Aankooptips occasions: Mini (2006-2013)

Waar de eerste generatie van BMW's Mini op het gebied van betrouwbaarheid een moeizame start kende, overtuigde zijn opvolger meteen. Lees hier alle ins en outs over de tweede generatie van BMW's succesnummer. Bekijk hier alle Mini occasions op Marktplaats BMW leverde de eerste Mini alleen als driedeurs hatchback en pas de laatste twee jaar (vanaf 2004) ook als Mini Cabrio. Met deze tweede generatie, die in de zomer van 2010 een facelift kreeg, hadden kopers veel meer keuze. Naast de hierboven genoemde varianten waren er ook een Mini Roadster, een Mini Coupé en de Mini Clubman. Die laatste had door de verlengde daklijn en de achterdeuren (in plaats van een traditionele achterklep) aanzienlijk meer bagageruimte dan de krap bemeten standaard Mini, terwijl de beenruimte voor de achterpassagiers helaas zeer beperkt bleef.

Motoren van Peugeot/Citroën

Een andere verbetering die BMW met de tweede Mini aanbracht, was het vrijwel uitsluitend aanbieden van sterke motoren. Op de in 2009 geïntroduceerde basisversie met 75 pk na, kwamen deze allemaal tegemoet aan de verwachtingen die het kekke model met zijn nog steeds uitstekende wegligging wekte. Het benzineaanbod liep zelfs op tot 211 pk voor de Mini Cooper S John Cooper Works. Waar BMW Nederland voor de eerste generatie de zelfontbranders mede dankzij het bescheiden vermogen van de 75 (en later 88) pk van de Toyota Yaris dieselmotor links liet liggen, leverde de van PSA (Peugeot-Citroën) afkomstige 1.6 HDI van de tweede Mini in basisuitvoering al 90 pk (in de Mini Cooper D en de Cooper SD zelfs 110 en 143 pk). Overigens waren de benzinemotoren in samenwerking met het Franse concern ontwikkeld.

Veiligheid

Tractiecontrole en ESP waren in de basisuitvoering Mini One slechts tegen meerprijs leverbaar, maar standaard beschikte deze wel over ABS en een serie airbags (voor, opzij en hoofd/gordijn). BMW heeft voor de tweede generatie de voetgangerveiligheid verbeterd door onder meer de motorkap te verhogen. Dit droeg mede bij aan het (nipt) behalen van de hoogste score van vijf sterren in de botsproeven van EuroNCAP.

Zeer betrouwbaar

In zowel de statistieken van de wegenwacht als de apk staat de tweede generatie Mini aan de top van zijn klasse met een ruim bovengemiddelde betrouwbaarheid. Wel valt bij de apk's op dat de motoren bovengemiddeld vaak olielekkage hebben en dat de verlichting regelmatig voor problemen zorgt. Bij benzineversies tot bouwjaar 2009 kan het motormanagement wel eens een foutmelding geven. Dit is met een software-update bij de dealer te verhelpen.

Tweedehands Mini

Ondanks een enorm aanbod van ruim 1.300 Mini's van de tweede generatie op Marktplaats, blijven de prijzen hoog. Veel kopers van occasions vallen dan ook voor de charmes van de Mini, waardoor de restwaardes echter ook hoog liggen. Prijzen starten momenteel rond de 4.000 euro. Wie op zoek is naar een tweedehands Mini kan ook een van zijn concurrenten overwegen, waaronder de Audi A1, Ford Fiesta, Opel Corsa, Seat Ibiza en Volkswagen Polo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam