Leve De Vooruitgang

Mist zonder lamp
Toch maar weer eens een column beginnen met: ‘Tsja…’ Want het gezwam over zelfrijdende auto’s houdt maar niet op. Terwijl ze er bij Apple en Google langzaam maar zeker achter komen dat het bouwen van auto’s tóch wat lastiger blijkt dan gedacht, blijkt iets banaals als automatische verlichting gewoon niet te werken in de dagelijkse rijpraktijk. Over regensensoren wil ik het hier nu niet hebben, maar let vooral eens op het aantal auto’s dat tegenwoordig rondrijdt zonder de verlichting die gezien de omstandigheden (invallende schemering, laagstaande zon, donkergrijze winterdag, lichte nevel) gepast zou zijn. Alleen de feestverlichting in de vorm van een rijtje led’s (in een patroon waar héél lang over is nagedacht door speciale lighting-designers teneinde het model in kwestie een eigen smoel te geven…) is ingeschakeld. Want die staat immers altijd aan. Maar de achterlichten doen het (meestal) helaas niet in combinatie met die niet zelden nogal intimiderende/felle dagrijverlichting. En het is nog erger dan dit; want er rijden ook vrij veel auto’s rond zonder led-dagrijverlichting, maar mèt automatisch inschakelende verlichting. Veel bestuurders zetten de verlichting uit gemakzucht, dan wel blind vertrouwend op de techniek op ‘automatisch’ en rijden dus niet zelden helemaal zonder verlichting in nevelige, schemerige of regenachtige omstandigheden. Totdat het dusdanig donker wordt, dat de verlichting uiteindelijk inderdaad automatisch wordt ingeschakeld. Leve de Vooruitgang. Diezelfde Vooruitgang heeft ertoe geleid dat de gouwe ouwe stationcar het veld moet ruimen voor modellen die heel modieus als ‘crossover’ door het leven gaan. Ineens zie je bijvoorbeeld de ene Renault Captur na de andere. En nee, daar zitten geen avontuurlijke types in, maar heel gewone 50-plussers. Die zich na een paar maanden waarschijnlijk realiseren dat ze weliswaar een auto hebben gekocht ‘waar je lekker hoog in zit’, maar die verder lang niet zo ruim en praktisch is als een stationcar. Daarbij komt dat zo'n 'lekker hoge' crossover het achteropkomende verkeer het zicht ontneemt, wat net als die niet goed functionerende automatische verlichting de veiligheid op de weg verlaagt. Vrees niet: ik zal hier niet alle ‘crossovers’ de maat nemen. Ik wens alleen even te benadrukken dat Subaru de eer toekomt de ‘crossover’ te hebben uitgevonden en tot op heden de enig juiste interpretaties van dit fenomeen levert. Legacy, Outback, Forester, Levorg, etc. Altijd met vierwielaandrijving inderdaad…
outback

De Subaru Outback: een crossover zoals ie hoort te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam