Lamborghini, Porsche en Mercedes-Maybach op de LA Autoshow

Op iedere autoshow staan ze, de auto's waarvan iedereen droomt en die het meest in de publiciteit komen, maar die voor slechts weinigen zijn weggelegd. Deze keer drie droomauto's van Lamborghini, Porsche en Mercedes-Maybach van de Los Angeles Autoshow 2016.

Lamborghini Huracán Spyder LP580-2

Een grote verrassing is deze nieuwe Huracán bepaald niet, maar spektakel is met iedere nieuwe Lamborghini gegarandeerd. Bij de nieuwe versie van de Lamborghini Huracán zit 't hem dan ook in de details. Eerst was er een Lamborghini Huracán, de auto die vanaf 2014 de Gallardo opvolgt, met vierwielaandrijving (de LP610-4). Begin 2016 kwam er een iets minder krachtige versie met achterwielaandrijving (de LP580-2), enkele maanden later gevolgd door een dakloos exemplaar van het oorspronkelijke model met vierwielaandrijving, de Lamborghini Huracán LP610-4 Spyder. En nu is het de beurt aan...? Juist de minder krachtige versie zónder dak, maar met aandrijving op de meest leuke, spannende en uitdagende wielen, de Lamborghini Huracán Spyder LP580-2. De 5,2 liter V10 levert 580 pk en 540 Nm waarmee de sprint naar 100 km/u in 3,6 seconden geklaard kan zijn (wel 0,2 seconde langzamer dan de dichte versie). In deze tijden van honderden pk's voor betrekkelijk eenvoudige leaseauto's is de sprint naar 200 km/u wellicht interessanter: die duurt slechts 10,4 seconden (+ 0,3 seconde). De topsnelheid is 319 km/u. Om de prestaties hoef je hem dus niet te laten staan. Om de prijs waarschijnlijk wel, want die zal zich, net als bij de LP610-4 Spyder, plusminus 20.000 euro ten noorden van de 244.341 euro bevinden, die de gesloten LP580-2 moet opbrengen. wk-47-lambo-huracan-voor wk-47-lambo-huracan-int

Mercedes-Maybach S650 Cabriolet

De luxe tak van Mercedes, Mercedes-Maybach, heeft net als voorgaande Lambo ook een surplus, maar gooit dit over de weldadige in plaats van de sportieve boeg. Bij de nieuwe Mercedes-Maybach S650 Cabriolet gaat het om de top van wat er in autoland op luxegebied te krijgen is. Denk hierbij aan geperforeerd leer (voor de ventilatie) gestikt in ruitjespatroon, exotisch ogend hout en nog veel meer materialen die naar wens te bestellen zijn en die je normaal gesproken alleen in meubelzaken voor de happy few vindt. Maar goed, we hebben het dan ook over de dakloze versie van de Mercedes S Cabriolet en de tweede auto, naast de Mercedes-Maybach S sedan, in het nog jonge Mercedes-Maybach-gamma. De aandrijflijn bestaat uit de 630 pk sterke 6,0 V12 en de zeventraps automaat die we al kennen uit de S-klasse. Dit alles gaat, afhankelijk van de gekozen opties, vanaf ongeveer 300.000 euro over de toonbank. Daarvoor heb je dan wel de zekerheid dat je één van de slechts 300 geproduceerde exemplaren rijdt. wk-47-merc-maybach-cabrio-voor wk-47-merc-maybach-cabrio-int

Porsche 911 RSR

Deze nieuwe Porsche 911 is geen auto met de handtekening van de RDW voor gebruik op de openbare weg. Het is een pure racer voor de GT2-klasse: hij debuteert tijdens de 24 uur van Daytona in januari. Hij is echter te bijzonder om hier niet even voor het voetlicht te brengen. Voor het eerst in de meer dan 50-jarige historie van het legendarische model van Porsche heeft het merk uit Zuffenhausen een versie met middenmotor geproduceerd. De 911 is niet alleen bekend om zijn oervorm, die al zo lang min of meer hetzelfde is, maar ook vanwege het feit dat de motor altijd achter de achteras zat. Deze configuratie is in bochten erg nadelig, een feit dat Porsche door de decennia heen steeds beter heeft fijngeslepen. Nu is deze bijna heilige indeling voor het eerst losgelaten ten faveure van plaatsing vóór de achteras. De atmosferische (zonder drukvulling met behulp van een turbo of compressor) 4,0 liter zescilinder boxermotor levert 510 pk aan de achterwielen via een sequentieel geschakelde zesbak. Zoals bij een raceauto hoort, hebben die paarden het dankzij een gewicht van 1.234 kg overigens niet heel zwaar. Onder automensen is het algemeen bekend dat de racerij een kraamkamer is voor nieuwe autotechnieken. Zou deze 911 met middenmotor een vingeroefening kunnen zijn voor een toekomstige straatversie met middenmotor...? De toekomst zal het leren, maar erover fantaseren is al leuk. wk-47-pors-911-rsr-voor wk-47-pors-911-rsr-int -------- Wil je weten welke (enigszins) betaalbare tweedehands Porsches te koop staan? Klik hier voor het aanbod!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam