Formule E, wat moeten we daarmee?

Autosportliefhebbers opgelet: er gaat dit weekeinde weer een nieuw Formule E-seizoen van start in Hong Kong! Spanning en sensatie dus? Mwah, spanning wél (want elektrisch aangedreven raceauto’s) maar met de sensatie valt het wel mee. Of tegen, het is maar net hoe je het bekijkt. Feit is, dat er alles aan gedaan wordt om het racen met de tamelijk spectaculair ogende Formule E-bolides onder de aandacht te brengen. Door straatraces in de grote wereldsteden te houden bijvoorbeeld (komende zomer in Parijs, Brussel en Berlijn). En door bekende coureurs in de auto’s te zetten, zoals Bruno Senna, Nicolas Prost en Nelson Piquet jr. Maar laten we onze eigen Robin Frijns niet vergeten. Die eigenlijk bij Sauber in de F1 had moeten rijden, maar op het verkeerde moment een contract bij het verkeerde team tekende. In de Formule E rijdt hij voor Team Andretti. En hij zegt dat hij het geweldig vindt. Wat ik me eerlijk gezegd nauwelijks kan voorstellen. Want racen in de Formule E is vooral een tactisch spel, waarbij slim omgesprongen dient te worden met de acculading en de eventuele extra boost die de fans (‘fanboost’) hun favoriete coureur ter beschikking kunnen stellen via de sociale media. In dat geval heeft de coureur eventjes de beschikking over 180-200 kW in plaats van de reguliere 170 kW. Gaan ze hard? Valt mee (of tegen…): max. 240 km/h. Dient deze Formule E een (goed) doel? Dat is op z’n zachtst gezegd nogal twijfelachtig. Voor het oog van de wereld moeten de coureurs halverwege de race van auto wisselen. Omdat de accu’s dan leeg zijn. Je laat daarmee nog even heel duidelijk zien wat het probleem met elektrische auto’s is, zelfs op het hoge technische niveau van de Formele E. Desondanks zijn er diverse grote autofabrikanten die het gevoel hebben dat ze mee moeten doen om te laten zien dat ze (de ontwikkeling van) EV’s serieus nemen. Audi doet mee, Citroën (DS), Jaguar, Mahindra en vanaf volgend seizoen is Mercedes-Benz ook van de partij. Ik stel voor dat we de CO2-emissie van dit rondreizende circus (waarvoor tien keer per seizoen een stratencircuit ingericht/opgebouwd moet worden) maar niet uitrekenen. Het enige min of meer logische aspect van de Formule E is dan juist wèl weer het zonder uitlaatgassen (en zonder geluidsoverlast…) racen in een stad. ----- Ben je geïnspireerd geraakt en wil je zelf een elektrische (of hybride) bolide voor de deur hebben? Bekijk dan hier het elektrische aanbod op Marktplaats!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam