Aankooptips Peugeot 308 (2007-2013)

De opvolger van de Peugeot 307, waar de 308 eigenlijk een doorontwikkeling van is, kwam eind 2007 op de markt. De 308 deelt zijn bodemplaat met die van de crossover Peugeot 3008 en de Citroën C4. Kopers konden kiezen uit een drie- of vijfdeurs hatchback, een verhoogde stationwagon (de 308 SW) en de 308 CC (Coupe-Cabriolet). Er waren facelifts in 2009 en 2011. Bekijk alle Peugeot 308 occasions op Marktplaats De Peugeot 308 biedt iets minder plaats dan zijn voorganger, maar beschikt daarentegen wel over een betere afwerking. Ook zijn voor het interieur hoogwaardiger materialen gebruikt. De 308 SW, die Peugeot een jaar later introduceerde, beschikt over een voor deze klasse opvallend grote bagageruimte met een inhoud van 537 liter. Al naar gelang de positie van de achterbank is die te vergroten tot 1.736 liter. Deze versie van de 308 is vanaf het begin gewaardeerd om zijn grote veelzijdigheid. De achterste zittingen kunnen onafhankelijk van elkaar worden verschoven, omgeklapt of zelfs verwijderd. Tegen meerprijs was ook een derde zitrij met twee extra zitplaatsen leverbaar. Dan blijft er van de enorme bagageruimte echter wel weinig over.

Peugeot 308 CC

In 2009 introduceerde Peugeot de 308 CC. Deze cabriolet is voorzien van een elektro-hydraulisch klapdak. In datzelfde jaar kwam de eerste facelift waarbij vooral de motoren zuiniger werden. De facelift van twee jaar later was vooral optisch van aard. Deze modellen zijn herkenbaar aan led-dagrijlichten, nieuwe koplampen van helder glas en de toepassing van meer chroomlijsten.

Motoren

Het motorenaanbod van de Peugeot 308 bestond uit acht benzineversies met vermogens van 95 tot 200 pk en zeven diesels (90 tot 163 pk). Deze laatste onderscheiden zich door een mooie motorloop en een laag verbruik. De viercilinders zijn voornamelijk gekoppeld aan een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak. De Peugeot 308 1.6 HDI was optioneel leverbaar met een viertraps automaat en de 2.0 HDI met een elektronisch bediende zesversnellingsbak. Het absolute topmodel is de Peugeot 308 GTI met 200 pk. Die heeft een gemiddeld verbruik van 10 l/100 km. De zuinigste versie is de 308 HDI FAP met een verbruik van 6 l/100 km.

Problemen

Aanvankelijk presteerde de 308 bij kilometerstanden tot 50.000 in de verschillende statistieken zeer goed, maar later kwamen wel foutjes naar boven. De achterlichten vallen bovengemiddeld vaak uit en de remschijven kunnen eveneens een bron van ergernis zijn. De diesels lekken soms wat olie en de 1.6 HDI kan schade aan de turbo hebben door aangekoekte olieleidingen. De benzineversies hebben wel eens een probleem met de nokkenassensor. De 308 CC tenslotte, kan door zijn dakconstructie problemen hebben met de afdichting van de portieren en het dak.

Tweedehands Peugeot 308

Op Marktplaats staan momenteel 640 Peugeot 308 occasions van deze eerste generatie te koop. Prijzen starten vanaf een kleine 3.000 euro voor exemplaren met kilometerstanden van ruim boven de twee ton. Wie een tweedehands Peugeot 308 zoekt, kan op Marktplaats ook eens kijken naar zijn grootste concurrenten in dit druk bevochten segment, de Renault Mégane, de Citroën C4, de Ford Focus en de Opel Astra.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam