Ferrari in het middelpunt op InterClassics Maastricht

De grootste en oudste klassiekerbeurs van de Benelux opent donderdag 12 januari de deuren voor het publiek. Tot en met zondag de 15e zijn daar honderden klassiekers in diverse prijssegmenten te bewonderen.

Klassiekerbeurzen zoeken vaak naar thema’s om de tentoonstelling van oude, in vaak zeldzaam mooie staat verkerende auto’s extra cachet te geven. Vorig jaar stond in het teken van het eeuwfeest van BMW. Dit jaar is in Maastricht een bijzondere collectie Ferrari’s te zien, staat een roemrucht merk uit het grijze verleden in de schijnwerpers (Facel Vega) en brengt veilinghuis Coys 50 bijzondere klassiekers onder de hamer.

Een Ferrari van 14 miljoen dollar

Autoliefhebber of niet, Ferrari is het merk dat bij iedereen gevoelens over exotische sportauto’s en autosport opwekt. InterClassics heeft voor deze 24e editie het wereldberoemde sportautomerk als hoofdthema gekozen. In samenwerking met de Ferrari Club Nederland toont de organisatie op het themapaviljoen meer dan 20 Ferrari’s. Bijzonder is dat alle auto’s uit het tijdperk van de in 1988 overleden oprichter Enzo Ferrari komen. Reken op iconen als de Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione, de 166 MM en de F40, het laatste model dat onder auspiciën van Enzo zelf tot stand is gekomen. Verder kunnen bezoekers zich vergapen aan de Ferrari 500 Superfast Speziale van Prins Bernhard.

Deze Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione is in 2011 op Pebble Beach geveild voor 5,3 miljoen dollar. Om de hausse op de klassiekermarkt te illustreren: een vergelijkbaar exemplaar bracht een half jaar geleden op dezelfde veiling 13,5 miljoen dollar op.

Deze Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione is in 2011 op Pebble
Beach geveild voor 5,3 miljoen dollar. Om de hausse op de
klassiekermarkt te illustreren: een vergelijkbaar exemplaar bracht een
half jaar geleden op dezelfde veiling 13,5 miljoen dollar op.

Facel Vega

De Franse autofabrikant Facel Vega heeft slechts tien jaar bestaan, van 1965 tot 1964. De voor de Tweede Wereldoorlog dominant aanwezige Franse automobielindustrie raakte door de Duitse bezetting, hoge materiaalkosten, te weinig kopers en hoge belastingen op krachtige auto’s na de oorlog in het slop. In 1953 besloot de Fransman Jean Daninos tegen deze stroom in zelf een luxe automerk op te richten. In tien jaar tijd werden helaas slechts een kleine 2.700 auto’s geproduceerd, waarvan het bedrijf niet langer kon bestaan. Auto’s die door hun prachtige vormgeving en krachtige motoren (Facel had een tijd lang de snelste productieauto) door kenners worden gewaardeerd. In Maastricht zijn onder meer de Facel Vega HK 500, de Facel 6 en de Facel Vega FV1 te zien.

wk-01-facel-vega-hk-500

Veiling klassiekers

Wie na het zien van al het moois in Maastricht zin krijgt om de portemonnee te trekken, kan terecht op de door Coys georganiseerde veiling. Daarin komen zaterdag 14 januari om 15:00 uur 50 klassiekers in uiteenlopende prijsklassen onder de hamer. Topstukken zijn onder meer een Ferrari 330 GT uit 1965 en een Austin Healey uit 1956.

Coys belooft dat de veiling interessant is 'voor elke portemonnee.'

Coys belooft dat de veiling interessant is ‘voor elke portemonnee.’

Wil je nog meer oldtimers en klassiekers bekijken of zelfs kopen? Klik dan hier voor het aanbod op Marktplaats.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam