Een tweedehands auto is goed voor het milieu
Halverwege 2015 werd ik gevraagd of ik interesse had in het maken van een film over een nieuw multifunctioneel centrum in een klein dorp in Friesland, dat volgens het cradle-to-cradle principe zou worden gebouwd. Cradle-to-cradle steunt op de gedachte dat afval voedsel zou moeten zijn en gaat uit van het zoveel mogelijk hergebruiken van materialen. Een jaar later volg ik het proces nog altijd. Het nieuwe innovatieve gebouw nadert langzaam de voltooiing en de afgelopen dagen reed ik samen met een cameraman door heel Friesland om mensen te interviewen die bij het project betrokken zijn. Tien interviews verder, ergens tussen Leeuwarden en Drachten, kwam het onderwerp op duurzaamheid in de autowereld. De conclusie: met mijn oude Saab 9-5 uit 1998 doe ik het zo gek nog niet.
Huh? Maar da’s toch een benzineslurper van de eerste orde? Wat is daar nou duurzaam aan. O zeker, als ik héél goed mijn best doe, haal ik de 1 op 12. Maar dat turbogevoel is verslavend man, mijn gemiddelde verbruik ligt dan ook eerder rond de 1 op 10. Kortom, mijn Saab is een ongegeneerde CO2 producerende fossiele brandstofverbrander. En dan heb ik het nog niet eens over alle wegwerpmaterialen, over het plastic dat erin verwerkt zit en het feit dat de meeste carrosserie- en motordelen hoogstwaarschijnlijk nooit hergebruikt kunnen worden. Nee, zo bekeken is er weinig cradle-to-cradle aan mijn bejaarde Zweed.
En tóch ben ik goed bezig. Want wat je niet weg hoeft te gooien, hoef je ook niet te hergebruiken. Ik ben geen wetenschapper, maar het rijdend houden van een bijna twintig jaar oude auto komt volgens mij aardig in de buurt van de milieubesparing die je behaalt met een nieuwe auto op batterijen. Wist je dat het ongeveer 22.000 (!) kilo aan grondstoffen kost om een auto van 1.300 kilo te produceren? Dat stelt Timothy O’Brien, stafchef van de Ford Motor Company in de documentaire ‘Afval is voedsel’. Toegegeven, die docu is van 2006 en autoproducenten zullen sindsdien mogelijk duurzamer met grondstoffen omgaan, maar feit blijft dat het behoorlijk belastend voor het milieu is om een nieuwe auto te produceren. Oftewel, je moet een héleboel ritjes op accustroom maken om die CO2-voetafdruk te compenseren.
Moeten mensen die nieuwe auto’s kopen zich dan schuldig voelen? Natuurlijk niet. Als mijn 9-5 destijds niet nieuw besteld was door iemand met veel smaak (had ik al gezegd dat het een SE is, met alle opties die je in het vorige millennium kon bedenken), dan had ik nu niet zo goed voor het milieu kunnen zorgen.
----------------
Klik hier voor meer Saabs 9-5.