De klassiekers van ClassicsNL (deel 1)

Op ClassicsNL in Leeuwarden waren het laatste weekend van oktober 350 klassiekers te zien. Die van BMW lieten we de revue al passeren, nu is het de beurt aan een selectie van al het andere moois. Het was pas de tweede editie van de beurs in Leeuwarden, maar de organisatie zag mogelijkheden om het vloeroppervlak met 50 procent te laten groeien tot 18.000 vierkante meter. Het aantal bezoekers groeide met bijna datzelfde percentage naar 6.500 mensen. Nieuw dit jaar was de klassiekerveiling. Vóór de beurs kon via internet al op de auto's geboden worden, maar de klus werd zondagmiddag in stijl afgesloten met een live veiling op de beursvloer. Dertien auto's vonden een nieuwe eigenaar. De beurs smaakt voor organisator WTC Expo naar meer, waardoor we eind volgend jaar in Leeuwarden opnieuw een klassiekerbeurs tegemoet kunnen zien. Het is de bedoeling de veiling dan uit te breiden naar 100 kavels.

Volkswagen Scirocco I GT

scirocco-interieur In hetzelfde jaar als de Golf (1974) introduceerde Volkswagen deze coupévariant, de Scirocco (zie ook openingsfoto). Er zijn twee modelgeneraties van geproduceerd, beide op het onderstel van de Golf. Ze zijn overigens niet door Volkswagen zelf gebouwd, maar door Karmann (net als de Scirocco-opvolger, de VW Corrado). Dit in 'marinageel' gespoten exemplaar is een prachtig voorbeeld van de Scirocco I die tot en met 1981 van de band rolde. Als motor dient een bescheiden 1.6 met 75 pk. De gele bekleding met het voor die tijd typische ruitpatroon past perfect bij de auto. Hij is onderdeel van een privécollectie.

Jaguar E-Type Series II

e-type De voorganger van de Jaguar XJS is van 1961 tot 1974 geproduceerd. In die periode verschenen een tweedeurs coupé en een roadster. De E-Type kreeg twee modelupdates, de series II in 1969 en de Series III in 1971. De Series I en II hadden al een allerminst kinderachtige zescilinder lijnmotor (3,8 en of 4,2 liter) met vermogens vanaf 270 pk, maar de Series III was zelfs voorzien van een indrukwekkende 5,3-liter V12. Die leverde met 276 pk echter slechts marginaal meer vermogen, maar had met 412 Nm wel 59 Nm meer koppel. Deze '69-er is een voorbeeld van de series II. Hij is compleet gerestaureerd en moet 98.500 euro opbrengen.

Peugeot 205 GTI 1.9

205-gti Rood is dé kleur voor deze hot hatch van de jaren tachtig en negentig. Het productie-einde van de Peugeot 205 werd vanwege succes steeds uitgesteld, waardoor het model absurd lang meeliep: van 1983 tot 1998. De GTI was er van 1984 tot 1995. Eerst alleen met een 1,6-litermotor (103 pk), maar vanaf 1986 ook met een 130 pk sterke 1.9. Dit exemplaar betreft deze, meest begeerde, variant. Hij heeft 168.000 kilometer gelopen en kost 11.950 euro.

Audi RS2

audi-rs2 De Audi RS2 is het eerste model van Audi's sportieve afdeling RS (van RennSport – autosport). Hij is ontwikkeld in samenwerking met Porsche op basis van de Audi 80 Avant. De 2,2-liter vijfcilinder 20-kleps Audi-motor is door Porsche van een krachtkuur en een turbo voorzien. Het vermogen bedroeg daarna 316 pk en er was 410 Nm trekkracht beschikbaar. In combinatie met de standaard vierwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak hoefde een sprint naar 100 km/u slechts 5,4 seconden te duren. De topsnelheid was begrensd op 262 km/u. Tussen 1994 en 1996 zijn er slechts 2.891 exemplaren geproduceerd. Het gelimiteerde aantal en de samenwerking met Porsche maken de Audi RS2 tot een gewild verzamelaarsobject.

Alfa Alfetta 2.0

alfetta In 1972 volgde de Alfetta de Alfa Giulia op. Het is de snelste uitvoering voorzien van een 2.0 viercilinder met dubbele carburateurs. Dankzij 130 pk en een gewicht van slechts 1.136 kg levert de vierdeurs sedan voor die tijd goede, maar niet uitzonderlijke prestaties (in 9,7 seconden van 0 naar 100 km/u en een top van 185 km/u). De kilometerteller staat op slechts 106.000 en hij is te koop voor 6.950 euro. Achter de Alfetta is de kont te zien van zijn opvolger, de Alfa 75. Beide modellen hebben een zogenaamde transaxle. Hierbij vormt de versnellingsbak één geheel met het differentieel dat de aandrijfkrachten over de achterwielen verdeelt. Dit levert een betere gewichtsverdeling op, een vereiste voor een goede rijdynamiek. Binnenkort in deel II nog meer moois uit Leeuwarden. ------ Wil je zelf op zoek naar een klassieker? Klik dan hier voor het aanbod op Marktplaats.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam