Zelfrijdende auto’s komen eraan

De huishoudrobot laat nog even op zich wachten, maar als we BMW, Audi en Volkswagen mogen geloven komt de zelfrijdende auto er aan. De drie merken tonen deze week op de CES in Las Vegas hun nieuwste innovaties. De internationale Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas is de grootste elektronicavakbeurs ter wereld. Deze week tonen technologiebedrijven en fabrikanten in Amerika hun nieuwste innovaties en technologieën. Bij de automerken ligt de nadruk op systemen die de bestuurder steeds meer helpen bij het autorijden, maar ook op het gebied van multimedia en bediening kunnen we de komende jaren innovaties verwachten. We pikken er van bovenstaande merken enkele opmerkelijke zaken uit.

Audi – laserscanners

wk 02 Audi_A7_piloted_driving_concept_car

Deze Audi A7 heeft volledig autonoom 900 kilometer gereden.

Een Audi A7 heeft begin deze week, onder toeziend oog van journalisten, autonoom de 900 kilometer van Silicon Valley naar Las Vegas afgelegd. Het merk wilde hiermee laten zien wat het op dit gebied al in huis heeft. Om deze taak te volbrengen is de A7 uitgerust met langeafstand-radarsensoren, laserscanners en hoge resolutie 3D-videocamera's. Een soortgelijke camera is al geïntegreerd in de nieuwe Audi A7.

BMW – nooit meer inparkeerstress

wk 02 BMW i3

Het 360 graden lasersysteem dat de omgeving van de auto in de gaten houdt, is een doorontwikkeling van Active Cruise Control met Stop & Go dat BMW al op de huidige i3 toepast.

Met de Remote Valet Parking Assistant kunnen toekomstige BMW's zelfstandig (dus zonder bestuurder) van en naar een parkeerplek in een parkeergarage rijden. Lasers en sensoren zorgen ervoor dat er geen gewonden vallen en dat de auto schadevrij terugkomt. Ook presenteert BMW in de gokstad een lasersysteem dat tijdens het rijden de omgeving rond de auto in de gaten houdt. Bij gevaar waarschuwt het de bestuurder waardoor deze tijdig kan ingrijpen.

Volkswagen – simsalabim

In de toekomst kunnen inzittenden van Volkswagens allerlei functies met slechts handgebaren bedienen. Speciale camera's herkennen handbewegingen waardoor je als een tovenaar de radio, de ventilatie en de navigatie kunt bedienen. Handig is ook draadloos laden. Dit automatische, inductieve laadproces start zodra de elektrisch aangedreven Volkswagen boven een laadplaat wordt geparkeerd. Tenslotte heeft Volkswagen in Las Vegas de 'digitale sleutel' gepresenteerd. Dit maakt van een smartphone of smartwatch een elektronische sleutel, waardoor anderen (bijvoorbeeld de garage) ook – geautoriseerd - toegang tot de auto kunnen krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam