ClassicsNL: meer dan 350 bijzondere tweedehands auto’s in Leeuwarden

Voor het derde achtereenvolgende jaar vindt in Leeuwarden ClassicsNL plaats. Van 27 tot en met 29 oktober 2017 kunnen bezoekers daar genieten van meer dan 350 bijzondere tweedehands auto’s.

——-
Bekijk alle youngtimers, oldtimers en klassieke auto’s op Marktplaats.
——-

Gevarieerd aanbod

ClassicsNL gaat niet alleen over klassiekers en oldtimers, ook de nog steeds aan populariteit winnende youngtimers (tussen 15 en 25 jaar oud) zijn er in groten getale te vinden. De organisatie mikt op een gevarieerd aanbod van zowel betaalbare ‘iedere dag’-klassiekers – zoals een Volvo Amazon of Mercedes 190 – als kostbare exoten van Porsche of… Peugeot (zie onder). Het beursoppervlak van de Expo in Leeuwarden beslaat drie hallen met een gezamenlijk oppervlak van 22.000 vierkante meter. Meer dan vijftien clubs, talloze klassiekerspecialisten en vele particulieren stellen hun auto tentoon of bieden deze te koop aan. Het totale aantal bijzondere tweedehands auto’s dat is aangemeld bedraagt inmiddels meer dan 350 exemplaren.

Veiling klassiekers

Naast het bekijken van het aanbod van exposanten en clubs kunnen bezoekers net als vorig jaar hun geluk beproeven op een veiling. Daarin komen niet alleen bijzondere klassieke auto’s aan bod, maar ook youngtimers, motoren, modelauto’s en automobilia. De veiling beslaat een complete hal en loopt van vrijdag 20 oktober tot en met de laatste dag van de beurs om 13:00 uur (zondag 29 oktober).

Om je alvast warm te maken voor een bezoek aan de Friese hoofdstad, pikken we er twee bijzondere tentoongestelde auto’s uit.

De Ford Granada van Freddie Heineken

De eigenaar van ons beroemdste biermerk liet deze Ford Granada bouwen na de ontvoering van 1983. Limousines van Lincoln, Cadillac en Mercedes waren toen vrij bekend, maar een verlengde Ford Granada hebben wij nog nooit gezien. Het is speculeren, maar we kunnen ons voorstellen dat de biermagnaat na zijn traumatische ervaring voor een Granada koos, omdat hij zo onopvallend mogelijk onderweg wilde zijn. Chauffeur Ab Doderer bestelde de Granada bij Ford Wilton in Rotterdam. De dealer liet de Ford in overleg met de fabriek aanpassen door de gerenommeerde carrosseriebouwer Binz GmbH in Ilmenau. Dat leverde geen half werk en voorzag de Granada van een zogenaamde grade 9 bepantsering. Die bestaat uit door lexaan beschermd glas, een verlenging van 30 centimeter en vele accessoires zoals een autotelefoon, intercom, dubbele airco en een brandblusinstallatie. Het resultaat is een auto die een handgranaat en .50 kogels kan weerstaan. Deze unieke Ford Granada is door de eigenaar van de slopershamer gered en weer in originele luister teruggebracht. Hij is te zien op de stand van de Ford Taunus M club.

Peugeot 205 Turbo 16

Iedere autoliefhebber die opgroeide in de jaren tachtig of daarvoor kent de Peugeot 205 GTI. Met zijn 130 pk (in de sterkste 1.9-versie) en net geen 900 kilogram was het de gifkikker van de toenmalige hot hatches, waarvan verder de Volkswagen GTI en de Opel Kadett GSI bekende exponenten waren. Er was echter nog een andere topversie van de 205 die vanwege zijn beperkte productieaantal voor de meeste mensen onder de radar bleef. Deze Peugeot 205 Turbo 16 was een exponent van het Groep B wereldrallykampioenschap en in die zin een concurrent van rallygrootheden zoals de Lancia 037 Rally, de Audi Quattro en de Ford RS200. Om de 205 Turbo 16 voor deelname te homologeren moest Peugeot 200 straatversies van deze grand cru onder de Peugeots 205 bouwen.

Middenmotor

In tegenstelling tot wat de argeloze lezer misschien denkt, is de Turbo 16 nauwelijks te vergelijken met de eerdergenoemde 205 GTI. Zo paste Peugeot voor de 350 tot 500 pk sterke 1,8 liter viercilinder zestien kleppen toe, in combinatie met een turbo was dit destijds ongewoon. De motor werd vervolgens voor de ideale gewichtsverdeling achter de voorstoelen gelepeld. Een dergelijke ‘middenmotor’ is een configuratie waarvan verder vooral exotische supersportwagens gebruik maken. Voor voldoende grip zorgde vierwielaandrijving. Om de wegligging te perfectioneren vergrootte Peugeot de spoorbreedte. Het resultaat van al deze moeite was dat het Franse merk halverwege de jaren tachtig Groep B domineerde met titels in 1985 en 1986. Daarna streed Peugeot met de 205 T16 succesvol in de Rally Parijs-Dakar (en won deze in 1987). De in Leeuwarden tentoongestelde 205 Turbo 16 is een van de voor homologatie geproduceerde exemplaren die voor de duurzaamheid over een motor met 200 pk beschikken. Vanwege zijn exclusiviteit en erfgoed liggen prijzen rond de 200.000 euro. Je vindt deze speciale Peugeot in Leeuwarden op de stand van de Peugeot 205/309 club.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam