Dakar-rally: feestje voor Brabanders

Ook een feestje voor autosportliefhebbers uiteraard. Want die zouden zonder ‘Le Dakar’ in de toch al niet zo feestelijke eerste maand van het jaar volledig verstoken blijven van autosport. En terwijl ik ‘autosport’ schrijf, realiseer ik me dat de rally van Parijs (door Afrika) naar Dakar ooit als een woestijnrally voor motorfietsen (denk Yamaha XT500!) is begonnen op initiatief van motor-avonturier Thierry Sabine. Omdat er ook servicetrucks in de karavaan meereden, ontstond het idee voor deze vrachtwagens dan ook maar een wedstrijd-in-een-wedstrijd te organiseren. Begin jaren tachtig ging daar een Brabantse transportondernemer die in z’n vrije tijd rallycrosser was aan meedoen. Met een DAF-truck uiteraard. Met die Dakar-trucks van DAF groeide Jan de Rooy uit tot een (strip)held. Niet alleen in Brabant, maar de vriendelijke brombeer uit Eindhoven (een stereotiepe trucker bovendien…) werd door de hele wereld omarmd en daarmee uiteraard ook het merk DAF. De combinatie DAF/De Rooy was jarenlang een fenomeen in Le Dakar. Met de dik 1000 pk sterke Twin Turbo Truck vormde Jan zelfs een bedreiging voor de speciale woestijnracers die destijds door diverse autofabrikanten werden ingezet. Legendarisch zijn de beelden waarin Jan de Rooy Ari Vatanen (die voor Peugeot reed) met dik 200 km/h voorbij stuift op een onmetelijke zandvlakte. Dat wilden andere Brabantse (transport)ondernemers ook. Het zijn natuurlijk sowieso al min of meer zandhazen, waarvan er velen motor- en autocrossen. Inmiddels is het vrachtwagenklassement welhaast een Brabants feestje dat helaas enigszins wordt verstoord door een paar Russen met onverwoestbare Kamaz-vrachtwagens. Die schier onverslaanbare Russen zijn nog tot daaraan toe, maar dat Dakar thans kan betekenen dat je dagenlang door de Zuid-Amerikaanse blubber baggert, gaat letterlijk en figuurlijk te ver. De legendarische rally wordt vanwege de onveiligheid al vele jaren niet meer in Afrika verreden, maar er gaan nu toch steeds meer stemmen op om naar Afrika terug te keren. Terecht, want Paris-Dakar hoort in Afrika te worden verreden en bij het Lac Rose in Dakar te finishen. Eigenlijk zou het ook weer een écht avontuur zonder grote fabrieksteams moeten zijn. Er bestaat weliswaar een ‘kist’-klassement voor motorrijders die alleen een kist bij zich hebben. Deze kist (die elke avond door de organisatie in het bivak wordt afgeleverd) bevat het hoogstnoodzakelijke aan spullen en reserveonderdelen. Deze deelnemers moeten zélf sleutelen en dat zijn dus de echte helden. Zoals onze eigen Jurgen van den Goorbergh (ook een Brabander…), die op het moment van schrijven zelfs aan de leiding gaat in het kist-klassement.