Comedy-tip: Seinfeld in klassieke auto’s

De comedyserie Seinfeld is al lang geleden gestopt, maar hoofdrolspeler, producent, schrijver, stand-up komiek - en fanatiek Porsche-verzamelaar - Jerry Seinfeld heeft niet stilgezeten. Sinds 2012 staat hij in de spotlight vanwege de door hem bedachte webserie “Comedians in Cars Getting Coffee”, waarin hij collega-komieken ophaalt in een (meestal) klassieke auto, uitgeleend door verhuurbedrijven en verzamelaars, en ze meeneemt naar een café of restaurant voor een goed gesprek. MiuraMotor “Comedians in Cars Getting Coffee” is ontspannen, nostalgisch entertainment, met vaak interessante gasten en grappige gesprekken. Maar eigenlijk zijn de auto's waarin Jerry rondrijdt nog de grootste attractie. Hieronder een kleine selectie van de bijzondere modellen in de serie.    

Austin Healey 3000 Mk III

AustinHealeyIn de aflevering met Ricky Gervais wordt vooral geschreeuwd en (nerveus) gelachen. Gervais neemt plaats in een Austin Healey 3000, een klassieke Britse sportwagen uit 1967, of, zoals de Britse komiek het zelf noemt: een "death trap". Hij staat doodsangsten uit terwijl Jerry met zichtbaar genoegen het gaspedaal diep indrukt. Als Jerry in een café probeert een serieuze discussie op gang te brengen door te vragen hoe Ricky het had gevonden om in Hitlers bunker te zitten vlak voor zijn overlijden, antwoordt hij: "Na die rit van net boezemt Hitler me niet zoveel angst meer in."

AMC Gremlin

AMC GremlinDe AMC Gremlin, geproduceerd van 1970 tot 1978 door de American Motors Company, werd “gebouwd om te concurreren met de Ford Pinto en de Chevrolet Vega, wat afschuwelijke auto's waren”, vertelt Jerry. “En concurreren deed hij: de Gremlin was nog afschuwelijker!” De enige reden dat Seinfeld in deze auto rijdt is dat het de eerste auto was van zijn gast, Jon Stewart, bekend van de Daily Show. Jerry houdt het niet lang vol en stapt al snel over in een AMX uit 1968. Ook van AMC, maar het tegenovergestelde van de Gremlin: een krachtige sportwagen met Hurst Shifter en 315 pk.

Rolls Royce Silver Cloud II

RRknipperAls Seinfeld op bezoek gaat bij oude rotten Mel Brooks en Carl Reiner – beiden komieken, regisseurs, producenten en schrijvers van rond de negentig jaar oud – doet hij dit in stijl: in pak en rijdend in een Rolls Royce Silver Cloud II uit 1960. De auto beschikt over een 6,2-liter V8, heeft “een heel elegante draaicirkel" van 12,8 meter, en blijkt tamelijk beroerd te rijden. Wel is het een "erg mooie huiskamer... met wielen", aldus Jerry.  

Lamborghini Miura P400 S

MiuravoorkantJerry haalt stand-up komiek en acteur Chris Rock op in een Lamborghini Miura P400 S uit 1969. Met 316 pk, een 3,9-liter V12, en wimpers rond de koplampen. Volgens Jerry is het de mooiste auto ooit. Als hij aan Chris Rock vraagt of hij de auto leuk vindt, is zijn antwoord omslachtig maar duidelijk: “Ik vind jou leuk, Jerry... Een hoogwaardige maaltijd in slecht gezelschap is een vreselijke maaltijd. Maar een hot dog in goed gezelschap is een fantastische maaltijd.” Later, als hij de Miura geparkeerd ziet staan tussen “normale” auto's, begint hij de charme van de wagen wel in te zien. Zegt 'ie, tenminste.

Porsche 356/2

Porsche356Een Porsche-fanaat als Jerry Seinfeld moet natuurlijk wel een (paar) keer voor dit merk kiezen. Als hij op bezoek gaat bij Seth Meyers rijdt hij in wat volgens hem de meest perfecte auto ooit ontworpen is: de Porsche 911 Carrera RS uit 1973. Voor zijn bezoek aan collega-autoverzamelaar Jay Leno, met wie hij eerder een reclamespotje maakte voor de sponsor van de serie, Acura (de luxe-divisie van Honda), selecteert hij één van de eerste Porsches ooit geproduceerd: de 356/2 uit 1949. Hier zijn maar 52 exemplaren van gemaakt, en allemaal met de hand. Opvallend genoeg rijdt hij niet eens zo heel anders dan een moderne Porsche.

Smeuïg

jollyAls het even kan, kiest Jerry een stijlvolle sportwagen uit, maar er komt van alles voorbij in de serie. Zoals een verroest VW-busje, een gigantische Prevost vip-toerbus, en een jolige, omgebouwde Fiat 600 die eruit ziet als een tuk-tuk: de Fiat Jolly. Kortom, je kijkt je ogen uit. Daarbij maken de vele close-ups van motoren, uitlaten, dashboards en toerentellers het tot een smeuïg geheel; en een must voor autoliefhebbers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam