Milieubeleid: vaarwel charme!

Alsof de landelijke overheid het bezitters van leuke oldtimers niet al moeilijk genoeg heeft gemaakt, komen gemeenten nu met extra regeltjes om het bezit en gebruik van een oude auto te ontmoedigen. Wordt de stad namelijk "een stuk schoner” van. En in Rotterdam, mijn stad, gaan ze heel ver. Alle onderstaande auto’s moeten tussen nu en 2016 de stad verlaten. Hmm.

“Opgepleurd!”

Het is een momentopname natuurlijk, maar vandaag staan er in het centrum van de maasstad diverse geinige auto’s te koop van voor juli 1992. Benzineauto’s ouder dan 23 jaar, mogen per 2016 niet meer op de wegen rijden binnen de stadsring aan de noordkant van de maas, diesels ouder dan 1 januari 2005 zijn evenmin welkom. Al deze leukerds moeten dus, op zijn Rotterdams gezegd, oppleuren vanaf volgend jaar. Eeuwig zonde en een aanslag op het schaarse authentieke straatbeeld als je het mij vraagt. Daarom een kleine ode aan al het leuks dat deze stad nu nog te bieden heeft.

Volkswagen T3, 1990

T3 Altijd leuk: even met een oud Volkswagen busje langs de oude haven pruttelen en dan onder de Kubuswoningen door. Met dit exemplaar moet dat goed lukken. Het is een negenpersoons Volkswagen Transporter (T3) uit ’90 inclusief stoere paintjob, usb-radio met carkit en een luifel voor kampeerders. Het originele interieur krijg je er gratis bij. De adverteerder doet "met grote tegenzin dit heerlijke autootje weg". Hij staat te koop om de hoek bij de Witte de Withstraat. Waar deze Duitse bus de straat nu nog aan zijn authentieke aanblik helpt, staat straks dus iets heel anders. Een splinternieuwe Transporter ofzo. Toch minder spannend…

Saab 900 Cabrio, 1992

900 Een rondje Kralingse Plas met deze prachtige Saab cabrio: het is iets waar je naar uit kunt kijken. De keurig onderhouden Zweed fleurt het straatbeeld op in de buurt rondom het idyllische meertje, maar nu staat ‘ie te koop voor 9.250 euro. De auto is perfect onderhouden (dak opnieuw gespannen, nieuwe apk, nieuwe zomer- en winterbanden), maar toch heb je er straks niet veel meer aan. Wanneer je ook maar even naar de stad wilt met deze Saab, gooit de milieuzone roet in het eten, want met een eerste toelatingsdatum van 28 februari 1992 is ‘ie net drie maanden te oud. Een rondje rijden door Rotterdam-Zuid mag nog wel en boven de ring is ‘ie ook welkom in Rotterdam Noord, maar de lommerrijke studentenwijk (waar zo maar je huis zou kunnen staan): einde oefening.

Triumph Spitfire, 1976

Spitfire Knalrood, een open dakje en een vintage bagagrek: je hoeft deze Britse cabrio maar even te bekijken en je wilt er een rondje in rijden. Een beetje sightseeing vanaf de Erasmusbrug, gezellig met zijn allen muurvast staan op de Coolsingel en een middagje flaneren over de Meent: het zit er niet meer in vanaf volgend jaar. Deze auto staat te koop in de omgeving van de Kruiskade. Daar moet ‘ie dus als de wiedeweerga vandaan, want ook dit is verboden terrein als de nieuwe milieuzone gaat gelden. Maar toch: voor auto’s van veertig jaar komt er een uitzondering, deze mag daarom na 3 juni 2016 het centrum weer in. Tot die tijd: farewell, old English chap! Ik ga je missen.

Utrecht ook al

De stad die al zo weinig authentieke aanblikken te bieden heeft, wordt dus nog een stukje moderner om te zien. Mijn punt zal wel duidelijk zijn: ik vind het zonde. Rotterdam is overigens niet de enige plek waar dit soort maatregelen bedacht worden. In Utrecht zijn er oude straatjes zat, maar een bijpassende klassieker zal je daar ook niet snel meer tegenkomen. Elke berijder van een dieselauto van voor 2001 die zich in het centrum vertoont, kan een boete van 90 euro verwachten.

En toch helpt het

Lang leve de frisse buitenlucht, maar zou het allemaal echt helpen? Ja dus. Kijk maar eens naar de foto bovenaan dit artikel. Ik maakte hem in het centrum van Utrecht, net na Koningsdag. Hier valt dus goed te zien hoe vervuilend zo’n oud Citroën-busje is! Overal viezigheid! Ahum.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam