Max

Jaja, het gaat hard. Zo ben je de revelatie van het afgelopen decennium, de held van alle Nederlandse autosportfans, word je officieel gekroond tot rookie van het jaar, coureur van het jaar én F1-persoonlijkheid van het jaar, sta je bij alle teambazen bovenaan het verlanglijstje en dan ineens…, slaat de stemming om. Alleen omdat je tijdens de eerste GP van het nieuwe F1-seizoen (Melbourne) een beetje hebt gemopperd over de boordradio. Dan verschijnen er ineens koppen in de media als ‘Winnen doe je door te knokken, niet door via de radio te jammeren’ en melden de commentatoren van de BBC ‘dat je nu toch ineens duidelijk ziet hoe jong/onvolwassen Max eigenlijk nog is’. Daar kon je uiteraard op wachten. En ik weet zeker dat Max dermate volwassen is, dat het hem bar weinig interesseert wat al die zelfbenoemde ‘kenners’ er van vinden. Denk nog maar even terug aan het moment dat Eddie Jordan vorig jaar probeerde Max live op BBC-tv de oren te wassen nadat hij terecht een teamorder (‘laat Sainz voorbij’) weigerde uit te voeren. Alle absolute toppers in de F1 waren in meer of mindere mate controversiële figuren, echte karakters die nietsontziend recht op hun doel afgingen. Max had het gelijk overigens geheel aan zijn zijde met het ‘gejammer’. Om vooralsnog onduidelijke redenen kwam teammaat (en dus Max’ belangrijkste opponent) Sainz jr. als eerste de pits in om nieuwe banden te halen. Dat is tegen de F1-logica in; normaal gesproken krijgt de coureur die de betere positie op de baan heeft als eerste nieuwe banden. Bovendien vroeg Max al een rondje of vijf om andere banden, omdat ze sneller ‘op’ waren dan verwacht. Vervolgens verprutste het team z’n pitstop én kreeg hij bovendien niet de banden (zachte) waarom hij had gevraagd. Door deze ‘minder dan optimale’ strategie zat Max vervolgens vele ronden ‘gevangen’ achter zijn teamgenoot die er veel te lang over deed om de (debuterende!) Palmer jr. in z’n Renault (die minimaal 50 pk minder heeft dan de Ferrari-aangedreven Toro Rosso) te passeren. Max vroeg vervolgens heel netjes en collegiaal of hij mocht proberen beide auto’s in te halen. Het antwoord daarop was logischerwijs bevestigend. Even later (toen Sainz jr. de veel langzamere Palmer eindelijk had ingehaald) zagen we hoe makkelijk Max ‘overtaking is an art’ Verstappen de Renault voorbij stak en bleek meteen uit de zeer goede rondetijden van Max dat er inderdaad veel meer had ingezeten dan de 10e plaats. Max was dus terecht zeer ontevreden na afloop van de race. Als een coureur na zo’n optreden zegt dat ie ‘best tevreden is met een finish in de punten’, weet je zeker dat het geen toekomstige wereldkampioen is. (afbeelding: Shutterstock)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam