De eerste generatie BMW M5 Touring is met 891 met de hand geproduceerde exemplaren al een zeldzaamheid, maar deze zogenaamde Elekta is wel heel bijzonder.
----------
Bekijk hier alle BMW M5 occasions op Marktplaats.
----------
Bijzonder interieur
BMW heeft aan het eind van de productiecyclus van de E34
5-serie M5 touring (1992-1996) slechts 20 van deze auto's heeft gemaakt. Ze waren speciaal bedoeld voor de Italiaanse markt en BMW leverde ze maar in twee kleurencombinaties: British Racing Green met een in Hazlenut Nappa uitgevoerd leren interieur of Sterling Silver met een Marine Blue Nappa leren interieur, zoals dit exemplaar. Het bijzondere van de interieurs is echter dat de leren bekleding niet beperkt is gebleven tot de stoelen en een deel van de portierpanelen. De Elekta's zijn samengesteld door BMW's Individual-afdeling, waar normaal gesproken kopers met specifieke wensen, die de brochure niet dekt, terechtkunnen. Dat betekent in het geval van de Elekta dat de complete portierbekleding van leer is voorzien evenals de middenconsole (in blauw) en het complete dashboard (in zwart). Dit soort extravagante uitrusting wordt normaal gesproken alleen toegepast door exclusieve merken als Ferrari en Bentley.
BMW M5 Evolution
De M5 Touring Elekta is in kennerskringen om nog meer redenen gewild. De serie van twintig stuks behoort tot de laatste 209 geproduceerde exemplaren van de zogenaamde M5 Evolution. Dit was de facelift-versie met een aantal verbeteringen waarvan de belangrijkste zijn: een zesversnellingsbak (in plaats van de vijfbak), grotere remschijven met sterkere remklauwen, dikkere stabilisatorstangen, de 18 inch dubbelspaaks lichtmetalen wielen van de BMW 850 CSI en een bredere grille met bijpassende motorkap.
Dan zijn er tenslotte nog de kenmerken van iedere E 34 M5 Touring die veel autoliefhebbers doen watertanden. Auto's van BMW's M-divisie (voor 'Motorsport') hebben een duidelijke autosport-bloedlijn. Zo is de 3,8-litermotor in deze BMW M5 een evolutie van de 3,5 liter zescilinder lijnmotor in de BMW M1, een homologatiemodel voor de autosport en de enige middenmotor sportauto die het merk ooit heeft gebouwd. Het blok levert 340 pk en maakt ondanks het gewicht van de Touring van 1.785 kilogram sportautoprestaties mogelijk: een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,9 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Uiteraard zorgde BMW voor een bijpassende besturing, onderstel en remmen. Daarbij zijn deze auto's vaak luxe uitgerust.
Met de hand gebouwd
BMW Motorsport bouwde van 1988 tot 1995 ongeveer 11.000 exemplaren van de M5 sedan, allemaal met de hand, zoals Ferrari zijn momenteel plusminus 8.000 auto's per jaar eveneens produceert. De Touring was bovendien de eerste stationwagen van de BMW M5 die pas navolging kreeg met de BMW 5-serie E60 van twee generaties daarna. De E34 M5 is het laatste M-model dat op deze in de autowereld ambachtelijke wijze is vervaardigd, wat verder bijdraagt aan de status van deze auto's.
Tweedehands BMW M5 Touring
Met dergelijke productieaantallen – van bovendien inmiddels al meer dan 20 jaar oude auto's – kun je je voorstellen dat daarvan nog slechts een klein deel resteert. Van deze auto's hebben er veel hoge kilometerstanden of ze zijn om andere redenen technisch en/of optisch uitgeleefd. BMW E34 M5 occasions zijn op Marktplaats altijd wel te vinden, maar de Touring is zeer zeldzaam en dat geldt al helemaal voor de M5 Touring Elekta. Het hier op Marktplaats aangeboden exemplaar is de enige Touring die in ons land op internet te koop staat en wereldwijd zelfs de enige Elekta. Er een waarde aan hangen is dan ook moeilijk. E34's M5 sedan doen afhankelijk van staat en kilometrage tussen de 10- en 50.000 euro. De Touring is in principe minder geliefd: het hogere zwaartepunt en gewicht dragen immers niet bij aan de sportiviteit en daar is het bij een M-model eigenlijk om te doen. Daar tegenover staat echter het veel kleinere productieaantal waardoor liefhebbers/verzamelaars met graagte meer voor deze M5-variant neerleggen.