Dik doen voor weinig: een limo als youngtimer

Heb je altijd al eens een auto uit het topsegment, categorie Mercedes S-klasse, willen rijden, maar dat nooit aangedurfd vanwege de potentieel hoge kosten? Rijd hem als youngtimer en er kan ineens veel meer dan je denkt. (Parttime) zakelijke rijders – en dat lijkt met al die ZZP-ers van tegenwoordig bijna iedereen wel – betalen met een youngtimer slechts bijtelling over de economische waarde in plaats van de nieuwprijs. Bovendien zijn alle kosten die met de auto te maken hebben aftrekbaar. Daardoor komen auto's die nieuw alleen voor de happy few zijn weggelegd, ineens binnen handbereik. We hebben drie voorbeelden uitgezocht die je voor een fractie van hun nieuwprijs op de oprit hebt staan, maar waarmee je als een koning onderweg bent.

Audi A8 4.2 quattro

screenshot-from-2016-12-01-181203 wk-48-audi-a8-achter Na diverse mislukte pogingen (de Audi 200 en de Audi V8) om concurrenten BMW en Mercedes in de topklasse het vuur na aan de schenen te leggen, introduceerde Audi in 1994 de eerste A8. Hiermee lukte het wel. Dankzij zijn Audi Space Frame (ASF, waarbij zowel carrosserie als carrosseriestructuur van aluminium zijn gemaakt), een aluminium onderstel en quattro vierwielaandrijving had de A8 een combinatie van unieke voordelen boven de concurrentie, die dit keer wel aansloeg. Sindsdien telt de A8 in de topklasse overtuigend mee. Het hier getoonde exemplaar (1998, 148.000 km) is van net voor de facelift in 1999 en afkomstig van de eerste Duitse eigenaar. De onderhoudshistorie zit erbij en belangrijke zaken als de distributieriem, waterpomp, kettingspanner en spanrollen zijn in 2015 vervangen. De 4.2 V8, die is gekoppeld aan een automaat, heeft in het programma alleen nog de W12 boven zich. Met deze 300 pk sterke krachtbron zal je die echter geen moment missen. Hij past uitstekend bij het sportieve karakter van de A8. Luxe is er uiteraard eveneens volop in de vorm van onder meer cruise control, elektrisch bedienbare en verwarmde stoelen en ramen en een zonnedak van zonwerend glas.

BMW 740iL Executive Highline

screenshot-from-2016-12-01-181647 wk-48-bmw-7-int De derde generatie BMW 7-serie (eveneens bekend als de BMW E38) was van 1994 tot 2001 te koop. Dit exemplaar (2000, 170.000 km) is afkomstig uit Duitsland en komt met de voor tweedehands auto's zo belangrijke onderhoudshistorie. Hij is voorzien van een 286 pk sterke 4,4 liter V8 in combinatie met een vijftraps automaat. Buiten het feit dat dit al een auto uit het hoogste segment is, biedt deze 7-serie nog iets extra bijzonders: de L staat voor lang, wat betekent dat de wielbasis veertien centimeter langer is. De extra ruimte die dit geeft komt in zijn geheel ten goede aan de achterpassagiers, wat van opzij goed te zien is aan het iets langere achterportier. Ideaal dus voor de ZZP-er die zichzelf naar zijn opdrachtgevers wil laten rijden. Naast de luxe die ruimte an sich al biedt, is deze meest luxe Executive-uitvoering ook nog eens voorzien van het Highline-pakket. Dit betekent dat de auto is uitgerust met onder meer een navigatiesysteem, climate control, elektrische bediening van vrijwel alles (zelfs het rolgordijn achter) en een uitgebreid leerpakket. Ook zaken als parkeerhulp, automatische niveauregeling en een regensensor maken het onderweg zijn in deze uitvoering een genot.

Mercedes S 320

screenshot-from-2016-12-01-181410 De Mercedes S-klasse is mede door zijn lange modelhistorie voor velen het boegbeeld van dit segment. Deze generatie, de Mercedes W220, was van 1998 tot 2005 leverbaar. Mercedes had zich de kritiek op de voorganger, de W140 (groot, lomp, zwaar), flink aangetrokken en de W220 een sierlijker uiterlijk gegeven en vooral lichter gemaakt. De hier getoonde S 320 (van 2000 met slechts 70.000 km) is met zijn 3,2 liter V6 weliswaar voorzien van de kleinste motorconfiguratie, maar komt met 224 pk nog steeds goed vooruit. Zijn gewicht was in vergelijking met de Mercedes W140 S 320 met maar liefst 215 kg verminderd en de luchtweerstandscoëfficiënt is verlaagd van 0,31 tot 0,27. Deze combinatie leverde een 1,1 seconde snellere sprinttijd op van 0 naar 100 km/u (8,2 sec.) en een 15 km/h hogere topsnelheid (240 km/u). Daarbij daalde het gemiddeld verbruik van 13,4 naar 11,5 l/100 km. Dat betekent dus flinke rijdynamische voordelen die je ook nog eens in je portemonnee voelt. Ook hier is het in de auto goed toeven met elektrische bediening van ramen, stoelen (ook verwarmd), buitenspiegels en rolgordijn achter, automatische niveauregeling, instelbare schokdempers, cruise control en automatische airco. Rijden op niveau! Ben je benieuwd welke andere uitvoeringen van de Audi A8, BMW 7-serie en Mercedes S-klasse er op Marktplaats nog te vinden zijn? Klik dan hier voor het aanbod.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam