Een Mini voor countryboys & girls…
Puristen probeerden de eerste generatie van de Countryman nog weg te zetten als een non-Mini, een auto die het gereanimeerde merk Mini van z’n laatste restje authenticiteit beroofde. Het sorteerde hooguit een tegengesteld effect; van de vorige generatie (die nota bene 20 centimeter korter is dan deze nieuwe, enorm grote Mini) werden maar liefst 540.000 stuks verkocht.
-------
Klik hier voor alle Mini Countryman occasions.
-------
Maar wie kochten dat ding dan? Goede vraag. En een knappe marketeer die daar chocola van kan maken. In elk geval mensen die niet om een paar duiten verlegen zitten. En omdat de SUV weer kan/mag tegenwoordig, wordt ‘ie in de commercial zelfverzekerd aangekondigd als ‘de SUV van Mini’. En dat terwijl het eigenlijk gewoon een ‘crossover' is, maar dat klinkt onderhand ook weer zo ‘mainstream-modieus’. Voor het hippe Mini-publiek is de SUV als filterkoffie: het mag weer.
Teneinde de term SUV nog enigszins recht te doen, is de Countryman leverbaar met vierwielaandrijving. Tegen een meerprijs van maar liefst 5.700 euro krijg je dan een ALL4-plaatje op je Countryman en wordt je dus niet vierkant uitgelachen als je zegt dat je een SUV rijdt. Een beetje Countryman kost inclusief de juiste opties benevens een niet al te amechtige motor overigens minstens 40, liever rond de 50.000 euro. De nieuwe Mini Countryman deelt z’n ingewanden met de BMW X1, die net als deze mini-SUV straks in Born van de band loopt. Krijgen we daar het Oranje-gevoel van? Nou nee; het laatste beetje Oranjegevoel was al verdwenen met de Volvo 66. Krijg je dan het bekende ‘kart-gevoel’ in zo’n Countryman? Mwah, niet echt. Maar dat is bepaald geen probleem voor de countryboys en girls die vallen voor deze Mini. Is het geld wél een probleem(pje), dan biedt het flinke aanbod aan gebruikte exemplaren soelaas. Er zijn er genoeg te vinden die (minder dan) de helft van een nieuwe kosten, want het publiek voor dit soort auto’s heeft graag het nieuwste van het nieuwste…