutie-scherm met overzichtelijke afbeeldingen en het eenvoudig draadloos aansluiten van je smartphone en de mogelijkheid van wifi tot de fantastische
virtual cockpit. Kortom, de Q7 is eenvoudig en intuïtief in het gebruik.
De huidige BMW 7-serie kwam in oktober 2015 op de markt. BMW's limousine was een droom voor het testteam dankzij zijn eenvoudige connectiviteitsmogelijkheden voor de smartphone en muziek en vanwege de uitneembare tablet waarmee passagiers op de tweede zitrij eveneens veel functies in de auto, zoals de radio en de stoelmassage, kunnen bedienen. Ook handig is de app die BMW heeft ontwikkeld waarmee je de locatie van je auto kunt uitlezen, evenals de hoeveelheid brandstof. IDrive laat zich makkelijk bedienen en biedt een zee aan informatie. Zeker, de BMW 7-serie is kostbaar, maar in gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden laat deze Beier veel duurdere concurrenten ver achter zich.
Met de Q50 probeert Infinity onder meer de BMW 3-serie en de Mercedes C-klasse het vuur na aan de schenen te leggen. De testers zijn te spreken over de twee boven elkaar geplaatste schermen in de middenconsole. De kleurenschermen zijn perfect verlicht en hebben overzichtelijke menu's die zich makkelijk laten navigeren. Ook de warm verlichte analoge knoppen, waarvan de felheid instelbaar is, vallen positief op. Daarnaast maakt Infiniti's InTouch genoemde telematicasysteem het draadloos verbinden met je smartphone makkelijk en biedt het een keur aan informatieve mogelijkheden zoals het actuele weerbericht en verkeersinformatie. En als je een aantal belangrijke woorden uit je hoofd leert, kun je hiermee de stembediening makkelijk gebruiken.
Lexus RX
De nieuwe
Lexus RX staat pas sinds begin dit jaar bij de dealers. Inzittenden kunnen ook hier moeiteloos verbinding maken met de smartphone. Het overzichtelijke scherm valt niet alleen positief op door de zeer gedetailleerde kaarten en menu's, maar ook doordat het zelfs met fel zonlicht goed leesbaar blijft. Bovendien rust je arm tijdens het bedienen van de joystick, wat al snel een tweede natuur wordt, op een comfortabele armsteun. Verder blijkt de radar gestuurde cruise control perfect in het gebruik; zelfs tot stilstand komen achter een voorligger vormt geen enkel probleem. Het systeem functioneert bovendien ook in druk verkeer soepel, evenals het
lane keeping-systeem.
De auto die bekend staat als het meest geavanceerde model van Mercedes van dit moment, is sinds dit voorjaar verkrijgbaar. De nieuwe Mercedes E-klasse is in staat om autonoom zowel parallel als loodrecht te parkeren, van baan te wisselen en te sturen, en zelfs om geheel zelfstandig te remmen en te accelereren. Daarnaast laadt de E-klasse je smartphone zonder snoer op en beschermt hij in het geval van een botsing de oren van de inzittenden door zogenaamd wit geluid te laten horen (dat de potentiële schade door een eventuele knal neutraliseert) . Het overzichtelijke en helder afleesbare menu bevat talloze pagina's met mogelijkheden die van twee enorme (12,3 inch grote) schermen af te lezen zijn. Met aanraakgevoelige knoppen aan beide zijden van het stuur kan de bestuurder het infotainmentmenu doorlopen en bedienen. En er staat nog meer op de rol voor dit model, zoals Car to X-communicatie - waarmee de E-klasse met andere voertuigen en verkeerslichten zal kunnen communiceren - en een Remote Parking Pilot app. Hiermee kan de eigenaar zijn auto zelf uit garages of krappe parkeerplaatsen laten manoeuvreren.
Wil je ook een gebruiksvriendelijke, nieuwe auto kopen? Kijk dan eens hier.