Het tweede en laatste deel van de algemene fotoreportage over ClassicsNL, de klassiekerbeurs in Leeuwarden.
Peugeot 505 Turbo Injection
Met uitzondering van de
Citroën DS en zijn opvolger de
CX, zijn grote Franse modellen op klassiekerbeurzen een zeldzaamheid. We waren dan ook positief verrast toen we deze 505 Turbo tegen het lijf liepen (zie foto bovenaan), het topmodel van de grote middenklasser dat bij ons in de jaren tachtig slechts mondjesmaat is verkocht. Dit betreft dan ook een import, waarschijnlijk uit moederland Frankrijk. De 2,2-liter turbomotor levert 175 pk. Lichtmetalen wielen, een kleine achterspoiler en een bescheiden streep over de heup van de carrosserie zijn de belangrijkste uiterlijke kenmerken van de 505 Turbo. Verder hebben de inzittenden weldadig uitziende zwarte leren stoelen tot hun beschikking. Op de teller staat 145.000 km en de vraagprijs is 11.500 euro.
Ford Capri 1.7 GT
Met de
Ford Capri (vanaf 1968) wilde het merk in Europa een sportieve middenklasser op de markt brengen. Het model inspireerde Opel tot het twee jaar later op de markt brengen van de
Manta. Ford Europa hoopte op een zelfde succes als het Amerikaanse moederbedrijf had met de
Mustang. Als onderstel diende het chassis van de Engelse Ford Cortina, de motoren waren deels afkomstig van de
Ford Taunus. Deze 1.7 GT zit in de middenmoot. Het aanbod liep van een 1,3-liter viercilinder tot een 2,0-liter V6 en later zelfs een 2,3- en 2,6-liter V6. Dit exemplaar is van 1972 en afkomstig van de oorspronkelijke Nederlandse eigenaar. Hij heeft slechts 40.000 km gelopen en moet 9.700 euro opbrengen.
Chevrolet Camaro SS
Net zoals Opel in Europa Fords voorbeeld volgde, was het Amerikaanse moederbedrijf in het thuisland het eerste dat met een sportieve middenklasser op de markt kwam. Dat gebeurde met de introductie van de Ford Mustang, in 1964. Deze categorie auto's staat ook wel bekend als
pony car, in tegenstelling tot de hoger gepositioneerde
muscle car. De van GM afkomstige
Chevrolet Camaro was er twee jaar later. Dit exemplaar is een tot in de puntjes gerestaureerd topmodel, de SS (Super-Sport). De 6,5-liter V8 levert 330 pk vermogen en 578 Nm trekkracht. Hij droeg een vraagprijs van 69.000 euro en is op de beurs verkocht.
Range Rover Classic
De
Range Rover is een icoon. Het is eigenlijk de eerste luxe terreinauto en daarmee de eerste SUV, lang voordat die term gemunt werd. Het merk Rover besloot eind jaren zestig een luxe terreinauto boven de Land Rover Defender (destijds eveneens een model van Rover) op de markt te brengen. Een leuk, maar onbevestigd gerucht is dat de Britse koningin destijds meteen veertien exemplaren bestelde voor haar hofhouding. Dit eerste model staat nu bekend als Range Rover Classic en is er sinds 1970. Opvallend is de driedeurs carrosserie. Als aandrijving dient de 3,5-liter van de Jaguar E-Type. Pas in 1980 kwam de vijfdeurs Range Rover op de markt. Dit model is gerestaureerd door een liefhebber en staat niet te koop. Er is dan ook niets mis met dit exemplaar. Hij is rechtsvoor slechts opgekrikt om een blik te bieden op de fonkelnieuwe wielophanging.
NSU 1200 tt
Een van de leuke aspecten aan klassiekerbeurzen is dat je er ook merken uit lang vervlogen tijden tegen komt. Een mooi voorbeeld is dit topmodel van het voormalige NSU, de 1200 tt. De letters NSU zijn afkomstig van NeckarSUlm, de standplaats van deze fabrikant die al vanaf begin 20e eeuw motorfietsen en auto's bouwde. In 1969 nam Volkswagen het merk over waarna het met Auto-Union werd samengevoegd. Vanaf 1985 ging deze combinatie verder als Audi. De NSU 1200 tt was als het ware de
Golf GTI van de jaren zestig. Het sportieve topmodel was door huistuner Spiess voorzien van allerlei aanpassingen afkomstig uit de racerij. Voorbeelden hiervan zijn een aangepast onderstel met vergrote spoorbreedte, verbrede wielkasten, sportstoelen en luchthappers voor de voorremmen. Hij stond op de stand van de NSU Club en was niet te koop.
Lancia Fulvia Berlina 2C
De
Lancia Fulvia kwam in 1963 als vierdeurs sedan op de markt. Twee jaar later introduceerden de Italianen de veel bekendere Lancia Fulvia Coupé. Bekender, omdat het merk daarvan ook een rallyversie uitbracht waarmee vele overwinningen zijn behaald. De sierlijk vormgeven kont van deze Lancia Fulvia Berlina wordt gekenmerkt door een chromen strip die over de heupen van de auto helemaal naar de voorste knipperlichten loopt. Daar tussenin huist een stukje bijzondere techniek in de vorm van een V4-motor. Die heeft een inhoud van 1,0-liter en levert 71 pk. Deze Fulvia Berlina is van 1966 en heeft een prijskaartje van 12.500 euro.
----
Denk je er ook aan om een klassieke auto te kopen? Klik dan hier om al het aanbod op Marktplaats te bekijken.