De prijzengekte op de klassiekermarkt kent dit jaar een correctie. Dat betekent dat het momenteel weer een kopersmarkt is, met ruimte voor stevige onderhandelingen. Uit het enorme aanbod van Marktplaats hebben wij deze betaalbare klassiekers uitgezocht.
--------
Bekijk alle klassieke auto's op Marktplaats.
--------
Op basis van de 124 (1966-1985) introduceerde
Fiat in 1967 de 124 Sport Coupé. De letters in bovenstaande typeaanduiding verwijzen naar de drie generaties: AV voor de eerste (tot 1969), BC voor de tweede (tot 1972) en CC voor de derde generatie (tot 1975). Waar de Fiat 124 Sport Spider (de cabriolet) was ontworpen door Pininfarina, liet Fiat het ontwerp van de Sport Coupé over aan het eigen designcenter, Centro Stile Fiat. Voor de (achterwiel)aandrijving van de 124 Sport Coupé BC zorgt een 1,6 liter viercilinder met 110 pk. Met de vijfbak en schijfremmen rondom was de 124 Sport Coupé zijn tijd vooruit en staat dit model garant voor veel rijplezier. Door de drie generaties heeft iedere versie zijn eigen karakteristieke stijlelementen. Uniek aan de BC zijn bijvoorbeeld de achterlichten van de Lamborghini Jarama. Leuk om ze alle drie te sparen.
Hoe de Volvo PV544 (1958-1965) aan zijn bijnaam komt, is al snel duidelijk als je hem van opzij bekijkt. Dit karakteristieke voorkomen is grotendeels gelijk aan dat van de Volvo PV444 (1944-1958). Die auto wilden de Zweden in 1956 vervangen door de Volvo Amazon (1956-1970), maar deze opvolger viel veel duurder uit. Bovendien bleek het koperspubliek zeer gesteld op de 444, waardoor
Volvo besloot deze te verbeteren en naast de Amazon in het programma te houden. De PV544 onderscheidt zich van zijn voorganger door grotere achterlichten, een modernere grille en een groter glasoppervlak. Binnenin moderniseerde Volvo het gedateerde interieur door toepassing van het dashboard van de Amazon.
De Mercedes 190 (W201) was in 1982 de kleinste sedan ooit door het deftige Duitse merk geproduceerd. Hij kreeg dan ook al snel de bijnaam 'baby Benz'. De gok van een auto in de compacte middenklasse pakte voor
Mercedes goed uit. Tot en met 1993 (facelift in 1988) verkocht Das Haus bijna 1,9 miljoen exemplaren. Eerst leverde Mercedes uitsluitend viercilinder benzine- en dieselmotoren, later kwamen van beide motortypen ook zescilinders op de markt. Dit exemplaar met een 1,8 liter viercilinder is met slechts 75.000 kilometer net ingereden en wacht op een nieuwe eigenaar. Aan hem of haar de oproep om wel héél snel die
C-klasse-wieldoppen te vervangen door originele exemplaren.