De Volkswagen Tiguan kwam in 2007 op de markt. Het was toen de eerste SUV van het Duitse merk in de compacte middenklasse. De vijfdeurs Tiguan concurreert daarin met onder meer de Ford Kuga, de Kia Sportage en de Hyundai ix35. De facelift van de Tiguan verscheen in 2011.
Kopers van de Volkswagen Tiguan konden kiezen uit viercilinder benzine- en dieselmotoren. De inhoud van de benzinemotoren varieert van 1,4 tot 2,0 liter (met vermogens van 122 tot 211 pk), bij de diesels is er alleen een 2.0 TDI in verschillende vermogensvarianten: 110, 140 en 170 pk. Standaard heeft de Tiguan voorwielaandrijving, maar sommige varianten waren leverbaar met Volkswagens vierwielaandrijving, 4Motion genaamd. Een automatische versnellingsbak was optioneel tot halverwege 2010, de geautomatiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG) stond ook in de optielijst. Onze tip is de benzinemotor met 150 (en later 160) pk. Dankzij de turbo en de compressor levert de motor veel trekkracht. Zijn gemiddeld verbruik bedraagt ongeveer 9 l/100 km, wat vrij hoog is. De beste diesel is de 2.0 TDI met 140 pk. Die is tevreden met 7 l/100 km. Beide zijn ook met 4WD geleverd.
Standaard ESP
De veiligheidsuitrusting van de Tiguan is goed. Alle uitvoeringen beschikken over airbags voor, opzij en voor het hoofd. Ook ABS en ESP zijn standaard. Bij de botsproeven van EuroNCAP behaalde de Tiguan de hoogste score van vijf sterren. Ook de afwerking, de functionele bediening en het zekere weggedrag zijn pluspunten van de Tiguan.
Betrouwbaar maar...
Op kwaliteitsgebied geldt de Volkswagen Tiguan als degelijk en zeer betrouwbaar. Als de apk-keurmeesters dan toch iets moeten melden gaat het om kleinigheden zoals defecte koplampen en kapotte voorruiten (door steenslag), zaken die iedere auto overkomen. Volgens de statistiek van de keuringsrapporten behoort de Tiguan dan ook tot de meest betrouwbare auto's in zijn klasse. Op alle deelgebieden presteert hij veel beter dan de doorsnee in zijn klasse.
…revisies kunnen op de loer liggen
Bij de wegenwacht komt de Tiguan vanaf 2010 voor, maar die heeft wel een paar op- en aanmerkingen. Zo is het concernbrede probleem met de 1.4 TSI-motor – waarbij de aandrijfketting kon knappen – ook de Tiguan niet bespaard gebleven. Daarnaast kunnen inwendig lekkende koppakkingen zorgen voor koelproblemen doordat er koelvloeistof bij de olie komt. Een plotseling stijgend oliepeil en/of vocht bij de motorolie (peilstok) zijn redenen voor groot alarm. Ook kunnen de DSG-versnellingsbakken zich bij hogere snelheden meer laten horen waarbij het schakelen minder soepel verloopt. Dan ligt een kostbare bakrevisie op de loer.
Bij de TDI-versies uit de jaren 2012 en 2013 kan de v-snaar slippen. Voor de diesels in het algemeen geldt dat de turbo's het vaker dan gemiddeld laten afweten. Daarnaast hebben deze motoren vaak al bij 150- tot 200.000 kilometer een eveneens kostbare koprevisie nodig. Goed opletten bij de proefrit dus, een kenner meenemen of vooraf een aankoopkeuring laten uitvoeren.
Tweedehands Volkswagen Tiguan
Op Marktplaats staan zo'n 370 Volkswagen Tiguan occasions te koop. Daarvan is ongeveer driekwart voorzien van een benzinemotor en eenzelfde deel heeft een handgeschakelde versnellingsbak. Prijzen starten op dit moment rond de 10.000 euro.