Met ClassicsNL is het beursseizoen van in nieuwstaat verkerende tweedehands auto's weer begonnen. Van 17 tot en met 19 november is het de beurt aan InterClassics in Brussel. Daar vinden bezoekers in vier hallen van de Brussel Expo talloze youngtimers, oldtimers en andere bijzondere tweedehands auto's en memorabilia.
--------------
Bekijk alle klassiekers en oldtimers op Marktplaats.
--------------
Topstukken uit Europa
Het thema van InterClassics Brussel is 'Presenting the European national motor museums'. De organisatie heeft vijf toonaangevende Europese automusea uit verschillende landen gevraagd om drie topstukken uit de collectie mee te nemen naar het Europese regeringshoofdkwartier. Ieder trio bestaat uit een auto typerend voor het museum, een auto uit het land en een raceauto. Deze vijftien klassiekers alleen al leveren een unieke collectie op die de benzine in het bloed van autoliefhebbers sneller zal doen stromen. Vooruitlopend op de beurs heeft ieder museum alvast één auto voor in het speciaal hiervoor ingerichte paviljoen 'The big five' bekend gemaakt.
Bentley 4½ Litre Supercharged, 1930
(
National Motor Museum, Beaulieu – Groot Brittannië)
Bentley produceerde in 1919 zijn eerste sportauto, een Bentley 3.0 Litre. Daarna kwam deze 4½ Litre die op zijn beurt werd opgevolgd door de Bentley Blower. Het merk oogstte echter de meeste successen met de modellen zonder drukvulling. Hiermee won het de 24 Uur van Le Mans in 1924, 1927, 1928 en 1929.
Talbot Lago (T150 SS 'Teardrop' coupe Figoni & Falaschi), 1937
(
Louwman Museum, Den Haag)
Deze
Talbot dankt zijn bijnaam aan de bijzondere vormgeving van de carrosserie, van de hand van de Parijse carrossiers Figoni & Falaschi. Onder het bijzondere uiterlijk schuilt een pure raceauto, aangedreven door een 4,0 liter zescilindermotor met 160 pk. Een van de zestien geproduceerde exemplaren bereikt in 1938 de derde plaats tijdens de 24-uurs race op Le Mans.
Bugatti type 46, 1933
(
The cité de l'Automobile/Schlumpf Collection, Mulhouse – Frankrijk)
Zoals veel Bugatti's heeft ook deze auto (zie openingsfoto) een verhaal, omdat carrosserie en chassis voor de Tweede Wereldoorlog nogal eens eigen levens leidden. De carrosserie van deze unieke (letterlijk, want het enige exemplaar) Bugatti is oorspronkelijk op het chassis van een type 46 gemonteerd en in deze configuratie op de Parijse autosalon van 1932 tentoongesteld. Een jaar later werd de door Jean Bugatti ontworpen carrosserie op een Bugatti type 50 T gemonteerd, waarna een verzamelaar hem weer op het chassis van een type 46 liet monteren dat hij toevallig nog had staan.
Cisitalia 202 SMM Spider Nuvolari, 1947
(
Museo dell'Automobile, Turijn, Italië)
Deze auto dankt zijn naam aan de destijds wereldberoemde coureur Tazio Nuolari die in 1947 met een zelfde auto aan de start van de Mille Miglia verscheen. De origineel vormgegeven carrosserie is bijzonder doordat hij geheel uit aluminium is vervaardigd. Dit exemplaar is een van tien auto's die nog bestaan van het oorspronkelijke aantal van ongeveer twintig Cicitalia's 202 SMM Spider Nuvolari.
Minerva 00 Vanden Plas, 1921
(
Autoworld Museum Brussels, België)
Deze Minerva was de persoonlijke auto van Koning Albert I. Dit exemplaar met de Belgische Vanden Plas 'Tulipe'-carrosserie was destijds het meest kostbare model in het gamma van Minerva. Voor aandrijving zorgt een zescilinder zogenaamde 'schuivenmotor' met een inhoud van 5.335 cc en een vermogen van 30 pk.