De Nissan Micra is een compact model in de klasse van de Volkswagen Polo. Hij is geleverd als drie-en vijfdeurs hatchback en, vanaf het najaar van 2005, onder de naam Micra C+C ook als tweedeurs coupé-cabriolet, voorzien van een stalen klapdak. Andere concurrenten dan de Polo zijn de Mitsubishi Colt, de Suzuki Swift en de Toyota Yaris.
Deze derde generatie Nissan Micra is een stuk groter dan zijn voorganger. Hij heeft een opvallende vormgeving met ronde lijnen. In 2008 volgde er een facelift, maar die was zo onopvallend dat kopers op basis van het uiterlijk geen specifieke voorkeur hoeven te hebben. De coupé-cabriolet ziet er door toepassing van het stalen klapdak zo mogelijk nog aparter uit. Het praktische dak verdwijnt met een druk op de knop elektrisch in de kofferbak, wat bij open rijden echter de de inhoud beperkt. De hatchback-uitvoeringen hebben wel een ruime en makkelijk toegankelijke kofferbak. Bovendien zijn deze modellen voorzien van een neerklapbare en over een afstand van 20 cm verschuifbare achterbank. Hierdoor kun je kiezen voor meer kofferbakruimte of meer beenruimte voor de achterpassagiers. Desondanks blijft de achterbank voor volwassen achterpassagiers zelfs in de achterste stand wat krap.
Uitvoeringen
De standaarduitvoeringen hebben namen als Pure, Visia, Otazu, Forza, Tekna en Acenta, maar Nissan heeft door de jaren heen ook verschillende acctiemodellen uitgebracht met namen als Active, Elle, Pack, Plus en Sound. De veiligheidsuitrusting van de Nissan Micra bestaat altijd uit ABS en twee airbags voorin. Het anti-slipsysteem ESP was alleen op duurdere uitvoeringen tegen meerprijs leverbaar. Bij de botsproeven van EuroNCAP behaalde de Micra vier van de vijf sterren, een goede score.
Motoren
Het motorenaanbod van de Nissan Micra bestaat uitsluitend uit viercilinders. Tot 2008 waren er ook twee diesels van Renault in het programma, een 1.5 dCI met 65 of 82 pk. De drie benzineversies hebben een inhoud van 1,2 (65 of 80 pk), 1,4 (88 pk) of 1,6 (110 pk) liter. De dieselversie mist in de 65 pk-uitvoering wat pit, maar komt met de 82 pk van de sterkere variant uitstekend vooruit. De 1.4 is weliswaar veel verkocht, maar voegt feitelijk weinig toe en zal verbruikstechnisch een fractie hoger uitkomen dan de 7,5 l/100 km die de 1.2-versies verbruiken. De diesels kunnen toe met 5l/100 km. Standaard leverde Nissan de Micra met een handgeschakelde versnellingsbak, maar een automaat was tegen meerprijs leverbaar. Tien procent van het aanbod Micra occasions op Marktplaats is hiervan voorzien.
Betrouwbaarheid
De eerste twee bouwjaren van de derde generatie Micra zijn minder duurzaam dan de latere bouwjaren. In het algemeen gelden de aandrijfkettingen van de motoren als een zwak punt, wat vooral bij exemplaren met hogere kilometerstanden tot motorschade kan leiden. Bij Micra’s van de eerste bouwjaren raden wij aan om de ketting iedere 80.000 kilometer te laten vervangen. De diesels kunnen nogal eens olie lekken wat bij de apk voor problemen kan zorgen. Ook de elektronica en de stuurstangen van de vooras zijn een zwak punt. De betrouwbaarheid steeg echter met de jaren en om die reden zijn exemplaren vanaf 2007 aan te bevelen. In dat jaar was de Micra bij de Duitse wegenwacht het model met het kleinste aantal problemen.
Tweedehands Nissan Micra
Op Marktplaats staan momenteel ruim 350 Nissan Micra occasions van de derde generatie te koop. Slechts een tiental daarvan is voorzien van een dieselmotor. Prijzen voor exemplaren met hoge kilometerstanden starten op dit ogenblik bij ongeveer 1.200 euro.
------
Ook op zoek naar een tweedehands Nissan Micra? Klik dan hier.