BMW M5 Competition Edition: de ultieme sportsedan

Vlak voordat de huidige BMW 5-serie (F10) vervangen gaat worden, pakt BMW nog één keer uit met het scheidende model. Dat doet het merk uit München met de M5 Competition Edition. Een extra sterke, snelle en complete uitvoering van de BMW M5.   Van de gewone BMW 5-serie zijn er al twee uitzwaaimodellen. De 5-serie Last Minute Luxury Edition en de 5-Serie Last Minute M-Sport Edition. Voor de persoon die alles wenst heeft BMW Motorsport de M5 onder handen genomen. De M5 Competition Edition biedt van alles meer, zowel qua prestaties als uitrusting. bmw-m5-ce-interior-seats

Herkenbaar

Van buiten is de M5 Competition Edition te herkennen aan kleine details. De 20 inch wielen zijn gesmeed, gepolijst en afgewerkt in de kleur Jetschwarz. Ook de banden zijn breder, vóór 255 mm en achter zelfs 295 mm breed. Verder zijn de zijspiegels, achterspoiler en diffuser afgewerkt in carbon. De nieren (grille) en kieuwen (ventilatierooster in de zijkant) zijn in hoogglans zwart gelakt. Ook vind je hier de 'M5 Competition Edition' badges. Zo weet degene die naast je staat bij het verkeerslicht dat hij waarschijnlijk geen kans heeft. bmw-m5-ce-white-fender

600pk

Het meest indrukwekkende aan de M5 Competition Edition is de motor. De basis-M5 is al geen stakker met 560 pk en 680 Nm. De Competition Edition heeft dezelfde 4.4 liter V8 met twee turbo's, maar dan met 600 pk en 700 Nm. Dit mist zijn uitwerking op de prestaties niet. De M5 Competition Edition accelereert in 3,9 seconden naar de 100 km/u. Dat is maar liefst een halve seconde sneller dan een reguliere M5. De topsnelheid is naar goed Duits gebruik begrensd op 250 km/h. bmw-m5-ce-carbon-inlay

Aangescherpt

Het is niet alleen bij meer vermogen gebeleven. Ook de aandrijving en het onderstel werden herzien. De M5 Competition Edition ligt tien mm lager en heeft stijvere set-up voor de vering, demping en zelfs stabilisatoren. Het M-differentieel, met eventueel 100% sper, is ook iets scherper afgesteld. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is opnieuw gekalibreerd en is preciezer en directer. Optioneel zijn keramische remschijven te bestellen. bmw-m5-ce-interior-headrest-

Interieur

Van binnen zijn er kleine details die verraden dat je in de snelste M5 zit. De koolstofvezel panelen zijn getooid met M5 Competition Edition-opschrift. In de hoofdsteunen staat het M5-logo geborduurd. Qua interieurkleuren is er geen keuze. Alle Competition Editions hebben een Merino zwart interieur met contrasterende witte stiksels. Verder is de feesteditie van de M5 lekker compleet. Denk aan een 1.200 watt sterke Bang & Olufsen geluidsinstallatie, Head-up Display en Comfort Access. bmw-m5-ce-white-rear-side

200 exemplaren

De BMW M5 Competition Edition is wel een zeldzaam feestnummer, want BMW bouwt er maar 200. 100 van deze exmplaren zijn gespoten in Carbonschwarz en de andere 100 in Mineralweiss. De Nederlandse BMW importeur heeft de beschikking over enkele exemplaren, dus enige haast is geboden. De M5 Competition Edition is verkrijgbaar vanaf 183.176 euro en is nu te bestellen bij de dealer. Voor de context, een standaard M5 kost 147.299 euro. Geïnteresseerd in een (jong) gebruikte F10 M5? Klik dan hier voor het aanbod M5's op Martkplaats.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam