Qoros: bijna niemand lust het…

Je kunt het niet eten, al klinkt het als een slim verzonnen merknaam voor een vleesvervanger. Maar waar komt die rare naam voor een automerk dan vandaan? De Q staat nogal clichématig voor kwaliteit en de naam verwijst naar chorus (koor); de symboliek van samenzang. Ik ben zo vrij de zwanenzang van dit nieuwe ‘premium’ Chinese automerk aan te kondigen nog voordat het zich daadwerkelijk op de Nederlandse automarkt heeft gemeld. Bij monde van de nieuwe Qoros-topman Phil Murtaugh (voorheen GM, Chrysler en Shanghai Automotive) moet het allemaal anders en hebben zijn voorgangers de verkeerde strategie gevolgd. ‘We hebben een auto gebouwd met Westerse kwaliteit, nu moeten we die auto eerst eens gaan verkopen voordat we allerlei nieuwe modellen gaan ontwikkelen’. Dat ze een heel behoorlijke middenklasser hebben kunnen bouwen, is overigens niet zo verwonderlijk; Qoros heeft een flink aantal Duitse managers, ingenieurs en ontwerpers uit de automobielsector naar Shanghai gelokt. Toen het doek voor Saab was gevallen, hebben ze ook alle waardevolle Saab-medewerkers meteen maar ingelijfd. Tot op heden heeft het miljardenverslindende bedrijf (van onder meer Israëlische investeerders) een paar volkomen ongeïnspireerde en volmaakt oninteressante modellen opgeleverd. Hetgeen Qoros er overigens niet van weerhoudt deze met een mix van ontroerende trots en onthutsende grootheidswaan aan de wereld te tonen. En dat inmiddels al een jaar of drie. Jaren waarin steevast werd medegedeeld dat er hard aan een Europees dealernetwerk zou worden gewerkt, maar verder dan Slowakije en zevenduizend geproduceerde auto’s (waarvan bijna de helft in China onverkocht bij de dealers staat) zijn ze nog niet gekomen. Om wat extra ‘buzz’ te genereren, worden geruchten over een samenwerking met de Zweedse hypercar-bouwer Koenigsegg verspreid. Recentelijk vroeg ik enigszins geïrriteerd aan een (ex-Saab) PR-functionaris wanneer we nou eindelijk eens een keer met een Qoros kunnen rijden. Je moet zo’n nieuw merk altijd een eerlijke kans geven nietwaar? Hij legde me geduldig uit dat het eigenlijk helemaal niet de bedoeling dat wij dit merk in Europa echt serieus nemen. Ze presenteren zich uitsluitend in Europa (pretenderend dat de kwaliteit kan wedijveren met die van VW…) om op de thuismarkt in China voor vol te worden aangezien. De gedachte is, dat Chinezen alles willen kopen wat wij hier in Europa mooi en goed vinden, gevoed door de Chinese pers die geacht wordt te berichten over het ‘veroveren’ van de Europese markt door Qoros. Toch een beetje een kip-en-ei-kwestie dunkt me. Voor de autoliefhebber met een hang naar curiosa zit er ontegenzeglijk een interessante kant aan het op handen zijnde Qoros-drama. Net als de prachtige, zeer exclusieve laatste Saab 9-5, zou een in een Slowaakse showroom verstofte Qoros toch nog best eens een prima aankoop kunnen zijn…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam