Suzuki toont nieuwe S-Cross

Het segment van de compacte crossovers groeit met de dag. Om de concurrentie van repliek te kunnen dienen lanceert Suzuki de vernieuwde S-Cross. De vernieuwingen zijn niet enkel cosmetisch, ook op technisch vlak werden er belangrijke wijzigingen doorgevoerd. Suzuki was in 2006 een van de eerste fabrikanten die een kleine crossover op de markt bracht. Deze auto werd in samenwerking met Fiat ontwikkeld. De Fiat-variant heette Sedici, de Suzuki-versie werd SX-4 genoemd. Dit model ging in 2013 uit productie om opgevolgd te worden door de S-Cross, die dit keer geen Fiat-variant kende. Deze in Hongarije gebouwde auto heeft nu een facelift ondergaan. Suzuki-Scross-blue-front

Opgefrist

Het meest in het oog springend is natuurlijk het nieuwe front. Het oude front was niet zozeer lelijk, maar een beetje aan de saaie kant. Dat kan niet gezegd worden van de nieuwe voorpartij. De grille is een stuk groter en verchroomd. Daarbij staat de grille wat hoger, waardoor de auto stoerder overkomt. Een ander in het oog springend detail is de flink aangezette voorbumper. De veranderingen aan de zij- en achterkant zijn een stuk kleiner, maar ook hier toont het net even wat frisser dan voorheen. Suzuki-Scross-blue-rear

Techniek

De belangrijkste wijzigingen zijn te vinden onder de motorkap. De 1.6 benzinemotor is vervangen door niet één maar twee motoren. Beide motoren zijn uitgerust met een turbo, waardoor er meer koppel in de lage toeren beschikbaar is en de auto in theorie een stuk zuiniger is. De eerste motor is een 1.0 Boosterjet en levert een vermogen van 112 pk. Voor de context: de oude 1.6 had 120 pk. De tweede motor is de 1.4 Boosterjet, goed voor 140 pk. Er wordt met geen woord gerept over de dieselmotor. Gezien de geringe populariteit van diesels lijkt het dat de DDIS-motor zijn rentree niet zal maken in Nederland. Suzuki-Scross-blue-side

Prijs

Verder bleef veel bij het oude. De S-Cross mag 1.200 kilogram trekken. Ook haalde de S-Cross vijf sterren bij de EuroNCAP botsproef, mede dankzij standaard zeven airbags. Net als de Baleno is de S-Cross in zijn klasse relatief licht: 1.065 kg. Begin september staat de nieuwe S-Cross bij dealers. Bestellen kan nu al, de S-Cross 1.0 Boosterjet kost 20.999 euro. Op zoek naar een gebruikte S-Cross? Klik hier voor het huidige aanbod op Marktplaats.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam