De zesde generatie van de Volkswagen Transporter beleeft zijn wereldpremière op de aanstaande AutoRAI. Een korte terugblik op misschien wel de beroemdste bedrijfsauto/personenbus ter wereld met een verrassende (want Nederlandse) ontstaansgeschiedenis.
Tegenwoordig is er een zee aan bussen waar ondernemers uit kunnen kiezen, maar in de jaren vijftig was de Volkswagen T1 onmisbaar gereedschap voor de middenstand. Het decennium daarna werd de oerbus in de armen gesloten door vakantievierende gezinnen en hippies. Het bleek een ideaal vervoermiddel om de zogenaamde Hippie Trail mee te bereizen. Die liep over de oude zijderoute; via de Balkan, Griekenland, Turkije, Iran, Afghanistan en Pakistan naar Nepal en India. Met zijn eenvoudige en wereldwijd bekende Kevertechniek (de Volkswagen T1 en T2 hadden dezelfde luchtgekoelde boxermotor), wist men overal wel raad met eventuele technische problemen van de Transporter.
De eerste generatie Volkswagen Transporter (1950-1967) is onder meer door de gescheiden voorruit en de koelsleuven aan de achterkant te onderscheiden van de T2. In 1954 rolde het 100.0000e exemplaar van de band in Wolfsburg. Wegens een tekort aan capaciteit verhuisde de productie twee jaar later naar een nieuwe fabriek in Hannover.
Nederlandse oorsprong
Wat veel mensen niet weten, maar een ontzettend leuk feitje is, is dat de oorspronkelijke Volkswagen Transporter een Nederlandse stamvader heeft. Ondernemer Ben Pon reisde in 1947 naar de Volkswagen-fabriek om te praten over de mogelijkheid om
Kevers naar ons land te importeren. In de fabriek raakte hij geïnspireerd door de voertuigen waar intern onderdelen mee werden vervoerd. Nog tijdens zijn verblijf schetste Pon in zijn agenda een rechthoekige transportbus. Een jaar later, als zijn bezoek hem inmiddels het importeurschap voor Volkswagen heeft opgeleverd, krijgt hij van de Volkswagen-directie te horen dat zijn schets wordt uitgewerkt tot een prototype. In 1950 gaat de Volkswagen T1 in productie. Inmiddels zijn er elf miljoen Transporters gebouwd en aan het succes komt voorlopig nog geen einde.
Met deze schets voor een Volkswagen bus schreef de Nederlander Ben Pon geschiedenis.
De stamboom van de VW Transporter
De verschillende generaties Volkswagen Transporter zijn uit elkaar te houden door de toevoeging T(cijfer). De naam Transporter kwam overigens pas vanaf 1990 in zwang. Dit zijn de Transporter-modellen op een rijtje (in een
eerder bericht gingen we hier nader op in):
Volkswagen T1: 1950-1967
Volkswagen T2: 1967-1979
Volkswagen T3: 1979-1992
Volkswagen T4: 1990-2003
Volkswagen T5: 2003>
Volkswagen T6: 2015>
Op de Volkswagen T2 zijn de koelsleuven verplaatst naar de voorkant, boven de koplampen.
Wereldprimeur op de AutoRAI
De zesde generatie Volkswagen Transporter beleeft zijn wereldprimeur op onze eigen AutoRAI, van 17 tot 26 april in Amsterdam. Bijzonder nieuws, omdat veruit de meeste wereldprimeurs normaal gesproken worden verdeeld onder het kwintet autoshows in Detroit, Genève, Frankfurt, Parijs en Tokyo. Toch wordt de nieuwe Transporter vergeleken met zijn voorganger meer een evolutie dan een revolutie. Het uiterlijk (moderner), het interieur (luxer, à la Mercedes V-klasse) en enkele motoren (sterkere topversies) worden aangepakt, maar het onderstel blijft hetzelfde als dat van de T5. Pas in 2020, als we de Volkswagen T7 verwachten, krijgt de Transporter tevens een nieuwe basis. Naar verwachting staat de Volkswagen T6 in september/oktober van dit jaar bij de Volkswagen-dealers.
In 2013 toonde Volkswagen op de autosalon van Genève deze E-Co-Motion concept. Enkele designkenmerken van dit studiemodel komen naar alle waarschijnlijk terug op de zesde generatie Transporter die op de aanstaande AutoRAI zijn wereldpremière beleeft.