De Audi R8 Spyder: dit gaat hij kosten

In tegenstelling tot de eerste R8 Spyder komt Audi vrij snel na introductie van de dichte sportauto met de cabrio-versie van de R8. De Spyder werd eind maart 2016 tijdens de New York Motorshow al aan het publiek getoond. Het is nu bekend wat hij gaat kosten. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de open R8 is er vanaf 246.300 euro. Daarmee is de Spyder 15.470 euro duurder dan de gesloten versie. De R8 Spyder krijgt standaard een elektrisch bedienbare kap. Deze laat zich openen en sluiten in 20 seconden. Hiervoor hoef je niet stil te staan, het kan ook rijdend tot maximaal 50 km/u. audi-r8-spyder-v10-yellow-rear-side

Iets zwaarder

Normaal gesproken is een cabriolet-versie van een gesloten auto een compromis. Door het weglaten van een dak verliest de auto torsiestijfheid. Om dit op te vangen moet een fabrikant extra verstevigingen aanbrengen. Dit maakt een open auto een stuk zwaarder. Bij de R8 Spyder valt dit heel erg mee. Met 1.612 kg weegt de Spyder slechts 42 kg meer dan de Coupe. Het Aluminium Space Frame (ASF) gecombineerd met carbon verstevigd kunststof is hier debet aan. Daarbij is de R8 Spyder maar liefst 50% stijver dan de vorige generatie van de open R8. audi-r8-spyder-v10-yellow-technical-overview

Motor

Grote attractie van de Audi R8 Spyder is de motor. Tegenwoordig zijn veel fabrikanten, ook in deze klasse, overgegaan op kleinere motoren met een of meerdere turbo's. Dit vergroot het rendement, maar het gaat vaak ten koste van het geluid en de beleving. Niet bij de Audi R8. De zomerse R8 heeft een V10 met een inhoud van 5.2 liter. Deze levert 540 pk bij 8.250 toeren, 540 Nm bij 6.500 toeren en een bijpassende soundtrack. De Spyder is iets langzamer dan de Coupé. De sprint van 0-100 duurt 3,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 316 km/h, maar met het dak open voelt het ongetwijfeld sneller aan. Net als bij de gesloten versie is er geen keuze meer voor een handgeschakelde transmissie. Elke R8 heeft een S-Tronic automaat met dubbele koppeling. Zoals alle snelle Audi's is ook de R8 Spyder voorzien van quattro vierwielaandrijving. Al naar gelang de omstandigheden kan deze het vermogen 100% naar de voor- of achterwielen sturen. audi-r8-spder-v10-ellow-interior Het interieur van de R8 Spyder is al bekend van de coupé. De Spyder heeft standaard een virtual cockpit. Dit is een geheel digitaal scherm van 12,3 inch groot waarmee de bestuurder zelf de indeling kan bepalen. Ook is er 'performance view', waarmee de bestuurder tijdens een circuitdag kan zien wat zijn rondetijden zijn en hoe hoog de bandentemperatuur is. De grotendeels met de hand gebouwde R8 Spyder is per direct te bestellen. De eerste Nederlandse exemplaren zullen in september 2016 arriveren. Vooralsnog is er enkel de 540 pk sterke V10. In de coupé is namelijk ook een 'R8 Plus' met 610 pk leverbaar. Of deze variant ook voor de Spyder beschikbaar komt is nog niet bekend. Wil je niet wachten en nu al rijden in een Audi R8? Klik dan hier voor het aanbod op Marktplaats.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam