Rookverbod (ook voor auto’s)

Op de valreep van vorig jaar was er ophef over de milieuzones in de grote steden. Ze zouden niet het beoogde effect (schonere lucht in de binnenstad) hebben, het zou een rommeltje worden als wethouders overal maar een beetje gaan hobbyen, automobilisten snappen het niet en de ongelijke behandeling van burgers die eruit voortvloeit zou sowieso in strijd zijn met de (grond)wet. Volgens mij is het allemaal heel simpel: als een auto in Nederland is geregistreerd en dus door de RDW wordt toegelaten op de openbare weg, mag je er overal mee rijden. Mits de auto in kwestie verzekerd is en er sprake is van een geldige apk. Einde discussie. Dat neemt niet weg dat ik de zorgen over de luchtkwaliteit wel begrijp. Daarom is het raar dat iedereen die geen zin heeft het dure roetfilter na 200.000 kilometer te vervangen, dat ook niet hoeft te doen. Je rokende stinkdiesel komt zonder dat apparaat door de apk. Er moet dus hoognodig iets gedaan worden aan de meet- en regeltechniek met betrekking tot het testen van (diesel)auto’s, maar daarover was iedereen het eind vorig jaar al eens, meen ik me te herinneren. Het doet me als liefhebber van schone lucht overigens ook deugd, dat er eindelijk eens gekeken wordt naar de scooters die de binnensteden terroriseren. Lawaai, tweetakt-stank, enorme fijnstof-uitstoot, bijna allemaal 60 km/u rijden mét blauw plaatje maar zónder helm; tot voor kort was het kennelijk geen probleem. Zoals het kennelijk ook geen probleem is, dat de lucht in binnensteden ernstig wordt vervuild door alle rokers op terrassen. Dat gerook schijnt veel fijnstof te genereren. Maar er is nog een neveneffect van het rookverbod in de horeca, waarvan bij mijn weten nog niemand de extra CO2-emissie heeft durven uitrekenen. Bij bijna alle cafe’s en restaurants met een buitenruimte staan de terrasverwarmers minstens twaalf uur per dag aan. Gelukkig nieuw (en warm…) jaar!