Wat een plaatje! – Mercedes-Benz SL (R127)

Soms staat een auto er wel héél mooi bij. En dan is het tijd om een foto te nemen. Ik deed het in de afgelopen jaren zo’n duizend keer. Op deze plek deel ik mijn favoriete autofoto’s met jullie. Vandaag is het de beurt aan de Mercedes-Benz SL R127. Onder andere op de gevoelige plaat gezet in Dresden.

Jackie Brown heeft ‘m

“Play the volume loud as you want to, but don’t touch my levels now. I got them set just like I like’em.” Dit zegt Samuel L. Jackson als gangsterbaas Ordell Robbie in de onvolprezen Tarantino-film Jackie Brown. Tegenspeler Robert de Niro mag (een paar scenes voordat hij de kogel krijgt) even in de sportwagen van de baas wachten en wat spelen met de stereo-installatie. Daarbij moet hij dus wel van alle equalizer-instellingen afblijven. Al dat instellen was een gedoe in die tijd... In een van de laatste shots van de film rijdt Jackie Brown als winnares van het verhaal rond in de bolide van de gangster (die later overigens ook tegen de grond wordt geschoten). Het model? Een zwarte Mercedes-Benz SL van de Baureihe R127. Een auto met veel liefhebbers. Waaronder Vincent van Bruchem…
“Don’t touch my levels now…”

“Don’t touch my levels now…”

Oogt niet bijster sportief

Heb eerlijk gezegd nog nooit in een SL van voor 1989 gezeten. Jammer genoeg kan ik je dus helemaal niks vertellen over hoe zo’n ding rijdt. Als ik op het uiterlijk afga, lijkt-ie me vrij fors en lomp. Hij is dan ook 4,4 meter lang en weegt 1.500 kg. Ik denk dat-ie overhelt in de bochten en behoorlijk stuitert op zijn veren. Immers: zowel voor als achter heeft de auto een flinke overhang en hij staat ook niet bepaald laag op zijn pootjes. Bovendien komt-ie uit dezelfde periode als de 200-/300-serie W123. En daar heb ik er dan wel weer twee van gehad. Allebei reden ze een beetje hobbelig. Prima voor hun tijd, maar je voelt wel echt dat je in een oude auto zit. Bij de W124 (een modelletje nieuwer) ligt dat heel anders. Als je een strak exemplaar hebt, rijdt het als iets dat je nu nieuw kunt kopen.
Hebben? Dit origineel Nederlandse exemplaar heeft 127.703 km en een vraagprijs van 57.500 euro.

Hebben? Dit origineel Nederlandse exemplaar heeft 127.703 km en een vraagprijs van 57.500 euro.

Prijzen lopen hard op

Als je een nieuwere SL van na 1989 koopt, een R129, dan stap je in een moderne auto. Ik mocht een keer meerijden met zo’n ding. De vering, de remmen, het stuurkarakter: het is iets van een nieuwe tijd, net als bij die E-klasses dus. Gewoon strak. Een R129 koop je op Marktplaats vanaf zo’n 8.000 euro. Benieuwd wat zo’n oudje (1972-1989) kost? Hou je vast: een goeie komt al snel op 20.000 euro en de prijzen lopen op tot een halve ton. Dat komt dus aardig in de buurt van de originele aankoopprijs (vanaf ongeveer 60.000 euro) destijds. Ergens ben ik niet verbaasd over de hoge vraagprijzen. De auto, hoe die ook moge rijden, oogt met zijn langgerekte carrosserie bijzonder elegant. En modellen uit de jaren 70 en 80 zijn gewoon duurder dan spullen uit de nineties. Een Volkswagen T2 is stukken duurder dan een T3, een Renault 4 kost meer dan een 5 en zo zijn er meer.
Rijdt beter, is goedkoper, maar mist toch 'iets': de SL van Baureihe R129.

Rijdt beter, is goedkoper, maar mist toch 'iets': de SL van Baureihe R129.

Dichte versie: SLC

Van deze SL heeft Mercedes ook een heel toffe dichte versie verkocht. Dat was de SLC. Er zijn ook veel liefhebbers van deze variant. Als er een SL van de R127-serie voorbijkomt, vind ik het sowieso tijd voor een plaatje. De gele zag ik in Frankrijk, vlakbij het kasteel van Chambord. Aan die foto valt te zien dat deze SL er voor de facelift ook was met wieldoppen in carrosseriekleur. Gaaf vind ik dat. Je komt op Marktplaats ook veel Amerikaanse versies met enorme bumpers tegen. Ik vind die er minder geslaagd uitzien. Behalve als ze zwart zijn en niet geïmporteerd, maar door de VS rijden. Zo zag ik er ooit één in New York. Er zat een oud dametje achter het stuur. Jammer wel. Ik hoopte nog zo dat het Jackie Brown was…
Deze Belg is van voor de facelift (dus van voor 1986).

Deze Belg is van voor de facelift (dus van voor 1986).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam