Betaalbare auto’s van InterClassics op Marktplaats

InterClassics Maastricht is de grootste, oudste en meest luxueuze klassiekerbeurs van de Benelux. Klassiekers van een ton of meer zijn eerder regel dan uitzondering. Omdat slechts weinigen dit soort bedragen voor een auto 'voor erbij' neerleggen, hebben wij in Maastricht eens rondgekeken naar (redelijk) betaalbare auto's die ook op Marktplaats te vinden zijn. Voor ieder budget is er wel een auto op Marktplaats te vinden die ook op InterClassics te zien was. We hebben een selectie gemaakt van bijzondere klassiekers in twee prijscategorieën: tot 15.000 en tussen 15.000 en 30.000 euro.

Tot 15.000 euro:

Simca 1100

Dat de meeste klassiekerliefhebbers in hun liefde voor BMW, Mercedes, Porsche en Ferrari achter elkaar aanlopen blijkt uit het eenzijdige aanbod op klassiekerbeurzen. Deze Simca 1100 (1973, 28.000 km, 11.500 euro) vormt daartegen als no-nonsense auto een mooi tegenwicht, helemaal als hij gespoten is in een pretentieloze kleur als beige. Geen sportgenen, nauwelijks rallyhistorie en een merkimago als een wasmiddel. Het Franse Simca bood eenvoudige auto's voor de massa. Het merk bouwde vanaf 1934 Fiats in licentie en vanaf 1951 eigen modellen waarmee ook succesvol was. Door een overname van Chrysler in 1963 verdween het langzaam van het toneel om in 1970 roemloos in het Amerikaanse merk op te gaan en helemaal uit het collectieve geheugen te verdwijnen. Het is jammer dat zo'n weinig inspirerende geschiedenis kennelijk af doet aan de guitige ronde koplampen van dit verder ook speelse model dat bovendien een van de eerste hatchbacks was. resized_50-wk-03-simca wk-03-simca-adv Klik hier voor oldtimers van Simca.

Citroën 2CV Charleston

De aloude Eend kan nog steeds op een grote schare fans rekenen en door het steeds dunner wordende aanbod – in het geval van de roestgevoelige Fransoos kun je dat óók letterlijk nemen – zijn de prijzen al jaren aan het stijgen. De in Maastricht gefotografeerde 2CV Charleston (1981, 52.500 km, 14.850 euro) was een speciale uitvoering, herkenbaar aan de in zwart/wijnrood gespoten carrosserie. Wegens succes volgden daarna nog een Charleston in zwart/geel en deze op Marktplaats te koop aangeboden zwart/grijze versie die tot het einde van de Eend (1990) in productie bleef. resized_50-wk-03-2cv wk-03-2cv-adv Klik hier voor oldtimers van Citroën.

Porsche 924

De Porsche 924 volgde in 1976 de 914 op. Het was de eerste van een kwartet (verder bestaande uit de 928, 944 en 968) zogenaamde transaxle-modellen; auto's met de motor voorin en de versnellingsbak achterin. Hierdoor had de 924 een ideale gewichtsverdeling die bijdroeg aan het weggedrag. Veel onderdelen, waaronder de viercilindermotoren kwamen van Audi en de 924 werd zelfs in de Audi-fabriek gebouwd. Dit stond commercieel succes echter niet in de weg, want tot 1988 verkocht het merk 118.000 exemplaren. De 911 stond lange tijd synoniem voor Porsche, maar de laatste tijd krijgen de transaxle-modellen steeds meer waardering onder klassiekerliefhebbers. De aanwezigheid in Maastricht van een handvol 928's, enkele 944's en deze 924 (1980, 105.000 km, 15.700 euro) onderstreept dat. resized_50-wk-03-pors-924 wk-03-pors-924-adv Klik hier voor oldtimers van Porsche.

15.000 - 30.000 euro

Volkswagen Karmann Ghia Typ 14

Van 1955 tot 1974 bouwde Karmann in opdracht van Volkswagen deze tweezits coupé (1971, 16.950 euro) op Keverbasis. Het 'Ghia' in de type-aanduiding is afkomstig van het Italiaanse ontwerphuis dat voor het design tekende. De Volkswagen Karmann Ghia was er ook als cabriolet en naast deze variant bouwde Karmann van 1971 tot 1969 ook de Karmann Ghia Typ 34 die op de grotere Volkswagen Typ 3 gebaseerd was. Het model werd opgevolgd door de Volkswagen Scirocco. resized_50-wk-03-karmann-ghia wk-03-vw-karmann-ghia-adv Klik hier voor oldtimers van Volkswagen.

Porsche 914

De Porsche 914 is een tweezits roadster met middenmotor die het merk van 1969 tot 1976 bouwde. Het ook wel denigrerend 'Volkswagen-Porsche' genoemde model beschikte over een 80 pk 1,7-liter boxermotor van het merk uit Wolfsburg. Karmann bouwde 115.000 exemplaren van de 914. Met slechts 3.300 stuks is de door Porsche zelf gebouwde 916 (voorzien van een zescilinder boxermotor uit de 911) veel zeldzamer. Deze 914 (1976, 43.000 km, 19.750 euro) is afkomstig uit Amerika, wat te zien is aan de extra grote kunststof bumpers die er vanwege plaatselijke wetgeving op moest. resized_50-wk-03-pors-914 wk-03-pors-914-adv

Jaguar XJ6 4.2 L series II

De tweede generatie van de Jaguar XJ is van 1973 tot 1979 gebouwd. Voor het eerst was het model ook leverbaar als tweedeurs coupé. De hier getoonde vierdeurs limousine (1977, 118.000 km, 25.500 euro) is een 4.2 L, waarbij de L staat voor Long Wheel Base. Deze langere varianten hadden een grotere wielbasis waarvan de extra ruimte geheel ten goede kwam aan het comfort van de achterpassagiers. De 4,2-litermotor was een oude bekende uit de Jaguar E-Type. resized_50-wk-03-jag-xj6 wk-03-jag-xj6-adv Klik hier voor oldtimers van Jaguar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam