Marktplaats Auto's in de gaten houden voor bijzondere auto's is net als schatzoeken. In deze rubriek belichten we daarom regelmatig bijzondere vondsten, zoals deze keer een van de laatst geproduceerde Eenden, die nog door eerste eigenaar wordt verkocht ook.
Erika Horst reed
deze Eend bijna 30 jaar geleden nieuw de showroom van Citroën-dealer Bertens in Oosterhout (NB) uit. Na 173.000 kilometer en ettelijke deelrestauraties mag dit in smaakvol grijs gespoten automobiele icoon naar een nieuwe eigenaar, omdat er voor 'haar' (zoals Erika de auto in de advertentietekst consequent aanduidt) geen plaats binnen meer is. Inderdaad verdient een dergelijk bijzondere en helaas roestgevoelige auto een dak boven haar hoofd. Als de nieuwe eigenaar er tenminste ook nog lang van wil genieten en wie zou dat met een karakteristieke Eend nou niet willen?
Nieuwe kap
De tweecilinder boxermotor heeft volgens Erika ieder jaar onderhoud gehad. Mooi is bovendien dat zij de Citroën 2CV6 Club vorig jaar nog van een nieuwe kap heeft laten voorzien. Dat is al eens eerder gebeurd, in de winter van 1996 om precies te zijn. Erika daarover: "Rond de intocht van Sinterklaas was het toen verschrikkelijk koud. Normaal gesproken rijdt de Sint op zijn Amerigo ons dorp binnen, maar door de strenge vorst was het beestje nogal weerbarstig en de Sint, al wat ouder, had er wat schrik van. Toen hebben we mijn Eend van stal gehaald. Dakje open, Piet achter het stuur en de Sint staande op de passagiersplaats. Hij had voor het eerst warme voeten tijdens zijn intocht, vertelde hij. Helaas is het dakje toen gescheurd doordat het bevroren was. Maar de Sint zou de Sint niet zijn geweest, als daar geen nieuwe kap voor kwam. En zo geschiedde.”
Historie
De
Citroën 2CV, 'Eend' in de volksmond, vertegenwoordigt een stuk automobiele historie van de bovenste plek,
way up there met andere iconen als de Volkswagen Kever en de Mini. Citroën produceerde tussen 1949 en 1990 bijna 3,9 miljoen exemplaren (en ook nog eens 1,2 miljoen besteluitvoeringen). Op basis van de 2CV verschenen daarnaast bovendien ook nog andere Citroëns, zoals de Dyane, de Ami en de Méhari.
Stijgende prijzen
Doordat ze een puur gebruiksvoorwerp zijn en bovendien erg roestgevoelig, zijn er echter nog maar weinig over. Vandaar dat prijzen van tweedehands Citroën 2CV's al jaren aan het stijgen zijn. Houd je een auto als deze in goede staat, dan zal de waarde niet verminderen. Bijzondere exemplaren, zoals de Citroën 2CV Sahara, waarvan een kleine 700 stuks zijn geproduceerd, reiken, afhankelijk van de staat, inmiddels al tot ver boven de ton in euro's.
Comfortabel en zuinig
Met de 2CV wilde Citroën mensen van het Franse platteland een goedkope auto bieden waarmee ze comfortabel, zuinig en met een voorraad aardappelen over slechte wegen konden rijden. Het verhaal gaat dat een doos eieren zo'n rit moest kunnen overleven. Ondanks honende kritieken van de vakpers ontstond er in korte tijd zoveel vraag naar de 2CV dat een levertijd van zes jaar (!) ontstond. De Eend werd zelfs zo populair dat hij beoogde opvolgers als de Citroën Dyane, de LN en de Visa overleefde.
Techniek
Dankzij eenvoudige techniek, een luchtgekoelde tweecilinder boxermotor (afhankelijk van het bouwjaar met een vermogen van 9 tot 28 pk), kon Citroën de aanschafprijs laag houden, wat eveneens positief was voor de wegenbelasting. Het verbruik bedraagt tussen de 5 en 8 l/100 km. Ook het interieur was eenvoudig met stoelen en een achterbank die nog het meest weg hadden van een hangmat. Hoewel de Eend bij ons op de weg ondertussen een zeldzaamheid is, worden op Marktplaats toch nog ruim 70 exemplaren te koop aangeboden.